AnonymBruker Skrevet 2. juli 2013 #1 Skrevet 2. juli 2013 Jeg passer en hund, en alaskan malamute, vi har holdt sammen nå i 9 dager og trives kjempegodt sammen. Han var en litt "seriøs" fyr da han kom, eierne er hmmmm, litt "stive" men jeg har lekt med ham og nå er han en skikkelig tulling Men! I går fikk jeg mensen. Tulling ble tre-doblet. Han hang i skrittet/rumpen min hele dagen. Hoppet opp på meg bakfra og forfra med hva jeg må anta er dominans. Han rundsleika hele fjeset og halsen min og var på vei ned i bh`en men der satte jeg stopp. Jeg tenkte at han bare blei ei fjolse av den nye lukta men nå må jeg spørre for han satt i sted nesten oppå meg og peste som om vi hadde løpt maraton. Nå ligger han under beina mine helt utkjørt etter å ha "prøvd seg" på meg mens jeg har ryddet i leiligheten. Har aldri opplevd noe slikt med en hund før. Hva er det som har gått av søten? Anonymous poster hash: 7efa1...934
Gjest sweetsugar Skrevet 2. juli 2013 #2 Skrevet 2. juli 2013 Det høres rart ut.. men er det mulig at han kjenner den lukten som at du er "parringsklar"? Føltes veldig rart å skrive dette.. xD 3
kalinka85 Skrevet 2. juli 2013 #3 Skrevet 2. juli 2013 Prøv tampong, så lukter han kanskje ikke blodet like godt? Et bind lukter ganske mye, isør for en hund med supersnute.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2013 #4 Skrevet 2. juli 2013 Det høres rart ut.. men er det mulig at han kjenner den lukten som at du er "parringsklar"? Føltes veldig rart å skrive dette.. xD Nei nei, nei, hunder er av en annen rase, han er ikke tiltrukket av meg på den måten....huff... Hoppinga er dominans. Han har prøvd seg et par ganger før men nå har det blitt helt intenst. Kan ikke leke for han skal bare hoppe på meg og rundsleiker meg, armer, fjes, føtter, hvor han enn kan komme til. Jeg må jo bare le da men jeg synes dette var merkelig oppførsel. Jeg får ikke være alene på do, døra går innover så han åpner, nå går jeg på do og må "låse" med en langkost dytta opp under håndtaket så han ikke går inn. Anonymous poster hash: 7efa1...934
la Flaca Skrevet 2. juli 2013 #5 Skrevet 2. juli 2013 (endret) Det er helt naturlig at hannhunder reagerer på mensblod, de forbinder det med løpetid hos tisper. (ekkelt, yes). Det høres ut som du har stressa opp hunden veldig. Det at han har blitt "tulling" etter at han kom til deg er ikke en bra ting selv om du kanskje tolker det sånn. Det er en uvant situasjon for han å bli passet av deg, så da bør du heller fokusere på ro og kos. Jeg kan også virke som en "kjedelig" hundeeier for utenforstående, men det er fordi jeg jobber for å holde hodene deres i balanse fremfor å hente frem stressa atferd. Noen ganger passer tull og tøys, andre ganger ikke. Jeg ville aldri hauset opp en fremmed hund jeg skulle passe med vilter lek. Oppførsel som vi mennesker forbinder med at hunden er happy og i godt humør er veldig ofte stress, og betyr at hunden ikke har det så veldig bra inni seg. Riing er et typisk tegn på det. Så belønn heller rolig atferd og ha det fint sammen med hunden uten å gire han opp. La meg presisere at det at hunden rir på deg ikke har noe med dominans å gjøre. Han forbinder deg med stress! Endret 2. juli 2013 av la Flaca 17
Gjest sweetsugar Skrevet 2. juli 2013 #6 Skrevet 2. juli 2013 Nei nei, nei, hunder er av en annen rase, han er ikke tiltrukket av meg på den måten....huff... Hoppinga er dominans. Han har prøvd seg et par ganger før men nå har det blitt helt intenst. Kan ikke leke for han skal bare hoppe på meg og rundsleiker meg, armer, fjes, føtter, hvor han enn kan komme til. Jeg må jo bare le da men jeg synes dette var merkelig oppførsel. Jeg får ikke være alene på do, døra går innover så han åpner, nå går jeg på do og må "låse" med en langkost dytta opp under håndtaket så han ikke går inn. Anonymous poster hash: 7efa1...934 Hahahha jeg vet da det! Vet at hopping og jukking er et tegn på dominans, men merkelig at han nå plutselig når du fikk mensen skulle bli så ivrig
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2013 #7 Skrevet 2. juli 2013 Prøv tampong, så lukter han kanskje ikke blodet like godt? Et bind lukter ganske mye, isør for en hund med supersnute. Sammenlignet med mennesket er luktesansen hos hunder omkring en million ganger bedre. Hunden har i gjennomsnitt førti ganger så mange hjerneceller involvert ved utskilling av duftstoffer enn mennesket. Hos hunder utgjør i gjennomsnitt lukteorganet en flate som tilsvarer ca. 150cm² (60-200 cm², avhengig av rase). Til sammenligning har mennesket kun 2-3 cm² å rutte med. Antallet luktceller hos hunder er ca. 70-220 millioner (avhengig av rase), mot menneskets 5-20 millioner. Hundens sanser Tror ikke det hjelper kjære deg. Hadde det vært så lett å skjule lukt for hunder hadde tollvesenet mistet sin beste ressurs. Han er skikkelig slitsom nå altså! Han sov litt men nå sitter han her igjen og peser. Vi har vært på god lang tur og han bjeffer når han sier ifra om den. Hvis jeg avdekker litt hud så slikker han ivei og han prøver å komme seg opp i sofaen og sitte ved siden av meg og puste meg i øret. Får vel bare skrive det på personlighetskontoen hans, tulling! Anonymous poster hash: 7efa1...934 1
la Flaca Skrevet 2. juli 2013 #8 Skrevet 2. juli 2013 Får vel bare skrive det på personlighetskontoen hans, tulling! /acronym] Har du lest innlegget mitt? Det er sånn mange hunder blir når de er sammen med mennesker som ikke har styring på ting. Han i avataren blir akkurat som du beskriver hvis jeg henter det frem i han. 6
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2013 #9 Skrevet 2. juli 2013 Hallo. Den lukter jo at du lukter annerledes. Ikke hokus pokus ved dyr det. Anonymous poster hash: 2a608...1c6
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2013 #10 Skrevet 2. juli 2013 Det er helt naturlig at hannhunder reagerer på mensblod, de forbinder det med løpetid hos tisper. (ekkelt, yes). Har du noe å underbygge dette med? Har jeg søkt om før og av alt jeg har lest så har menneskers seksuelle dufter ingenting å gjøre med hunders. Det høres ut som du har stressa opp hunden veldig. Det at han har blitt "tulling" etter at han kom til deg er ikke en bra ting selv om du kanskje tolker det sånn. Det er en uvant situasjon for han å bli passet av deg, så da bør du heller fokusere på ro og kos. Takk for tipset, men. Hunden er 4 år og han vil leke, det er jeg med på. Han er total-komfortabel hos meg. Ja, akkurat nå driver han og stresser. Jeg har ikke stresset ham opp, det er jo det jeg skriver om her. Siden jeg fikk mensen i går så har han utvist stresset oppførsel. Ikke fordi jeg stresset ham opp. Når han begynte å sleike meg i halsen og på armene så måtte jeg jo bare le. Det som ikke var så morsomt var hoppingen opp på meg. Der har han fått flere "Nei!" og neddytt. Jeg kan også virke som en "kjedelig" hundeeier for utenforstående, men det er fordi jeg jobber for å holde hodene deres i balanse fremfor å hente frem stressa atferd. Noen ganger passer tull og tøys, andre ganger ikke. Jeg ville aldri hauset opp en fremmed hund jeg skulle passe med vilter lek. Deg om det. Jeg leker med hunden. Vi kaster tingen hans, vi gjemmer godbiter, vi spretter ball og vi er også på gulvet sammen. Han roer seg fint etter en leke-stund. Oppførsel som vi mennesker forbinder med at hunden er happy og i godt humør er veldig ofte stress, og betyr at hunden ikke har det så veldig bra inni seg. Men ingenting har forandret seg siden i forigår annet enn at jeg fikk mensen og han gikk bananas. Riing er et typisk tegn på det. Så belønn heller rolig atferd og ha det fint sammen med hunden uten å gire han opp. La meg presisere at det at hunden rir på deg ikke har noe med dominans å gjøre. Han forbinder deg med stress! Takk for oppklaring. Har ikke lekt med ham i dag og tar heller en times lengre tur enn lek inne, for slik som han er nå så er det ikke morro. Ah, nå har han heldigvis gått lei av meg og har lagt seg på verandaen. Anonymous poster hash: 7efa1...934
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2013 #11 Skrevet 2. juli 2013 Har du lest innlegget mitt? Det er sånn mange hunder blir når de er sammen med mennesker som ikke har styring på ting. Han i avataren blir akkurat som du beskriver hvis jeg henter det frem i han. Det tar litt tid fra du har skrevet til jeg får svart. Hadde jeg vært en hund nå så hadde jeg peset og hoppet opp på deg. p.s. Du fremstår som en arrogant nedlatende besserwisser. Anonymous poster hash: 7efa1...934 5
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2013 #12 Skrevet 2. juli 2013 Har du noe å underbygge dette med? Har jeg søkt om før og av alt jeg har lest så har menneskers seksuelle dufter ingenting å gjøre med hunders. Anonymous poster hash: 7efa1...934 Har du googlet på norsk da eller? Det er ikke det at menneskets og hundens drifter har noe med hverandre å gjøre, det har å gjøre med at dyr lukter! Og vi lukter annerledes under menstruasjon. Sjekk på engelsk istedet du, der finner du nok også noe research.... Må utenfor Norges lille boble for å få informasjon. Anonymous poster hash: 2a608...1c6
la Flaca Skrevet 2. juli 2013 #13 Skrevet 2. juli 2013 (endret) Det tar litt tid fra du har skrevet til jeg får svart. Hadde jeg vært en hund nå så hadde jeg peset og hoppet opp på deg. p.s. Du fremstår som en arrogant nedlatende besserwisser. Et godt råd; Neste gang sier du "takk for tipset" når noen tar seg tid til å hjelpe. Man kan ikke vite alt her i verden, men ydmykhet kommer man langt med. Edit; Det med menslukt og hannhunder er noe jeg har erfart selv, helt siden jeg ble kjønnsmoden. Alle de 3 hannhundene vi har hatt har reagert på syklusen min. Men bare eldste (han i avataren, 4 år nå) reagerer såpass at han blir merkbart stressa og klengete. Endret 2. juli 2013 av la Flaca 5
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2013 #14 Skrevet 2. juli 2013 Et godt råd; Neste gang sier du "takk for tipset" når noen tar seg tid til å hjelpe. Man kan ikke vite alt her i verden, men ydmykhet kommer man langt med. Edit; Det med menslukt og hannhunder er noe jeg har erfart selv, helt siden jeg ble kjønnsmoden. Alle de 3 hannhundene vi har hatt har reagert på syklusen min. Men bare eldste (han i avataren, 4 år nå) reagerer såpass at han blir merkbart stressa og klengete. Jeg sa takk for oppklaring. Ydmykhet kommer man ikke langt med, krav om ydmykhet fra andre er arroganse. Anonymous poster hash: 7efa1...934 1
la Flaca Skrevet 2. juli 2013 #15 Skrevet 2. juli 2013 Jeg sa takk for oppklaring. Ydmykhet kommer man ikke langt med, krav om ydmykhet fra andre er arroganse. Anonymous poster hash: 7efa1...934 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2013 #16 Skrevet 2. juli 2013 Har du googlet på norsk da eller? Det er ikke det at menneskets og hundens drifter har noe med hverandre å gjøre, det har å gjøre med at dyr lukter! Og vi lukter annerledes under menstruasjon. Sjekk på engelsk istedet du, der finner du nok også noe research.... Må utenfor Norges lille boble for å få informasjon. Anonymous poster hash: 2a608...1c6 Well, of course I smell different, duh! That was not the issue. The question is, does the dog assosiate female menstruation with sexuality? la Flaca wrote that the scent of human female menstruation-fluids is assosiated in male dogs with a bitch in heat. I would like to see documentation on that, simply. Why would it have to be in english? We are a nation of dog-owners, Norway probably have some of the best dog-handlers in the world. And they write about dogs, can you imagine? På norsk gitt. I did my research in english yesterday as it is my native language. I said that his response is not sexual as of what I read yesterday, to confirm what the back of my brain tells me. I disputed la Flaca`s statement that dogs react to female menstruation with assosiation to the scent of a female dog in heat and asked for any documentation for such a claim. What you tried to contribute with is at a loss with me. Anonymous poster hash: 7efa1...934
la Flaca Skrevet 2. juli 2013 #17 Skrevet 2. juli 2013 Kanskje du skal droppe forskningsmateriellet og heller prøve å kommunisere med bikkja og oberservere responsen hans på verden rundt seg. Søvn, mat, tur, ro, lek, hvile etc etc. Keep it simple, det er ikke så voldsomt komplisert som du skal ha det til. Lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2013 #18 Skrevet 2. juli 2013 Kanskje du skal droppe forskningsmateriellet og heller prøve å kommunisere med bikkja og oberservere responsen hans på verden rundt seg. Søvn, mat, tur, ro, lek, hvile etc etc. Keep it simple, det er ikke så voldsomt komplisert som du skal ha det til. Lykke til! Ja, nei, ny kunnskap er noe.....meningsløs komplikasjon i hverdagen? Ærlig talt, "droppe forskningsmateriale"? Jeg var nysgjerrig på oppførselen som var markant endret fra en dag til en annen og søkte og leste litt rundt det. Hva i all verdens dager er galt med det i forhold til hundehold??? Jeg får gå en tur da og spørre folk i skauen om ting jeg lurer på, istedet for å prate med ei på ett jorde. Anonymous poster hash: 7efa1...934
Portvinpiken Skrevet 2. juli 2013 #19 Skrevet 2. juli 2013 (endret) Jokking/hopping er ikke tegn på dominans, men stress. Hvis hunden allerede hadde et høyt stressnivå, som ikke er unaturlig når den flyttes til et annet sted osv, og man i tillegg driver med kasteleker osv, så opprettholder man stresset og hunden "renner over" og begynner å jokke. Den vet rett og slett ikke noe annen måte å få utløp for dette på. Prøv heller å roe ned. Ingen kasteleker, men godbitsøk og andre ting som å gå turer på nye steder osv. La hunden få bruke sansene (speisielt nesen) sin og den blir mentalt mer sliten. Det er såvidt jeg vet ingen forskning som tiliser at hunder sammenlikener mensen hos mennesker med løpetid. Svette føtter derimot... Endret 2. juli 2013 av Portvinpiken 6
la Flaca Skrevet 2. juli 2013 #20 Skrevet 2. juli 2013 Hvis du virkelig er interessert i dette med hunder og mens hos mennesker kan du jo lage en tråd på www.canis.no og spørre brukerne der om deres erfaringer? Forskning koster penger og det skal godt gjøres å finne studier som dekker alt man lurer på mellom himmel og jord. Tror dette temaet er et av dem altså. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå