Leopanter Skrevet 2. juli 2013 #1 Skrevet 2. juli 2013 Jeg aner ikke om dette er rett forum, men forsøker nå her. Jeg er student, ferdig vår 2014. Samboeren er håndverker i 100%-stilling (fast jobb). Vi har lyst på barn, men vi er usikre på hva vi har krav på om barnet skulle komme til verden i tiden mellom studiene mine og når jeg får jobb. La oss si at jeg er ferdig utdannet juni 2014 og føder i løpet av sommeren 2014, før jeg har fått jobb. Hva har vi krav på? Jeg vet at jeg hadde hatt krav på penger fra Lånekassen om jeg fikk barnet under utdannelsen, men hva med tiden like etterpå? Og har samboeren krav på pappaperm om jeg føder utenfor studier og jobb?
Athene Skrevet 2. juli 2013 #2 Skrevet 2. juli 2013 (endret) Jeg har flere bekjente som har gått i den fellen. Mellom studier og jobb er det verste tidspunktet (rent økonomisk) å få barn på. Det eneste man har rett på er engangsstønad, så det blir veldig trangt. Og selv om man får jobb vet man ikke om man får jobbet 6 mnd, og da har man ikke rett på permisjonspenger heller. Endret 3. juli 2013 av Athene
mirama Skrevet 2. juli 2013 #3 Skrevet 2. juli 2013 (endret) Du må nesten søke deg inn på nytt studie til høsten. Da vil du få støtte fra lånekassen, selv om du ikke møter på skolen/tar eksamen. Endret 2. juli 2013 av mirama
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2013 #4 Skrevet 2. juli 2013 Du må nesten søke deg inn på nytt studie til høsten. Da vil du få støtte fra lånekassen, selv om du ikke møter på skolen/tar eksamen. Det er rent missbruk av systemet. Utrolig umoralsk. Anonymous poster hash: 3eb23...741 11
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2013 #5 Skrevet 2. juli 2013 Synd at det har blitt slik at det å få barn handler om å tyne mest mulig penger ut av statskassa. Ikke rart at det fødes så mange barn blant innvandrere her i landet, de blir jo millionærer nærmest. Anonymous poster hash: 3b32f...d94 5
mirama Skrevet 2. juli 2013 #6 Skrevet 2. juli 2013 Det er rent missbruk av systemet. Utrolig umoralsk. Anonymous poster hash: 3eb23...741 Jeg hadde utnyttet de muligheter jeg hadde hatt. Til og med rådgivere på skolene og lånekassen selv anbefaler den metoden. 4
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2013 #7 Skrevet 2. juli 2013 Synd at det har blitt slik at det å få barn handler om å tyne mest mulig penger ut av statskassa. Ikke rart at det fødes så mange barn blant innvandrere her i landet, de blir jo millionærer nærmest. Anonymous poster hash: 3b32f...d94 Det blir ikke mye penger nei, med mindre du blir aleneforsørger. Vet du hvor mye fødselsstipend fra lånekassen ligger på? Ikke nok til å bli millionær iallefall Anonymous poster hash: b5bb6...e10
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2013 #8 Skrevet 2. juli 2013 Du får engangsstønad på ca. 35.000,- Siden du ikke har opptjent permisjonsrettigheter, så vil dere miste fedrekvoten, men samboeren din kan ta permisjon, med permisjonspenger regnet ut fra hans lønn, så sant du går ut i jobb eller annen aktivitet minimum 50%. I tillegg får dere naturligvis barnetrygd. Anonymous poster hash: cdbd4...5a4 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2013 #9 Skrevet 2. juli 2013 Jeg lurer også på dette. Hvor lenge må man ha vært i jobb for å få permisjonspenger? Må man ha 100 % stilling? Kan det være en vikarstilling?Anonymous poster hash: 6d810...680
Rosalie Skrevet 3. juli 2013 #10 Skrevet 3. juli 2013 http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+-+generell+informasjon
Ingeborg! Skrevet 3. juli 2013 #11 Skrevet 3. juli 2013 Jeg har flere bekjente som har gått i den fellen. Mellom studier og jobb er det verste tidspunktet (rent økonomisk) å få barn på. Det eneste man har rett på er overgangsstønad, så det blir veldig trangt. Og selv om man får jobb vet man ikke om man får jobbet 6 mnd, og da har man ikke rett på permisjonspenger heller. Man har ikke rett på overgangsstønad, det er til enslige og ikke i fbm selve fødselen. TS Du kan søke engangsstønad, som da gis ved fødsel (og adopsjon) hvis du ikke har opptjent rett til foreldrepenger. Du søker NAV om dette, og summen er på 35 263 kr. 4
Ingeborg! Skrevet 3. juli 2013 #12 Skrevet 3. juli 2013 Jeg lurer også på dette. Hvor lenge må man ha vært i jobb for å få permisjonspenger? Må man ha 100 % stilling? Kan det være en vikarstilling?Anonymous poster hash: 6d810...680 Du må ha vært i jobb minst 6 mnd av de siste 10 mnd for å ha rett på foreldrepenger, uavhengig om du har jobbet i fast stilling eller som vikar. Man må ikke ha hatt 100 % stilling, men på årsbasis må du ha tjent minst halvparten av 1 G (grunnbeløpet i folketrygden). G`en har små variasjoner fra år til år da den justeres (opp) hver 1. mai.
Sommernatt Skrevet 3. juli 2013 #13 Skrevet 3. juli 2013 Skaff deg en liten ekstrajobb som du har fram til fødsel så du får jobbet opp foreldrepenger, søk deg inn på skole til høsten. Da får du foreldrepenger fra NAV + fra Lånekassen :-)
Athene Skrevet 3. juli 2013 #14 Skrevet 3. juli 2013 Man har ikke rett på overgangsstønad, det er til enslige og ikke i fbm selve fødselen. TS Du kan søke engangsstønad, som da gis ved fødsel (og adopsjon) hvis du ikke har opptjent rett til foreldrepenger. Du søker NAV om dette, og summen er på 35 263 kr. Enig, endret første innlegget mitt. Det var akkurat det jeg tenkte på. Men jeg kan ingenting om trygd og så videre, så bommet på begrepet. 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2013 #15 Skrevet 3. juli 2013 "Hvordan tjene penger på å få flest mulig barn". Ta dere en tur på Grønland eller Groruddalen og spør en tilfeldig forbipasserende. Anonymous poster hash: 3b32f...d94 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2013 #16 Skrevet 3. juli 2013 Føder du sommeren 2014 faller du mellom begge stoler. Du får ikke noe fra lånekassa og heller ikke noe fra en jobb. Alt du får er engangsstønaden på 35 000. Med andre blir det svært trangt økonomisk. Best å vente til sommer 2015 slik at du rekker å få jobbet, dermed får du permisjonspenger. Anonymous poster hash: 9e348...ca1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2013 #17 Skrevet 3. juli 2013 Det lureste du gjør er å jobbe før du får barn, ikke bare for å få mest mulig penger, men også for å opparbeide deg litt erfaring. Får du fast stilling har du en jobb å komme tilbake til etter permisjonene, og får du vikariat har du arbeidserfaring å spille på når du skal søke jobb videre. Skjer det noe under svangerskapet evt at du ikke får jobb når permisjonen er ferdig, har du ingenting å falle tilbake på ifht sykepenger og dagpenger, og det kan bli svært tøft økonomisk. Anonymous poster hash: 925c7...f0c 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2013 #18 Skrevet 3. juli 2013 Mitt råd er enkelt: vent! Enig med mye av det ab over skriver, og vil bare føye til at det er en stor følelsesmessig trygghet i det at du har en jobb å gå tilbake til når babyen er større. Å skulle søke på jobber og gå på intervjuer med en liten tass på slep, og bekymre deg om økonomien som blir trangere, er ikke en ideell start på mammalivet. Jeg har fått barn både under studier med marginal inntekt, og som fast ansatt, og det kan ikke sammenlignes engang. For en kontrollfrik som meg var det utrolig deilig at rammene- og til og med inntekten- var på plass. Så jeg vil virkelig anbefale å vente til du har fått en jobb og opparbeidet deg både rett til permisjonspenger, og erfaring (eneste unntaket må være dersom du er 39 år og klokka tikker) Anonymous poster hash: 3e495...bbe 4
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2013 #19 Skrevet 3. juli 2013 Hvorfor kan dere ikke drøye det til du hvert fall har fått jobb og jobbet noen måneder? Dere har vel en viss kontroll på når dere bruker prevensjon og ikke? Anonymous poster hash: a8d53...3b3 1
Djungelvrål Skrevet 3. juli 2013 #20 Skrevet 3. juli 2013 Jeg aner ikke om dette er rett forum, men forsøker nå her. Jeg er student, ferdig vår 2014. Samboeren er håndverker i 100%-stilling (fast jobb). Vi har lyst på barn, men vi er usikre på hva vi har krav på om barnet skulle komme til verden i tiden mellom studiene mine og når jeg får jobb. La oss si at jeg er ferdig utdannet juni 2014 og føder i løpet av sommeren 2014, før jeg har fått jobb. Hva har vi krav på? Jeg vet at jeg hadde hatt krav på penger fra Lånekassen om jeg fikk barnet under utdannelsen, men hva med tiden like etterpå? Og har samboeren krav på pappaperm om jeg føder utenfor studier og jobb? Du hat jo en mann som jobber, hvorfor skulle du hatt krav på noe som helst?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå