Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid uke 11 og var nylig på en lang biltur på mange timer i forbindelse med et helgebesøk. Jeg var så utrolig bilsyk at jeg visste ikke hvordan jeg skulle holde ut kjøringa dit og ikke minst kjøreturen hjem igjen. Besøket var heller ikke helt ok, det er ikke offisielt med graviditeten og jeg sleit med å holde meg våken og tilstede, samt dette med måltidene. Jeg er kvalm hele døgnet så det er ikke bare om morgenen dessverre...

Nå skal vi straks på bilferie hvor vi skal kjøre enda lengre og jeg gruer meg så sinnsykt til bilkjøringa igjen, jeg tør ikke ta Postafen da jeg har hørt man ikke bør ta dette som gravid. Jeg mistet for ikke så alt for lenge siden og er livredd for at dette skal skje igjen. Jeg skal til min lege før ferieturen så skal høre med henne om det finnes noe man kan ta mot bilsyke/generell kvalme som gravid, men kjenner jeg uansett er usikker da legene har delte meninger om kvalmestillende medikamenter.

Sånne bånd rundt armleddene hjalp ikke, og det virker ikke som det hjelper å spise, da jeg bare blir mer kvalm av det.. Noen råd til hvordan overleve ferien som gravid?

Anonymous poster hash: bc5bd...6b7
Videoannonse
Annonse
Gjest Naria
Skrevet

Dersom du er så dårlig synes jeg ikke du skal dra på bilferie.

Det må kunne gå an å endre ferieplaner når slike spesielle situasjoner oppstår.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du er så dårlig synes jeg ikke du skal dra på bilferie.

Det må kunne gå an å endre ferieplaner når slike spesielle situasjoner oppstår.

Man ofrer seg jo litt for resten av familien da.. det er vel der det ligger.... ts.

Gjest celine
Skrevet

Postafen er noe du fint kan ta som gravid :) Jeg kjenner til flere som har hyperemesis som bruker dette fast, og som mener det har en god effekt.

Men for sikkerhets skyld - hør med legen!

Håper i alle fall at kvalmen gir seg etter hvert! :hug:

AnonymBruker
Skrevet

Lag en kanne med ingefærte og drikk litt av det når du kjenner kvalmen er som verst. :) Ellers frisk luft! Ha vinduene åpne, og sørg for å puste rolig. Merkelig nok har tyggis hatt god effekt hos meg, da det gjør ånden bedre. Det er jo individuelt hvor effektivt disse rådene fungerer, men for meg fungerer det veldig bra! :)

Anonymous poster hash: 27acc...324
AnonymBruker
Skrevet

Man ofrer seg jo litt for resten av familien da.. det er vel der det ligger.... ts. Anonymous poster hash: bc5bd...6b7

Kan ikke de andre dra på tur, da? Så kan du være hjemme og ta vare på deg selv. Høres ikke veldig godt ut å dra på biltur (av alle ting), når du er så kvalm.

Anonymous poster hash: 0ef80...019

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke de andre dra på tur, da? Så kan du være hjemme og ta vare på deg selv. Høres ikke veldig godt ut å dra på biltur (av alle ting), når du er så kvalm.

Anonymous poster hash: 0ef80...019

At far og barn skal dra på tur alene tror jeg er uaktuelt (for dem), og jeg vil ikke at de skal bli hjemme bare for min skyld, så derfor er dette litt vanskelig..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter generelt med reisesyke, og vet av erfaring at bilferie er helt uaktuelt.

Det er ikke heldig å ta Postafen over lang tid, også pga bivirkninger - du kommer til å være ufattelig trøtt hele tiden, og du må ta det døgnet rundt.

Jeg hadde ikke hatt problemer med å ta det til en enkeltreise tur retur(altså helgetur/ukestur) - men båt eller bilferie er jo hele dagen - og reisesyke skal både forebygges og "ettervernes".

Jeg hadde lagt ferien til et annet sted, fordi jeg kan garantere deg at dette ikke går overhodet. Du kommer til å "spolere" ferien uansett med å være superkvalm/sur/trøtt/sløv og ekstremt sliten.

Jeg tar ikke dette døgnet rundt/daglig som ikke-gravid, og hadde ikke vurdert det med mindre jeg led av hypermesis og ikke evnet å fungere uten.

Jeg hadde ikke tatt det til en bilferie - det er faktisk ikke anbefalt gravide, det står i pakningsvedlegget.

Men leger kan gi det ved behov.

Så: fra ei som er godt vant med reisesyke; det er liten sjanse for at dette går akkurat nå.

Anonymous poster hash: 79cba...70e
Skrevet

Jeg skjønner at du vil ofre deg for familien, men kanskje de vil ofre seg for deg også?

Om du forklarer at det føles helt umulig for deg å ta den bilturen nå når du er så kvalm, så skal du se at det ordner seg :) Jeg tror ihvertfall mannen din (?) vil forstå det.

Husk på at du ikke er gravid til evig tid, neste ferie er du kanskje ikke gravid lenger, og da blir det plutselig mer overkommelig. EN ferie går vel greit å droppe? :)

AnonymBruker
Skrevet

Man ofrer seg jo litt for resten av familien da.. det er vel der det ligger.... ts.

Jeg ser den, men tenk på hvorvidt det er gøy for resten av familien med en utslitt og oppkastende mor med i bilen - måtte stoppe hele tiden, kjøre med vinduet konstant oppe osv.

Det finnes masse andre feriealternativer, eksempelvis kjære mye kortere og være på en campingplass e.l.

Du kan ta Postafen hver vei, men ikke sikkert det virker - uansett så slipper du jo timesvis med kjøring.

Finnes masse fine plasser, og tror ikke barna har noe problem med å forstå at en spyende mor døgnet rundt ikke er så gøy å ha med - og at dere tar igjen bilferie ei annen gang til fordel for annen ferie nå.

Pengene dere sparer på bensin/bompenger/ferger etc kan dere bruke på noe annet.

Anonymous poster hash: 79cba...70e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...