Gå til innhold

Boliglån - er bankene veldig strenge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Det jeg lurer på er om bankene er veldig strenge på det med at man skal ha EK på 15%? Ser de på andre ting som at vi har satt opp budsjett og viser til at vi kan klare å betale ned på lånet med en viss sum i mnd?

Vår situasjon er slik at min samboer jobber og får utbetalt minst 24 000 i mnd. Jobben hans innebærer reising og overtid så det kan variere. Han begynte nå nylig i jobben, mens jeg er student ennå. Jeg har 200 000 i EK, mens han har 50 000. Jeg blir ferdig til jul, men har en inntekt på 5000 minst i mnd + studielån på 6900. Jeg utdanner meg til ingeniør og det er jo et yrke jeg vet det er behov for når jeg ferdig.

Kommer banken til å se på noe av dette og innvilge oss et lån hvor vi kan kjøpe oss en leilighet til 2,3 mill?

Anonymous poster hash: 0a0e9...66a
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tviler sterkt på at dere får så stort lån med den inntekten, dere vil sannsynligvis ikke tåle en større renteøkning. Husk at i tillegg til lånesummens skal dere også dekke eventuelle omkostninger og husleie til borettslaget. Vent heller til du har fått jobb.

Anonymous poster hash: c3b90...035
Skrevet

Bankene har ikke lov til å finansiere mer enn 85% av boligen. Det vil si at dere må ha minst 345 000 i egenkapital + gode 55 000 til omkostninger (dokumentavgift).

Det er mulig å omgå kravet om egenkapital ved å søke om lån til det i Husbanken.

Hvor mye har dere i studielån eller andre lån? Har dere barn og/eller bil?

Kommunale avgifter og husleie er noe man ofte glemmer når man som førstegangskjøper setter opp budsjett. Husleie varierer, men koster ofte 3000 eller mer pr. måned.

Jeg tviler sterkt på at dere vil få det lånet dere ønsker i banken. Én ting er at dere mangler egenkapital. Noe annet er at dere ikke tjener nok til å betjene et så stort lån. Banken må også ta høyde for at økonomien deres tåler en renteoppgang.

Spar masse det neste halvåret/året, og kjøp heller når dere har bedre økonomi.

AnonymBruker
Skrevet

Støtter det AB og Grønt blad skriver.

Her er vår situasjon:

Vi er et ganske nyutdannet par på boligjakt med samlet studielån på ca. 600 000. Begge har fast, full jobb, og vi tjener samlet ca 900 000 før skatt + overtid. Lønnsutsiktene er gode. Vi har mer enn 500 000 i egenkapital, og kan kjøpe en bolig til 2,5 mill.

Rene levekostnader er de samme om man tjener lite eller mye. Tjener man lite kan man ikke bruke tregangen for å regne ut hvor mye man kan få i lån, og tjener man mye kan man bruke 4-5-gangen når man regner.

Vi har akkurat gått opp ca. 50 000 i lønn (det er ikke tatt med i tallene ovenfor), og ifølge DNBs lånekalkulator vil vi da kunne låne 300 000 mer (beregnet med 3,9% rente), men i praksis tipper jeg vi kan låne 200 000 kr mer. Vi har ikke snakket med banken om dette enda.

Anonymous poster hash: 50d25...a0f
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for mange tilbakemeldinger! Ønsket om eget bolig er stort nå og ville bare høre litt om hvordan mulighetene er. Tenkte å avtale et møte med banken for å få en tilbakemelding om hva vi burde gjøre :). Hjelper det noe om våre foreldre hadde stilt seg som sikkerhet?

TS

Skrevet

Det er lurt av dere å uansett snakke med banken.

Dersom foreldrene deres er kausjonister, stiller saken seg annerledes, og dere vil kunne låne et høyere beløp, avhengig av hvor mye de kausjonerer for. Jeg anbefaler dere å først snakke med foreldrene, for å høre om de i det hele tatt kan tenke seg å være kausjonister, og ev. hvor mye de vil kausjonere for,

Det er ikke alle som ønsker å være kausjonister. Dersom noe skulle skje, og dere ikke kan betale, står kausjonisten ansvarlig, og det er det ikke alle som er komfortabel med. Undersøk også hvor mye de eventuelt kan tenke seg å kausjonere for.

• Liker 1
Skrevet

Vel, jeg har hørt om personer som har fått avslag på lån i banker i de store byene, men har fått lån når de har gått til små lokalbanker i hjembyen sin. Så ikke alle banker er like strenge..:)

Skrevet

Jeg er student, min samboer jobber og tjener ca 40000 i mnd før skatt. Jeg tjener 7-9000 i mnd utenom studielån og stipend. Vi fikk lån på 2,8 med 600 000 i ek fra husbanken.. Kjøpte bare for 2,2 da, og når man har husbanklån er det begrensninger på hvor mye du kan kjøpe for selvom du får høyere lån av banken

Skrevet

Vel, jeg har hørt om personer som har fått avslag på lån i banker i de store byene, men har fått lån når de har gått til små lokalbanker i hjembyen sin. Så ikke alle banker er like strenge.. :)

Det er riktig. Samboer er fra en småbygd, og har god kjennskap til banksjefen der. Så da vi skulle kjøpe fikk vi finansiert 100% av boligsummen uten kausjonist.

AnonymBruker
Skrevet

Det er riktig. Samboer er fra en småbygd, og har god kjennskap til banksjefen der. Så da vi skulle kjøpe fikk vi finansiert 100% av boligsummen uten kausjonist.

Da måtte det vært før kravet om EK kom hvis ikke så har han gjort noe ulovlig :)

Anonymous poster hash: 553f4...a7c

AnonymBruker
Skrevet

Bankene har ikke lov til å finansiere mer enn 85% av boligen. Det vil si at dere må ha minst 345 000 i egenkapital + gode 55 000 til omkostninger (dokumentavgift).

Det er mulig å omgå kravet om egenkapital ved å søke om lån til det i Husbanken.

Hvor mye har dere i studielån eller andre lån? Har dere barn og/eller bil?

Kommunale avgifter og husleie er noe man ofte glemmer når man som førstegangskjøper setter opp budsjett. Husleie varierer, men koster ofte 3000 eller mer pr. måned.

Jeg tviler sterkt på at dere vil få det lånet dere ønsker i banken. Én ting er at dere mangler egenkapital. Noe annet er at dere ikke tjener nok til å betjene et så stort lån. Banken må også ta høyde for at økonomien deres tåler en renteoppgang.

Spar masse det neste halvåret/året, og kjøp heller når dere har bedre økonomi.

De har 36 000 utbetalt tilsammen og du hevder de ikke har økonomi til å holde et lån på ca 2mill?.

Har selv 22-24 000 utbetalt og har 1,3mill i lån men for min del rent økonimisk sett så kunne jeg betalt bortimot det dobbelte i lån mot det jeg gjør nå, er ikke alle som kaster pengene ut av vinduet som du tydeligvis gjør :)

Anonymous poster hash: 553f4...a7c

Skrevet

De har 36 000 utbetalt tilsammen og du hevder de ikke har økonomi til å holde et lån på ca 2mill?.Har selv 22-24 000 utbetalt og har 1,3mill i lån men for min del rent økonimisk sett så kunne jeg betalt bortimot det dobbelte i lån mot det jeg gjør nå, er ikke alle som kaster pengene ut av vinduet som du tydeligvis gjør :)Anonymous poster hash: 553f4...a7c

Når de går i banken, må de forvente at banken regner at de skal tåle en rente på 8%. Det gjorde vår bank da vi var der for litt siden, selv om man har gode lønnsutsikter. 6900 av TS' "inntekt" er lån. Hun er heller ikke ferdig med studiene og jobber ikke som ingeniør enda. Dette er faktorer som banken ser på når de skal vurdere hvor mye de kan gi i lån.

Min privatøkonomi vet du ingenting om, og det er ingen grunn til å slenge ut slike flåsete kommentarer.

Skrevet

Da måtte det vært før kravet om EK kom hvis ikke så har han gjort noe ulovlig :)Anonymous poster hash: 553f4...a7c

Det var i februar i fjor. Kravet til ek var egentlig 10%.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for mange innspill!

Kommer nok til å spare opp mer EK, eller låne litt mer EK via husbanken/foreldrene mine.

Vi har verken barn eller bil, men studielån, og ligger på 360 k. Har ingen andre lån eller betalingsanmerkninger. Den leiligheten som vi har sett på har ikke husleie, men felles kommunale avgifter på 900 i mnd. Har tatt kontakt med banken, og de skulle komme tilbake med tid til møte. Tusen takk for tilbakemeldinger :)

TS

AnonymBruker
Skrevet

15%-grensen har kommet nokså gradvis. Først var det et slags pålegg om å kreve 10%, men uten noen pisk. Bankene fortsatte derfor å gi ganske mange 100%-lån. Så ble det 15%, og det kom mer trusler om sanksjoner hvis ikke bankene fulgte opp. Nå har bankene også fått nye krav til egen egenkapital som de vil bli straffet for å ikke følge opp, og de har derfor blitt svært restriktive med å låne ut hvis man har mindre enn 15%.

Anonymous poster hash: be8de...fd1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...