Gå til innhold

Hvordan skaffe barnevakt..?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Vi har en sønn på 2 år og får snart nr. 2. Kort fortalt trenger vi litt barnevakt for å komme oss ut av huset...

Jeg meldte meg inn i en Facebookgruppe der noen barnevakter i fylket har samlet seg. Men hvordan gjør jeg det nå? Skal man intervjue/møte dem? Ber man om referanser? Hvordan skal barnet bli kjent med barnevakten før hun skal passe dem?

Ble en smule skeptisk assa... Fb-bildene til noen av disse barnevaktene er med svære hunder eller skikkelig partybilder. Hun ene hadde linket til en avisartikkel der hun sto fram med en psykiatrihistorie...

Er det andre steder enn fb jeg kan lete etter barnevakt? Hvordan fant dere barnevakt til barna deres? Vi er innflyttere og kjenner ikke så mange her...

Anonymous poster hash: 19964...574

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen naboer eller kollegaer m tenåringsbarn du kan spørre? Plukk ut de som ser mest seriøs ut på FB og inviter de på en prat. Se hvordan de oppfører seg m barn.

Skrevet

Ikke døm folk pga partybilder og hunder på bildet. Det er fullt mulig å være empatisk å flink med barn selv om man liker å sosialisere, og med hund så er det jo et bra tegn. Hun har omsorg for andre.

Hun med psykisk lidelse derimot....

Gjest Minelly
Skrevet

Ville ikke brukt facebook til det ihvertfall, og er du skeptisk til det du ser så styrer du bare unna! Men ja, hør med naboer og eller noen dere kjenner om de har barnevakter dere kan benytte dere av, eller om de har ungdom i huset selv som kan sitte barnevakt!

Jeg ville personlig ikke følt meg komfortabel med å "ansette" en barnevakt jeg ikke hadde noen personlige referanser til ( at en venn, nabo familie etc kunne gå god for). Arbeidsoppgaven er jo tross alt å ta var epå det kjæreste du har :)

Skrevet

Heng opp lapp på lolake butikken og spør etter 15-17 år gamle jenter som har lyst å være barnevakt og tjene noen kr.

Skrevet

Jeg ville hørt med naboer om de ville anbefale noen de stolte på. Ville aldri funnet noen på en Facebook-gruppe. Eventuelle referanser kan jo være venninner av barnevakten.

AnonymBruker
Skrevet

jeg sitter mye barnevakt,folk finner meg som regel via kjente.jeg er i midten av 20 åra og har fått et godt rykte på meg. så det er egentlig bare sånn det skjer.

Anonymous poster hash: 7adb1...903
Gjest Marmot
Skrevet

Jeg hang opp lapp på den lokale videregående skolen og fikk referanser av lærerne deres.

• Liker 2
Gjest Nabojenta
Skrevet

Jeg satt mye barnevakt for nabo barna når de flyttet hit ( 1,5 og 5 år den gangen).
det begynte med at jeg tok dem med på lekeplassen en times tid på dagtid av og til. så etterhvert satt jeg barnevakt på kveldene. jeg var 12/13 år når de flyttet hit , har fortsatt god kontakt med familien nå 5 år etterpå, stiller fortsatt opp som barnevakt når det trengs :)

Skrevet

Da jeg var barnevakt (gjennom frivillighetssentralen), ba jeg alltid om å få være sammen med barn + foreldre en stund, for eksempel en times tid på forhånd, om det var snakk om at foreldrene skulle være en hel dag eller mer eller at jeg skulle være "fast" barnevakt for familien. Det opplevde jeg at var trygghet både for meg og dem, så det går jo an å plukke ut en som du tror kan passe blant de du har funnet på facebook og spørre om de hadde vært villige til å treffe dere + barn en gang bare for å se hvordan det går. Og så kan du jo alltids sjekke om det finnes en frivillighetssentral eller lignende opplegg i din kommune der de har kontakt med noen som ønsker å være barnevakt.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her!

Bor i Østfold... Syns det er litt flaut å henge opp lapp på butikken. Da ser liksom alle at vi trenger d. Går kanskje an å droppe navn..?

Som sagt kjenner vi ikke så mange her og dermed ikke så mange å spørre. Får prøve en gang til, kanskje være litt frempå når jeg snakker med naboene..

Gjest Smillys
Skrevet

Jeg tenkte på www.barnepasseren.no jeg da.

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn har vært fast barnevakt. Svarte på en annonse som var satt opp i nærbutikken. Mammaen snakket med henne og tok en avgjørelse. Her dreide det seg om alt fra å hente i barnehagen til å sitte en sen kveld.
Jeg har hatt barnvakt. Fast et par ganger i uka. Muligens jeg la ut en annonse. Jeg snakket med de ulike og tok en avgjørelse ut i fra det. Hva de sa, oppførte seg og magefølelsen. Valgte en 18-åring som taklet jobben med glans.

Anonymous poster hash: 30d16...b8b
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Flere tips?

Skrevet

Gjør det noe om folk ser at du trenger barnevakt da? Det gjør vi da alle iblandt!!

Ellers kan du høre på helsestasjonen din og med mødrene i en eventuell barselgruppe du får det mnår nummer to kommer

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis ungen din går i barnehage går det jo an å spørre om noen av de som jobber der er interessert, eller om de vet om noen som vil sitte barnevakt.

Anonymous poster hash: 88af7...2bb
Skrevet (endret)

Ts her!

Bor i Østfold... Syns det er litt flaut å henge opp lapp på butikken. Da ser liksom alle at vi trenger d. Går kanskje an å droppe navn..?

Som sagt kjenner vi ikke så mange her og dermed ikke så mange å spørre. Får prøve en gang til, kanskje være litt frempå når jeg snakker med naboene..

Det går selvfølgelig an å droppe navn, bare skrive telefonnummer og alder på barnet.

Men jeg syns ikke det er flaut å trenge barnevakt da ;)

Kjenner du noen av de andre foreldrene i barnehagen hvor 2åringen går (hvis han/hun går i barnehage)? Da kunne det jo kanskje vært mulig å bytte på å passe hverandres barn?

Endret av Britt Banditt
AnonymBruker
Skrevet

Syns det er litt flaut å henge opp lapp på butikken. Da ser liksom alle at vi trenger d. Går kanskje an å droppe navn..?

Det er jo ikke flaut å ha behov for barnevakt, alle forstår at det kan være nødvendig og godt av og til. :)

Jeg hadde villet prøvd hos folk jeg kjente eller hadde referanser til, eller hengt opp en lapp. Hvordan man gjør det i "ansettelsen" vet jeg ikke, har lurt på det samme. Men referanser er jo en trygghet da, uten at man er trygg på kjemien av den grunn.

Anonymous poster hash: ecc7a...fad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...