Gjest Adriane Skrevet 2. juli 2013 #1 Skrevet 2. juli 2013 (endret) Jeg har noen spørsmål som jeg håper at noen av dere flotte damene her inne kan svare på Jo nærmere dagen kommer, jo mer skjønner jeg at jeg vet fint lite om det rent logistiske ved et bryllup Ang blomsterdekor: vi har tenkt til å ha små søte glassbolle-greier (godt beskrevet, hahaha) på bordene, med litt dekorsand nedi, litt vann (?) og så kunne jeg tenke meg f.eks ordkidéblomster i noen, evt også andre blomster. Men, er det noen som vet om orkidéblomster tåler å bli skilt fra "stammen" og lagt i slike skåler? Eller vil de bli slappe og stygge? Når man ønsker velkommen, gjør man dette veldig kort og konsist, for så å gi ordet til toastmaster? Eller gjør man litt mer ut av det? Hvor mange røyke/strekkepåbena/toalettpauser er det naturlig å ha gjennom en 3-4 retters middag, med et begrenset antall taler? Etter middag og kaffe avec; er det vanlig at baren åpner da? Og omtrent hvor lenge etter kaffe avec er det vanlig at kakene tas frem? Starter musikken før eller etter kakene? Eller når baren åpnes? Når danser man brudepardansen? Er det når musikken starter? Og igjen, blir dette før eller etter kaker? Brud/far-dansen. Siden jeg ikke har noen far lenger, lurer jeg på hvem det er mest naturlig at jeg tar denne dansen med: Han som har vært "pappa" for meg i snart 20 år (ikke stefar, men mer som en "foster"far)? Min eldste bror? Svigerfar? Eller er det beste å bare kutte den dansen? Er det vanlig med brudgom/svigermordans? Isåfall har vi samme problem som i linjen over, da jeg heller ikke har noen mor lenger... Dropper vi bare disse dansene? Jeg er helt sikker på at det var enda mer jeg lurte på, men kommer ikke på mer akkurat nå Håper at noen kan hjelpe meg å bli litt klokere Endret 2. juli 2013 av Adriane
Evie Skrevet 2. juli 2013 #2 Skrevet 2. juli 2013 Hei Adriane! Jeg er ingen ekspert, men kan gi tilbakemelding utifra hvordan vi gjør det og hvordan det har blitt gjort i andre bryllup jeg har vært i. Orkideer: Er ikke helt sikker, men har jo sette andre ha flytende orkideer eller hatt det i håret så tenker at det bør holde seg en stund i allefall. Vi ønsker ikke velkommen selv, dette gjør toastmasteren. Slik har det også blitt gjort i de andre bryllupene vi har vært i. Men nå når du nevnte det syns jeg det hørtes hyggelig ut å ønske velkommen selv, men vi overlater det nok til toastmasteren. Jeg føler at vi har nok å tenke på om dagen J Pauser: Tenker dette avhenger av lengden på middagen, ikke nødvendigvis retter. Jeg ville hatt en kort pause hvert 45.minutt. Tenker ikke da bare på røykerne, men også toalettbesøk, gravide og eldre som trenger og strekke seg osv. Vi kommer til å gjøre det slik i allefall. Har vært i et bryllup hvor de hadde pauser hvert 45 min og det fungerte veldig bra. Folk satt pris på hyppige pauser og var derfor også raske i pausene. I et annet bryllup var det lagt opp til en pause mellom forrett og hovedrett og en pause mellom hovedrett og dessert. Middagen tok 5 timer i dette bryllupet, så det ble litt knapt med pauser. Kaffe avec/bar: Tror det er veldig vanlig at kaffe avec og kaker serveres sammen. Dette har blitt gjort i alle bryllup jeg har vært i og i kommer til å gjøre det samme. Vi kommer til å droppe desserten så da gjør det jo ikke noe å ha kakene like etter middag, men selv med dessert kommer gjerne kakene frem raskt etter middag da de tradisjonelt skal komme frem før dansen. Vi ber alle gjestene trekke ut etter middag og serverer kaffe, litt konfekt og champagne utenfor i hagen mens de rigger om inne. Etter dette serveres kaffe/avec og kaker. Så åpner vi baren samtidig som bandet begynner å spille. Håper dette hjalp litt i allefall J
Anglofil Skrevet 2. juli 2013 #3 Skrevet 2. juli 2013 Jeg kan kun svare på det jeg vet noe om. Når man ønsker velkommen, gjør man dette veldig kort og konsist, for så å gi ordet til toastmaster? Eller gjør man litt mer ut av det? Det ble gjort kort og konsist. Vår toastmaster derimot fortalte litt om stedet, historikk osv. Hvor mange røyke/strekkepåbena/toalettpauser er det naturlig å ha gjennom en 3-4 retters middag, med et begrenset antall taler? Mener vi hadde én pause på vår firerettersmiddag, vi så an gjestene litt. Nå varte ikke vår middag så lenge, var vel ferdig etter 2 1/2 time, så det det trengtes ikke så mange pauser. Etter middag og kaffe avec; er det vanlig at baren åpner da? Og omtrent hvor lenge etter kaffe avec er det vanlig at kakene tas frem? Kaffe avec ble servert til kakene. Baren åpent i grunn rett etter dette, men servitørene gikk rundt og spurte hva folk ville ha. Kaffe, kaker og avec ble servert i 1.etg av lokalene, mens baren og bandet (med dansegulv) holdt til i kjelleretg. Ergo måtte vi gjøre det slik. Starter musikken før eller etter kakene? Eller når baren åpnes? Den startet etter kakene, ja. Når danser man brudepardansen? Er det når musikken starter? Og igjen, blir dette før eller etter kaker? Ja, vi, brudeparet, "åpnet" dansen. Brud/far-dansen. Siden jeg ikke har noen far lenger, lurer jeg på hvem det er mest naturlig at jeg tar denne dansen med: Han som har vært "pappa" for meg i snart 20 år (ikke stefar, men mer som en "foster"far)? Min eldste bror? Svigerfar? Eller er det beste å bare kutte den dansen? Hadde ikke noe brud/far-dans. Man trenger ikke hvis man ikke føler det passer seg. Er det vanlig med brudgom/svigermordans? Isåfall har vi samme problem som i linjen over, da jeg heller ikke har noen mor lenger... Dropper vi bare disse dansene? Aldri hørt om, hehe. Vi danset med dem vi ville danse med. Mvh Yvonne
Semydfe Skrevet 2. juli 2013 #4 Skrevet 2. juli 2013 (endret) Ang blomsterdekor: vi har tenkt til å ha små søte glassbolle-greier (godt beskrevet, hahaha) på bordene, med litt dekorsand nedi, litt vann (?) og så kunne jeg tenke meg f.eks ordkidéblomster i noen, evt også andre blomster. Men, er det noen som vet om orkidéblomster tåler å bli skilt fra "stammen" og lagt i slike skåler? Eller vil de bli slappe og stygge? En del orkideer tåler dette, men ikke alle. Sjekk derfor med blomsterbutikken dere skal kjøpe fra. Har de ikke slike til vanlig så kan de jo bestille inn til dere. Høres veldig fint og elegant ut! Når man ønsker velkommen, gjør man dette veldig kort og konsist, for så å gi ordet til toastmaster? Eller gjør man litt mer ut av det? Hvis man ønsker velkommen selv, er det ganske vanlig at dette gjøres ganske kort, for så å henvise til kveldens toasmaster "som skal lose oss trygt gjennom kvelden" etc. Men vet jo at noen også bruker lang tid på gjestepresentasjoner etc i sin velkomst-tale. Så tror dere er trygge uansett hva dere velger. Hvor mange røyke/strekkepåbena/toalettpauser er det naturlig å ha gjennom en 3-4 retters middag, med et begrenset antall taler? Jeg hadde nok ikke gått for mer enn 1 eller max 2 pauser. En 3-4 retters middag tar jo en del tid, men med mange pauser så tar middagen opp mye mer av kvelden. Da vil det jo drøye enda mer før kaffe, kaker, musikk, dans og mingling. Dette er jo ofte den hyggeligste delen av dagen/kvelden der dere får tid til å vimse litt rundt og prate med gjestene deres. Til sammenlikning var vi 70 gjester i vårt bryllup og hadde 4 retters middag. Det tok ca 4 timer. Vi hadde en pause på ca 15-20 minutter ca halvveis. Var det noen som måtte snike seg ut på toalettet utenom dette, så var jo ikke det noen krise. Etter middag og kaffe avec; er det vanlig at baren åpner da? Og omtrent hvor lenge etter kaffe avec er det vanlig at kakene tas frem? Ganske vanlig at baren åpne 15-30 minutter etter at middagen er ferdig. Kaker er det vanlig å vente litt lenger med. Gjerne i 1.pause for musikken (hvis dere skal ha levende musikk). Starter musikken før eller etter kakene? Personlig ville jeg hatt igang musikken så fort som mulig etter middag. Gjerne samtidig som baren åpner. Hvis det tar lang tid før bar og musikk er i gang så kan det fort bli litt "tomrom" for gjestene. Så klart de kan mingle, ta en røyk, strekke på bena uten at det er drikke/musikk tilgjengelig, men stemningen holder seg mye bedre når det ikke blir noe "tomrom". Men vet at det er mange forskjellige varianter av dette. Kaker ville jeg som sagt hatt i 1.pause i musikken. Da har gjestene fått litt tid til å fordøye middagen før de får ny servering. Når danser man brudepardansen? Er det når musikken starter? Og igjen, blir dette før eller etter kaker? Vet at det vanligste er at det er brudeparet som "åpner" dansegulvet med brudedansen, og at dette skjer som en av de første sangene som spilles. Personlig syntes jeg det var hyggelig å vente litt. Vi hadde det da musikken startet igjen etter 1.pause. Da hadde alle blitt litt varme i trøya, og vi hadde også fått litt tid til å snakke med venner og familie etter middagen. Brud/far-dansen. Siden jeg ikke har noen far lenger, lurer jeg på hvem det er mest naturlig at jeg tar denne dansen med: Han som har vært "pappa" for meg i snart 20 år (ikke stefar, men mer som en "foster"far)? Min eldste bror? Svigerfar? Eller er det beste å bare kutte den dansen? Har ikke inntrykk av at en slik dans er forventet lenger, og heller ikke en del av et fast oppsett/program. For de som gjennomfører dette, så blir det ofte en spontan forlengelse av første dans. Brudeparet står sammen og danser, og da neste sang begynner så henter da brud sin far for dans og brudgom sin mor for dans. Hvis det virker unaturlig og litt rart for dere som har mistet deres nærmeste, så tror jeg at jeg heller hadde foreslått at dere som brudepar bare fortsetter å danse en dans til sammen. Da vil jo en del av de andre gjestene helt sikker joine dere på dansegulvet - hvis de ikke allerede gjorde dette underveis i brudedansen. Kommer jo litt an på om bryllupet er avslappet eller formelt. Er det vanlig med brudgom/svigermordans? Isåfall har vi samme problem som i linjen over, da jeg heller ikke har noen mor lenger... Dropper vi bare disse dansene? Hadde da bare droppet dette som en post på programmet, men du kan jo allikevel by din svigerfar opp til dans hvis det er naturlig, og brudgommen kan jo da danse med sin mor igjen. Eller bare droppe det helt... Vi hadde et semiformelt bryllup, men da musiken var i gang og dansene hadde begynt så var det heldigvis ingen som var spesielt opptatt av hvem som danset med hvem - foruten oss som danset da ;-) Sender deg mange lykkeønskninger for dagen som nærmer seg! Endret 2. juli 2013 av Semydfe
Tallulah Skrevet 2. juli 2013 #5 Skrevet 2. juli 2013 (endret) .. Endret 9. november 2015 av Tallulah
pusla Skrevet 2. juli 2013 #6 Skrevet 2. juli 2013 Vi hadde avklipte orkideer strødd på bordet vårt og de holdt seg aldeles utmerket. De lå vel sånn en tolv timers tid iallefall. Jeg ønsket velkommen selv og ville nok gjort det også om vi hadde toastmaster, men da veldig kort og kanskje mest for personlig å uttrykke glede for alle som vil feire dagen med en. En-To pauser ville jeg lagt inn i en sånn middag, avhenger litt av antall taler også Vi satte fram kakene ca halvannen time etter desserten. Baren vår var jo åpen hele tida, men med lokale ville vi nok åpnet baren ganske rett etter middagen. Fint å åpne med brudeparets dans, de andre dansene har jeg ikke hørt særlig om og kan sikkert fint droppes. dans med de du vil sier nå jeg
Gjest Adriane Skrevet 2. juli 2013 #7 Skrevet 2. juli 2013 Tusen takk for mange flotte svar!! Jeg har absolutt blitt noe klokere, og ser at det er litt forskjeller i hvordan man gjør det med kaker osv, så da kan man gjøre litt som man selv synes passer best der. Ang dansene, er jeg lettet over å høre at alle ser ut til å være enige om vi kan droppe de typiske dansene etter brudepardansen *phui* Det har veid litt tungt på skuldrene mine, men da kan jeg puste ut der Takk pusla, for at du delte din erfaring med orkidéer - det hørtes jo svært så lovende ut! Kan jeg spørre hvilken type orkidéer dere brukte?
pusla Skrevet 3. juli 2013 #8 Skrevet 3. juli 2013 Aner ikke hva vi brukte- vi klipte bare av de vi hadde. Noen fine noen
Gjest Adriane Skrevet 4. juli 2013 #9 Skrevet 4. juli 2013 Hehe, jeg får prøve meg på noen her hjemme først, og se hvordan de holder ut i timesvis
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå