Gå til innhold

katten gjør fra seg på gulvet!

tulipaner

Anbefalte innlegg

Har 2 perserkatter, begge to er innekatter så vi har en kattedo stående inne på ett eget rom.
Kattedoen rengjøres 2 ganger for dagen, morgen og kveld. skjeldent det er noe oppi den.
Nå har altså en av kattene begynt å gjøre fra seg vedsiden av doen, jeg har min anelse om at det er den minste som har begynt å gjøre dette, men er usikker da jeg ikke har tatt de på fersken!
Hva gjør jeg? jeg kan ikke ha avføring på gulvet ( selv om det blir kjapt fjernet ) men det er jo grusomt ekkelt.... og jeg som venter barn... det er jo rett og slett uhygienisk...
prøvd å vaske med klor der katten gjør fra seg, men hjelper ikke, gjør fra seg likevel, på samme sted. Rett vedsiden av doen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Murica

Er det ikke en tommelregel å ha minst en kattedo pr katt?

Du kan jo prøve å skaffe en til do.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prøv en ny type kattesand. Det kan hjelpe.

Anonymous poster hash: e0217...c26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å legge bæsjen som havner på gulvet oppi kassen i stede for å kaste den med en gang. Samt at du rengjør doen en gang for dag i stede for to. Pus foretrekker gjerne å kjenne sin lukt. Du kan og prøve å flytte kassen dit pus gjør fra seg om hun bæsjer rett utafor. Fant forøvrig et kjerringråd om a vaske med eddik. Det er en lukt pus ikke liker. Så kanskje vask først med klor for å desinfisere, og så vaske over med eddikvann?

Her har vi alltid hatt mer enn en katt i hus, men aldri mer enn en kasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prøv med to doer, ikke alle katter er komfortable med å dele do.

Anonymous poster hash: bd478...a55
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så kanskje vask først med klor for å desinfisere, og så vaske over med eddikvann?

Eddik er desinfiserende, man behøver ikke klor først.

Anonymous poster hash: 76628...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har hatt noen episoder med våre katter, dyrlegen sa forrige uke at vi egentlig bør ha en ekstra do enn hva det er katt.

Vi har 2 store doer, lurer på en til. Hvis en av kattene har urinveisinfeksjon osv, så kan den andre katten lukte dette, og så gjøre ifra seg et annet sted.

Katter er veldig sånn på atferd, at det som regel er en god grunn til at de gjør dette plutselig. Noe nytt, ny sand, ny person, at den er syk osv.

Anonymous poster hash: d009f...cf5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HappyWaffle

katten til moren min begynte med det at det var greit å tisse i doen, men skulle hun noe mer så nekta hu å gå i kassa. så den katten holder seg rett og slett til hun får komme ut :P aner ikke hva som feiler den katten, men ute er best :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk ikke plass en en ny kattedo, så det må finnes ett alternativ? jeg har merket at når jeg har vært borte noen dager og mannen ikke har vært så flink, LATSKAP og ikke har tømt sanden og lagt oppi ny, så kommer jeg hjem til avføring alle veier, da er det i kroker og på den faste plassen, så jeg tror at pus ikke liker full do! men den er jo skjeldent full når jeg er hjemme.... jeg skjønner det ikke..... Trodde katter likte å gjøre fra seg i sand jeg? en av mine liker tydeligvis bedre flisene!
Er det noen spray jeg kan kjøpe? det finnes jo en OFF møbel spray man kan bruke for katter så de ikke klorer opp alt av møbler...
Det begynner å bli ganske irriterende.....
Jeg tømte doen i går kveld, 22 tiden vil jeg tro... jeg stod opp i dag tidlig og jaggu meg hadde katten gjort fra seg midt på gulvet!!! Dette går ikke ann!!**
Jeg har prøvd både sand og katteperler, det funker best med sand for vår del.... og jeg har prøvd mange typer...

jeg er rådløs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HappyWaffle

jeg hadde blitt gal.... det finnes noen midler som skal holde katten borte fra blomsterbed osv, men usikker på om det fungerer inne (eller bør brukes inne). kan hende katten finner seg et nytt sted å gjøre fra seg.

prøvd å ha doen et annet sted? for så å stenge døra dit kattene/katten gjør fra seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje du kan ta den med til dyrelegen og få sjekket at katten er syk.

Anonymous poster hash: e0217...c26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk klor. Katter blir ikke avskrekket av den lukten. Tvert imot er det innbydende for de å tisse på.

Bruk noe annet enn klor. Hvis det er den voksne, og aldri har hatt problemer før kan problemet også være at en av de har urinveisinfeksjon. Det kan føre til at de vegrer seg for å gå i den vanlige doen.

Katter er veldig renslige, hvis de er vant med at de kan komme til en do som ikke er ren. Så bruker de ikke doen. Andre igjen har en greie med at de ikke vil bæsje og tisse på samme sted. Jeg har ett par sånne, de bruker en do til bæsj, og en til tiss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke bruk klor. Katter blir ikke avskrekket av den lukten. Tvert imot er det innbydende for de å tisse på.

Klor er nøytralt for katter, du tenker vel på salmiakk? Den lukter markering for katter, og da skal de gjerne tisse over, så det skal man ikke bruke når man har katt.

Tror nok bare du må gjøre plass til en do til. Hvis katten din er veldig underlegen i forhold til den andre vil den anse de som en provokasjon å bruke den sin do, og da er gulvet selvsagt mye bedre. Og sjekk hos dyrlegen at katten er frisk, dersom det ikke allerede er gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klor er ikke nøytralt for katter, salmiakk er heller ikke det for den del. Klor og salmiakk kan ha lignende effekt for katter.

Blander du de får man gass, og i kattens urin er det amoniakk. Tisser en katt på klorin danner det giftig gass. Noen bruker klor i huset når de vil indusere løpetid på kattene sine.

eksempler på andres erfaringer.

http://www.nrk.no/debatt/index.php?showtopic=1732

http://www.canis.no/innlegg.php?start=1&nr=108324

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=430300

http://guru.sol.no/question/dyr/katt/hva-er-det-med-den-ene-katten-min-og-klorin

Man kan si mye rart, men nøytralt er det ikke.

http://forum.snartgravid.com/showthread.php?t=116239

" Først av alt vil jeg si: ALDRI, ALDRI, ALDRI bruke klor eller salmiakk til å fjerne kattetiss/avføring eller markering. Det er sterke vaskemidler vi gjerne tror er effektive til all slags bruk, og fjerner kanskje lukta for nesene våres, men det forsterker lukta for kattenesen, slik at stedet kan bli mer attraktivt og man kan få problemer med urinering/markering om og om igjen. Salmiakk legger igjen en lukt som minner om urinlukten for katten, og da vil den enten markere over eller ta det som at her er det en god plass å gjøre fra seg."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det sto vel bare at de liker lukten, ikke at de tisser over den? Blir sammenlignet med reaksjonen på kattemynte, i linkene.

Jeg har aldri hatt problemer med klor og ny markering, og jeg har tross alt hatt en ekstrem tissekatt og det trigget henne aldri. Uten klor eller tilsvarende hadde jeg heller aldri greid å vaske bort markeringen til å begynne med heller, noe som hadde vært en garantert trigger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Murica

Bruker eddik på katteurin flekker, funker fjell.

Men jeg ville gjort det jeg kunne for å rydde plass til en ekstra kasse, omså et annet sted i huset.

Svigermor har 2 katter og 5 kattekasser, fordi de absolutt "må" gå forskjellig sted hver gang de går på do, de nekter å gå samme sted 2 ganger og hvis andre katta har nettopp vært i en kasse, vil ikke den andre bruke den på en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...