Gå til innhold

Valpebiting

Anbefalte innlegg

Gjest bustyvel
Skrevet

Noen her som vet hvor lenge den såkalte valpebitingen pågår? Har hørt at man ikke skal korrigere den. Vi har prøvd å gi fra oss en høy lyd, og trekke til oss hånden, men da tror valpen bare at vi er en pipeleke, og går på mer...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det må læres inn.Bitehemning.Spesielt ettersom valpemor ikke er tilgjengelig og sier i fra

Vår var slik også.VI peip og han synes det var uhorvelig morsomt.Beit bare mer.Men en kompis sa stikk hånda ned i gapet. Det gjorde vi 2 ganger og så var valpebitingen over.

Ikke en metode jeg egentlig vil anbefale.Men vår er ytterst forsiktig med fingrer.

Noen sier bytt hånd med leke,men pindadø når en er ærlig ,fungerer ikke det alltid

Skrevet

Hyl høyt og avslutt leken når den biter

Skrevet

Om valpen er i fanget, slipp den ned på gulvet og gjem hendene (hvis det er det den biter på, vel og merke)

Skrevet

Hei :) hvilken hunderase har du? Noen raser er bare mer aktiv med munnen en andre raser.

Uansett så er det tålmodighet som gjelder. Avslutt leken med en gang. Hunden biter. Du hyler å går bort. Men ikke vær sint lenge. Straffen er at du unngår valpen, til den får roet seg ned. Gjenta gjenta gjenta :).

Lykke til!

Skrevet (endret)

Hvis hyling ikke hjelper, så ville jeg vendt meg bort fra hunden. Snu ryggen til den, ignorer den og hvis tydelig at du ikke ønsker å ha noe med den å gjøre når den biter for hardt. Den skal ikke fryses ut lenge, valper har kort hukommelse, men den forstår etterhvert at all lek og oppmerksomhet slutter når den biter for hardt.

Det er også viktig å aktivisere den nok slik at den får utløp for energien på konstruktive måter.

Endret av Tabris
Gjest bustyvel
Skrevet

Ja, vi aktiviserer den bra, både mentalt og fysisk. Jeg synes ikke man skal slite ut en 12 uker gammel valp, men vi gir han oppgaver, trener på sitt-gi labb etc. og leker med han ute.

Vi prøver å bare trekke oss unna, bør vi bare fortsette med det? Som sagt - dersom vi hyler går han bare mer på. Han biter ikke hardt, men det er sykt irriterende, og jeg vil ikke at han skal tro det er OK.

Vi bytter ofte i leke etc., men vi har jo ikke det tilgjengelig 24/7 heller..

Skrevet

Jeg ville blitt taus, snudd meg demonstrativt bort og ignorert ham noen få minutter. Når han da roer seg, så er det igjen ros og oppmerksomhet. Poenget er å lære ham at biting = lek og oppmerksomhet forsvinner.

AnonymBruker
Skrevet

Vi pleide å ta hånda over kjeften på den forsiktig og holde gapet igjen et par sekunder samtidig som vi sa "nei" eller "ikke bit" med forsiktig stemme. Presiserer at det var ingen brå bevegelser og ingen kjefting. Viktig at dette ble gjort i det øyeblikket valpen bet. Dette funket bra. Som regel avsluttet vi leken/hilsingen også.

Når det er sagt, så er det stor forskjell på valpetanning og biting. Valper tanner, ikke minst i perioden med tannfelling. Dette går over, men det er helt greit å lære den at dette ikke er ok.

Anonymous poster hash: 7208a...532

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...