AnonymBruker Skrevet 2. juli 2013 #1 Skrevet 2. juli 2013 Jeg teller kalorier og ligger på 1600 pr dag. Jeg går ikke sulten og dette er nok for meg. Ofte blir det mindre. Vet at jeg burde ligget på litt mer, så ikke kroppen går i sparemodus, men greier ikke spise når jeg ikke er sulten... Har gått ned 4 kg på en måned ved å spise denne mengden. I helgen "skeiet" jeg ut med en kyllingburger med brød og fries på Egon. Alikevel var kaloriene få denne dagen. Jeg hadde kun spist to knekkebrød denne morgenen, og det ble med denne middagen, orket ikke mer senere bortsettfra en pose med peanøtter. Saken er at nå har jeg gått opp 2 kg :O Sikkert vann, men er det pga karbohydratene eller? Jeg spiser ikke lavkarbo, men holder meg unna sukker og brød. Spiser dog knekkebrød og grov pasta. Så til overskriften. Sett bortifra sunt/usunnt : Er det samme om jeg spiser en pizza på 1000 kalorier eller 10 knekkebrød som tilsvarer samme kalorimengde? Vil jeg legge på meg mer av pizzaen pga fettet og karbohydratene, eller er en kalori en kalori? Skjønner ikke helt det der... Anonymous poster hash: 6021b...e97
Gjest Funky Punk Skrevet 2. juli 2013 #2 Skrevet 2. juli 2013 Kan ikke så mye om dette at jeg kan gi deg et godt svar på om f.eks pizza og knekkebrød er det samme så lenge det er samme mengde kalorier, men jeg har lært meg at man kan gå opp et par kilo pga vann i kroppen og at man ofte kan gå opp et par kilo avhengig av hvor man er i syklusen. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2013 #3 Skrevet 2. juli 2013 En kalori er ALLTID en kalori, altså mengden energi det tar å varme 1 gram vann 1 grad K ved 1 atmosfæres trykk. Men hva som skjer i kroppen er en annen sak. En vedstubbe har mye energi. Det ser du jo når du den brenner. Men blir du feit av den? Bensin har mye energi, men blir du feit av det? Forskjellige næringsemner gir forskjellige reaksjoner i kroppen. Det er ikke det samme om det kommer fett, proteiner, karbohydrater eller alkohol. Det trengs forskjellige prosesser for å bryte ned de forskjellige. Og det er forskjellig effektivitetsgrad på disse prosessene. Og disse prosessene gjør mer enn bare å bryte ned maten til noe vi kan ta bruke. Prosessene påvirker også for eksempel kroppstemperatur, fettlagring og sultfølelse. Hva du spiser påvirker hvor mye du spiser. Så det har absolutt noe å si hvor energien vår kommer fra. Anonymous poster hash: 4b471...25e 5
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2013 #4 Skrevet 2. juli 2013 Kan kanskje slenge med noen linker også. Museforsøk viste at fett+protein ga mindre vektøkning enn fett+sukker med samme kcal. En tredje gruppe hadde lavfettdiett med mindre kcal enn de to andre. Den originale linken var forsvunnet, så dere får ta til takke med denne. Faktisk var forskjellen på fett+protein og fett+sukker så stor at fett+protein måtte spise 7 ganger mer kcal enn fett+sukker for å legge på seg 1 gram fett. Og Dr Michael E. Eades forklarer om forbrenning og sånt i dette blogginnlegget sitt. Sånn før noen begynner å hyle at termodynamikkens lover må gjelde for lavkarbo også. Det gjør de. Anonymous poster hash: 4b471...25e 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå