Gå til innhold

Boliglån - er bankene veldig strenge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Det jeg lurer på er om bankene er veldig strenge på det med at man skal ha EK på 15%? Ser de på andre ting som at vi har satt opp budsjett og viser til at vi kan klare å betale ned på lånet med en viss sum i mnd?

Vår situasjon er slik at min samboer jobber og får utbetalt minst 24 000 i mnd. Jobben hans innebærer reising og overtid så det kan variere. Han begynte nå nylig i jobben, mens jeg er student ennå. Jeg har 200 000 i EK, mens han har 50 000. Jeg blir ferdig til jul, men har en inntekt på 5000 minst i mnd + studielån på 6900. Jeg utdanner meg til ingeniør og det er jo et yrke jeg vet det er behov for når jeg ferdig.

Kommer banken til å se på noe av dette og innvilge oss et lån hvor vi kan kjøpe oss en leilighet til 2,3 mill?

Anonymous poster hash: 0a0e9...66a
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tviler sterkt på at dere får så stort lån med den inntekten, dere vil sannsynligvis ikke tåle en større renteøkning. Husk at i tillegg til lånesummens skal dere også dekke eventuelle omkostninger og husleie til borettslaget. Vent heller til du har fått jobb.

Anonymous poster hash: c3b90...035
Skrevet

Bankene har ikke lov til å finansiere mer enn 85% av boligen. Det vil si at dere må ha minst 345 000 i egenkapital + gode 55 000 til omkostninger (dokumentavgift).

Det er mulig å omgå kravet om egenkapital ved å søke om lån til det i Husbanken.

Hvor mye har dere i studielån eller andre lån? Har dere barn og/eller bil?

Kommunale avgifter og husleie er noe man ofte glemmer når man som førstegangskjøper setter opp budsjett. Husleie varierer, men koster ofte 3000 eller mer pr. måned.

Jeg tviler sterkt på at dere vil få det lånet dere ønsker i banken. Én ting er at dere mangler egenkapital. Noe annet er at dere ikke tjener nok til å betjene et så stort lån. Banken må også ta høyde for at økonomien deres tåler en renteoppgang.