AnonymBruker Skrevet 2. juli 2013 #1 Skrevet 2. juli 2013 Det er 3 uker til termin nå... Hvor langt unna sykehuset kan jeg tørre å dra..? Ville du feks kjørt og besøkt venninner som bor 1,5 t unna?Anonymous poster hash: 289fc...146
Gjest pysepusen Skrevet 2. juli 2013 #3 Skrevet 2. juli 2013 Jeg hadde ikke gjort det denne gangen da det var tre uker igjen. Jeg visste jeg kunne føde veldig fort samt at jeg hadde fire cm åpning. Hadde fint gjort det da jeg var førstegangs 1
Yesterday Skrevet 2. juli 2013 #4 Skrevet 2. juli 2013 Kanskje ikke 1,5 time da man plutselig kan ha en styrtfødsel. To venninner hadde i juni styrtfødsel ca en mnd før termin. Ellers er jeg med i et par gravid-grupper på Facebook og ser stadig kvinner som skriver at de fødte 2-4 uker før termin, jeg vet ikke om de hadde styrtfødsler. Så trur ikke at jeg hadde tatt sjansen, selv om noen bruker 30 timer på en fødsel og. Siste mnd før termin hadde jeg nok holdt meg ganske nært hjemmet, bor ikke så veldig langt unna sykehuset.
siebaeo Skrevet 2. juli 2013 #5 Skrevet 2. juli 2013 Jeg kommer rett fra jm som ikke nølte et sekund med å "godkjenne" ferie tre timer i bil fra sykehuset. Ferien er fra 3 til 2 uker fra termin. Dvs vi returnerer ca 2 uker før, kanskje enda litt nærmere. Hennes argument var at starter noe hopper vi bare i bilen og drar hjem. "Dere passerer jo minst 3 sykehus på veien om det plutselig skulle gå VELDIG fort. Jeg hadde gjort det. Så som du skjønner er jeg ganske avslappet til det" var hennes kommentar Nå skal det sies at jeg ble igangsatt pga overtid sist, så ingen forventer vel at det skal skje så tidlig 1
Gjest Magdalene Skrevet 2. juli 2013 #6 Skrevet 2. juli 2013 Kanskje ikke 1,5 time da man plutselig kan ha en styrtfødsel. To venninner hadde i juni styrtfødsel ca en mnd før termin. Ellers er jeg med i et par gravid-grupper på Facebook og ser stadig kvinner som skriver at de fødte 2-4 uker før termin, jeg vet ikke om de hadde styrtfødsler. Så trur ikke at jeg hadde tatt sjansen, selv om noen bruker 30 timer på en fødsel og. Siste mnd før termin hadde jeg nok holdt meg ganske nært hjemmet, bor ikke så veldig langt unna sykehuset. Men det er da sykehus rundt om i landet vårt, om det skulle skje en styrtfødsel på ferie mener jeg 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2013 #7 Skrevet 2. juli 2013 Men det er da sykehus rundt om i landet vårt, om det skulle skje en styrtfødsel på ferie mener jeg For meg personlig er valg av sykehus ganske viktig - det er en veldig viktig faktor for at jeg skal "roe meg" mer ifht fødsel. Jeg trenger forutsigbarhet, spesielt ifht å vite at vi har valgt et sykehus hvor de har pasienthotell - og i verste fall om vi ikke får plass på hotellet, så bor vi veldig nært sykehuset så mannen kan være der kjempemasse. Det kan man vel ikke om man føder på et sykehus uten hotell osv? Og om far må kjøre hjem halvannen time hver vei osv? (dette vet jeg ingenting om, men jeg antar reglene er de samme for alle)....? Det hadde selvsagt ikke vært verdens undergang å føde på et annet sykehus, men jeg personlig hadde valgt å heller utsette besøk som krevde såpass med reisevei/evt ferier til etterpå, eller lagt dem tidligere. For meg har fødested ganske mye å bety, iallefall Mest ifht trygghet ved å vite at mannen kan være der hele tiden. Om man hadde født prematurt har man jo ikke noe annet valg, og da er avgjørelsen "out of our hands" uansett. Anonymous poster hash: dc527...f1d
Pinkee Skrevet 2. juli 2013 #8 Skrevet 2. juli 2013 Skulle 1,5 time unna sykehus være noe problem? Da jeg fikk mine bodde jeg 2 timer unna sykehus. Hvis der skulle skje dramatiske ting, så er det noe som heter helikopter, da forflytter man seg rimelig fort. Ikke se på svangerskap/fødsel som noe sykelig, det er en helt normal tilstand, å man bør prøve å leve så normalt som mulig!! 4
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2013 #9 Skrevet 2. juli 2013 1.5 unna er vel ikke akkurat noe farlig? Det er ganske vanlig for de fleste rundt om i Norge, hvis ikke kortere... Anonymous poster hash: 534ba...caa
Yesterday Skrevet 2. juli 2013 #10 Skrevet 2. juli 2013 Men det er da sykehus rundt om i landet vårt, om det skulle skje en styrtfødsel på ferie mener jeg Du bor kanskje sørpå Her nordpå er det veldig få sykehus og lange avstander imellom. F.eks drar vi til svigers som er ca 2 timer med bil unna så er ennå mitt sykehus det nærmeste. En styrtfødsel kan skje på en time, selv om det oftere tar litt lengre. Vil ikke i verste fall ende opp med å føde i en ambulanse eller i bilen vår på en svingete og elendig E6, sikkert på et busstopp da. Hvor skal helikopteret lande? I de bratte fjellsidene? Eller midt på en svingete E6 med trafikk. Dette skjer sikkert ikke med meg, da jeg velger å holde meg hjemme og i nærheten de siste ukene før termin Sikkert en liten sjanse uansett, men det skjer! Jeg ser for meg det verste ja, men det er fordi jeg vet at slike ting skjer, kjenner folk som har opplevd lignende. Hvis TS bor sørpå hvor det er mange flere sykehus så er det jo klart at hun er tryggere og har mindre sjanse for å føde i en ambulanse. For meg personlig er valg av sykehus ganske viktig - det er en veldig viktig faktor for at jeg skal "roe meg" mer ifht fødsel. Jeg trenger forutsigbarhet, spesielt ifht å vite at vi har valgt et sykehus hvor de har pasienthotell - og i verste fall om vi ikke får plass på hotellet, så bor vi veldig nært sykehuset så mannen kan være der kjempemasse. Det kan man vel ikke om man føder på et sykehus uten hotell osv? Og om far må kjøre hjem halvannen time hver vei osv? (dette vet jeg ingenting om, men jeg antar reglene er de samme for alle)....? Det hadde selvsagt ikke vært verdens undergang å føde på et annet sykehus, men jeg personlig hadde valgt å heller utsette besøk som krevde såpass med reisevei/evt ferier til etterpå, eller lagt dem tidligere. For meg har fødested ganske mye å bety, iallefall Mest ifht trygghet ved å vite at mannen kan være der hele tiden. Om man hadde født prematurt har man jo ikke noe annet valg, og da er avgjørelsen "out of our hands" uansett. Anonymous poster hash: dc527...f1d Det med sykehushotell har jeg ikke tenkt på og er ikke kjempe viktig for meg, men det er kjempe viktig for meg å få føde på et sykehus. Og aller helst det her vi bor ja, da dette er et stort sykehus F.eks reiser jeg til mine foreldre så bor de ca 10 min unna et annet sykehus men de utfører ikke keisersnitt hvis det skal bli behov for det, de har ikke epidural og div andre ting som jeg gjerne vil ha et tilbud om da jeg kanskje får behov for det. Sykehushotell har de ikke. En prematur baby kan de uansett ikke ha der. Slik er mange av de få små sykehusene vi har her nordpå, dårlig tilbud om noe akutt skulle skje og et dårlig tilbud uansett. Kan selvsagt bli sent av gårde med ambulansefly da til mitt sykehus (noe sjansen hadde vært stor uansett), men vil gjerne slippe det styret Liker og at ting er forutsigbart og rolig. Urolig kan det bli på mitt sykehus og, men sjansen for det er jo mindre siden det er lokalt.
Teriyaki Skrevet 2. juli 2013 #11 Skrevet 2. juli 2013 Jeg hadde glatt gjort det, men bare vært klar over at å kjøre bil når man har sterke rier er ikke noe særlig. Bilturen til sykehuset tar 20-30 minutter avhengig av trafikk, og det var rett og slett skikkelig kjipt! Så dersom du reiser, så ikke vent for lenge med å kjøre hjem fra du kjenner at fødselen er i gang. Bedre å dra hjem med en gang da, og heller vente hjemme på at fødselen skal komme såpass i gang at det er på tide å dra på sykehuset.
Dyregod Skrevet 2. juli 2013 #12 Skrevet 2. juli 2013 Er det du som kjører eller har du med deg noen? For meg er det litt vesentlig for du klarer nok ikke kjøre hjem med rier, men klarer vel å sitte i bilen Selv hadde jeg en rask fødsel med min første for tre uker siden og da var det såvidt vi rakk sykehuset før jeg fikk pressrier. Men det var sikkert litt spesielt med meg siden jeg ikke fikk ordentlig regelmessige rier før en halv time før pressriene. Mest sannsynlig vil du jo ha god tid, men det ble jeg også fortalt, så man vet jo aldri..
siebaeo Skrevet 2. juli 2013 #13 Skrevet 2. juli 2013 Det viktigste er jo at man føler seg trygg med sin egen avgjørelse.. Jeg tør fordi jeg har erfaring med at det ikke akkurat skjedde på en time sist (det skjedde jo på en måte aldri). Men jeg strekker det ikke lenger enn til 2 uker før sånn ca fordi jeg da rent formelt er "på termin". Og det har bare med min egen magefølelse å gjøre..! Blir jeg stressa før den tid setter vi oss i bilen og kjører hjem. Det er ikke verd å være engstelig om man kjenner at man blir det. Nå har jeg 3 timer å kjøre da (eller, ikke jeg men mannen kjører), og som flere har sagt før; mange har jo minst 1,5 timer å kjøre uansett når de skal på sykehuset
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2013 #14 Skrevet 2. juli 2013 TS her... Tenkte å kjøre selv. Men kanskje jeg bør droppe d. Har risikosvangerskap og har blitt fulgt opp på sykehuset underveis. Har absolutt lyst til å føde der, siden de har historikk og mappa mi! Sliter bare litt med å få den siste tiden til å gå ;-)Anonymous poster hash: 289fc...146
MockingJay Skrevet 2. juli 2013 #15 Skrevet 2. juli 2013 Jeg bor 2 timer unna sykehus og jeg synes det er veldig ekkelt med tanke på om det skal skje noe. Vi er enda en "stor" by til å være i Finnmark med 20 000 innbyggere. Likevel har byen med 8000 innbyggere sykehuset. Det er så ulogisk som det går ann! Dritt politikk.
Yesterday Skrevet 2. juli 2013 #16 Skrevet 2. juli 2013 TS her... Tenkte å kjøre selv. Men kanskje jeg bør droppe d. Har risikosvangerskap og har blitt fulgt opp på sykehuset underveis. Har absolutt lyst til å føde der, siden de har historikk og mappa mi! Sliter bare litt med å få den siste tiden til å gå ;-)Anonymous poster hash: 289fc...146 Alene hadd jeg iallefall ikke gjort det og heller ikke pga et risikosvangerskap. Det finnes andre måter å få tiden til å gå på
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2013 #17 Skrevet 2. juli 2013 Skulle 1,5 time unna sykehus være noe problem? Da jeg fikk mine bodde jeg 2 timer unna sykehus. Hvis der skulle skje dramatiske ting, så er det noe som heter helikopter, da forflytter man seg rimelig fort. Ikke se på svangerskap/fødsel som noe sykelig, det er en helt normal tilstand, å man bør prøve å leve så normalt som mulig!! Lett å si for dem som kanskje har mange gode fødselsopplevelser eller ikke er engstelig for fødselen. Mange føder jo midt i bushen også, men vi snakker kun få uker før fødsel- ikke hele svangerskapet. Jeg personlig har 5 minutt kjøring til sykehuset, og kan velge mellom 3 stykk i maks 30 min radius. Så for meg er valget enkelt; jeg holder meg i nærheten noen få uker før. Ser ikke problemet, og det gir meg ingen sykelig angst eller isolasjon å utsette besøk et par uker. Det handler ikke bare om en selv, men også trafikksikkerhet. Dersom man begynner å kjøre alene en lengre vei fordi fødselen er igang/man har skikkelig vondt setter man jo andres liv også i fare i trafikken. Noen har sikkert stå kontroll og er "superfødere" om de så blir satt i ei jolle midt på havet, jeg foretrekker å vite at mest mulig blir tatt hånd om på det sykehuset jeg har valgt. Og: er det sprengt kapasitet på sykehusene risikerer man å ikke bli tatt imot(altså måtte dra til et annet). At forrige fødsel tok 1 døgn betyr ikke at neste gjør det Anonymous poster hash: dc527...f1d
Sola^ Skrevet 2. juli 2013 #18 Skrevet 2. juli 2013 Hadde ikkje vore så uroleg ved 1.5 times avstand. Dei ferreste fødsler skjer så fort. Iallfall ikkje førstegangsfødende.
*Frida* Skrevet 2. juli 2013 #19 Skrevet 2. juli 2013 Eg hadde fint reist 1,5 time så nært termin. Du får hjelp der du er om ting skulle skje akutt - men sannsynligheten for at ting skjer så raskt første gang er ganske liten. Personlig hadde eg ikkje klart å kjøre 1,5 time PDA bekkenløsning, men det er jo ein annan ting. Eg bur 2 timar unna sjukehuset, om det har betydning.
TrickyCicci Skrevet 2. juli 2013 #20 Skrevet 2. juli 2013 Jeg hadde ikke hatt noe problem med 1.5 time, men jeg ville ikke tatt risken alene. Så om mannen ikke skal med hadde jeg droppet det. Men kan ikke de besøke deg? Hvis de allikevel har tid, synes de sikkert det er hyggelig å bli invitert, og de skjønner nok hvorfor du helst ikke vil kjøre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå