LMJ Skrevet 2. juli 2013 #1 Skrevet 2. juli 2013 Min bestevenninne er veldig deprimert. Vi har bodd nære hverandre hele livet, og det er ofte jeg har dratt til hun når hun har trengt det. Hun har dårlig selvbilde og jeg tror det er roten til mye av det. Jeg flyttet i mai med kjærsten, 30 min unna hun. og jeg har kjempedårlig samvittighet. Jeg vil virkelig hjelpe hun med å få selvtillit og at hun skal bli en lykkelig jente. Hvordan hjelper man en person med det? Jeg drar henne med på ting veldig ofte, for at hun skal møte litt folk og gutter og alt det der. Jeg forteller henne ofte at hun ser kjempebra ut. Føler bare at ingenting hjelper. Hun er åpen med meg og forteller meg grunnene til at hun konstant er lei seg. Selvfølgelig er noen perioder verre enn andre. Hun har virkelig grunner til at hun er deprimert. Jeg har sagt flere ganger at hun kanskje skal oppsøke psykolog, for å snakke med noen andre enn bare meg. Dette er helt uaktuelt for hun, siden hun er så lukket. Jeg har ingen psykologutdannelse. Jeg er så bekymret for hun...
Jodi Skrevet 2. juli 2013 #2 Skrevet 2. juli 2013 Dette er ikke ditt ansvar, hun må ville ta tak i det selv for å bli bedre. Du kan oppmuntre henne videre som du har gjort, til å ta kontakt med psykolog, for det høres virkelig ut som hun trenger det. Men du skal ikke gå rundt med dårlig samvittighet for at hun ikke har det bra, det er jo ikke din skyld! 1
LMJ Skrevet 2. juli 2013 Forfatter #3 Skrevet 2. juli 2013 Dette er ikke ditt ansvar, hun må ville ta tak i det selv for å bli bedre. Du kan oppmuntre henne videre som du har gjort, til å ta kontakt med psykolog, for det høres virkelig ut som hun trenger det. Men du skal ikke gå rundt med dårlig samvittighet for at hun ikke har det bra, det er jo ikke din skyld! jeg vet det ikke er min skyld. men hun har vært på det nivået at hun har villet ta sitt eget liv. Og når det har vært ille har jeg kunnet vært der på bare noen få minutter. Jeg synes bare det er så grusomt.
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2013 #4 Skrevet 2. juli 2013 Hei! Har selv en venninne som er i dyp depresjon og har suicidale hendelser nesten ukentlig og innleggelser på psykiatriske sykehus. Det er en vanskelig situasjon du er i. Det beste du kan gjøre er å støtte henne og vise forståelse. Fortsett å få henne med på ting og gi komplimenter! Hun bør oppsøke profesjonell hjelp før depresjonen tar overhånd.
Gjest Faerunpedia Skrevet 2. juli 2013 #5 Skrevet 2. juli 2013 Jeg tror heller ikke du kan gjøre så mye mer enn det du gjør nå, kanskje fortsette å oppmuntre henne til å gå til psykolog. Hun kan jo feks skrive et brev og ta med til psykologen første gang hvis hun synes det er ubehagelig. Det er viktig at du ikke sliter deg helt ut og ihvertfall ikke har dårlig samvittighet. Høres ut som om du stiller masse opp for henne!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå