Gå til innhold

Mishandling av hunden?

Anbefalte innlegg

Gjest Lolita8
Skrevet

Blir langt, men vær så snill, bear with me

En i slekta til min samboer skaffet seg en hund for noen mnd siden. Vi var alle skeptiske, da dette paret har hatt hunder før som alle var undervektige, og til slutt ble avlivet fordi de skulle ha dyrefritt hus. Her har de også hatt katt i ettertid, en kattepus som fikk 3 kull på sine 2(?) leveår(altså nesten kontinuerlig drektig), og til slutt døde av "katteaids". De har også hatt et marsvin som de knuste skallen på med stein når de var lei.

Tilbake til deres nåværende hund. Han er av en meget aktiv blanding, polarhund. Etter et par dager etter de hadde fått denne hunden i hus ringte hun i vanvidd og gråt og var helt i fra seg, hunden hadde kastet opp i flere timer i strekk, og lå på gulvet å ristet. Han hadde ikke spist noe siden han kom i hus, og var helt dehydrert, veterinær var utelukket. Hunden overlevde dette takket være at vi kjørte i tre timer med spesialfòr og zoolac, og vår kunnskap om hund.

Nå har jeg ikke hatt kontakt med disse menneskene på en stund, men fikk nå nylig vite av min samboer at hunden nå bor ute. OK, tenker du kanskje, det er av en robust blanding som tåler å være utehund. Men problemet er at dette var en familiehund før han kom til dem, og dermed har vært vant til å være sammen med familien 24/7. Det er en stor forandring på liten tid.

De lar han stå ute mens de er på weekend turer, noe de er hver helg. De skal til syden nå om en mnd eller så, og jeg er så redd for at han blir stående alene i de ukene.

Han får ikke hundemat, bare matrester, til tross for at han skal gå på spesialfòr fra veterinær grunnet allergier, dette informerte selger om før de fikk han i hus. Her er unnskyldningen at han ikke spiser når de tilbyr han hundemat. Det som er sannheten er at de heller prioriterer seg selv og nye ting framfor hunden. Han er visst veldig mager, og har en fryktelig pels nå.

Hva kan jeg gjøre? Jeg føler hunden blir vanskjøttet, og vet ikke min arme råd! Det nytter ikke å si i fra til dem, det har jeg gjort før, og da bare slenger de dritt om oss til alle i omgangskretsen. Jeg tenker å melde fra til MT, men ved at de nå har ferieavvikling, samt at de er fryktelig tafatte her...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk om hunden står ute når de er på ferie, og hent hunden hjem til dere hvis den gjør det. Så får eierne sjokk når de kommer hjem og hunden er borte. Og enda mer sjokk når de senere får vite at du har hunden.

Skrevet

Ring politiet, ingen hund skal stå ute alene i uker. Det sier seg selv.

• Liker 2
Gjest Lolita8
Skrevet

Jeg kan ikke ringe politiet før de har dratt, det er det som er problemet.

Men jeg vil gjerne gjøre noe for han NÅ, før han forfaller helt. Jeg føler meg hjelpesløs, men jeg kan ikke akkurat stikke av med hunden heller.

Gjest Murica
Skrevet

Jeg ville blitt veldig krass og lurt på hvorfor i helvete de har dyr når de ikke kan ta seg av de.

Hadde vært fristende å ta hunden å finne nytt hjem til den uten å informere eierne også.

• Liker 1
Gjest Lolita8
Skrevet

Jeg ville blitt veldig krass og lurt på hvorfor i helvete de har dyr når de ikke kan ta seg av de.

Hadde vært fristende å ta hunden å finne nytt hjem til den uten å informere eierne også.

Jeg VET det. De er noen j*vla idioter, unnskyld fransken min.

De kan ikke ta seg av dyrene de har, og de har en grusom bruk og kast mentalitet! Jeg skulle så gjerne tatt den stakkars hunden, han fortjener så mye bedre! Og det er vi alle enige om(både jeg, samboeren, moren deres, faren osv.....).. Men det nytter altså ikke å snakke til dem.

Jeg tørr ikke å være så krass akkurat nå, i frykt for at de ikke tør å spørre meg når hunden er syk, når de trenger pass osv, og at det derfor går ut over hundens ve og vel..

Skrevet

Jeg kan ikke ringe politiet før de har dratt, det er det som er problemet.

Men jeg vil gjerne gjøre noe for han NÅ, før han forfaller helt. Jeg føler meg hjelpesløs, men jeg kan ikke akkurat stikke av med hunden heller.

Hva me då ringe politiet med en bekymringsmelding om at du vet hunden ikke får nok mat, må stå ute hele tiden osv....det kan jo ikke gjøre ting verre....

Gjest Lolita8
Skrevet

Hva me då ringe politiet med en bekymringsmelding om at du vet hunden ikke får nok mat, må stå ute hele tiden osv....det kan jo ikke gjøre ting verre....

Jeg tror jeg må nødt til å ta kontakt med både MT og Politiet ja.... Det kan jo, som du sier, ikke gjøre ting verre! Takk skal du ha, for at du åpnet øynene mine litt :-)

• Liker 2
Skrevet

Ring dyrebeskyttelsen/mattilsynet med en gang. Er du i tvil om at et dyr blit vanskjøtet, eller faktisk vet at dette er tilfelle så er man i mine øyne pliktig til å ta en tlf til mattilsynet.

Gjest Lolita8
Skrevet

Ring dyrebeskyttelsen/mattilsynet med en gang. Er du i tvil om at et dyr blit vanskjøtet, eller faktisk vet at dette er tilfelle så er man i mine øyne pliktig til å ta en tlf til mattilsynet.

Jeg vet det.... Jeg må nesten bare gjøre det.

Jeg føler bare det er så fryktelig nært, ikke at det er en unnskyldning til å være like tafatt som de er! Men jeg føler også at jeg ikke har noen konkrete grunnlag til å ringe/sende bekymringsmelding. Jeg vil ha noe konkret, så de ikke kan snakke seg ut av det om det skulle bli noe!

Men ja, bekymringsmelding blir sendt, as we speak.

Skrevet

Jeg vet det.... Jeg må nesten bare gjøre det.

Jeg føler bare det er så fryktelig nært, ikke at det er en unnskyldning til å være like tafatt som de er! Men jeg føler også at jeg ikke har noen konkrete grunnlag til å ringe/sende bekymringsmelding. Jeg vil ha noe konkret, så de ikke kan snakke seg ut av det om det skulle bli noe!

Men ja, bekymringsmelding blir sendt, as we speak.

Du kan blant annet fortelle om dyr de har hatt tidligere, og om de sliter psykisk (personer som vanskjøter dyr lider som regel av ett eller annet), og du kan dra og ta bilder av hunden om de er på ferie. Jeg blir egentlig litt småforbanna over at folk ikke ringer mattilsynet eller politiet om mistanke ved mishandling av dyr o.l.. jeg hadde hvertfall ikke tvilt ett sekund på å ringe! Og om du er et menneske som er veldig glad i dyr, så ser jeg ingen grunn til hvorfor du nøler :)

Skrevet

Jeg tror jeg må nødt til å ta kontakt med både MT og Politiet ja.... Det kan jo, som du sier, ikke gjøre ting verre! Takk skal du ha, for at du åpnet øynene mine litt :-)

Hvis hunden er mager har du grunn nok...synd og si det men håper den er mager nok til at den blir tatt fra de uten advarsel!

Gjest RamaLama
Skrevet

Det virker som om selgeren bryr seg. Om selgeren er en fornuftig selger har de skrevet kontrakt som omfatter tilbakeføring av hunden om den vanskjøttes eller de av en eller annen grunn ikke kan ha den lenger. Kan du ta kontakt med selger og spørre om dette, og samtidig si ifra om dine bekymringer?

Selger har kanskje ikke dette familiære båndet du har til eierne, og har enklere for å sette hardt mot hardt.

Gjest Lolita8
Skrevet

Du kan blant annet fortelle om dyr de har hatt tidligere, og om de sliter psykisk (personer som vanskjøter dyr lider som regel av ett eller annet), og du kan dra og ta bilder av hunden om de er på ferie. Jeg blir egentlig litt småforbanna over at folk ikke ringer mattilsynet eller politiet om mistanke ved mishandling av dyr o.l.. jeg hadde hvertfall ikke tvilt ett sekund på å ringe! Og om du er et menneske som er veldig glad i dyr, så ser jeg ingen grunn til hvorfor du nøler :)

Jeg sendte en enkel bekymringsmelding til å begynne med, tenker det får holde for nå. Får nok uten tvil høre om de har hatt mattilsynet på døra :-)

Jeg blir og sint av slike folk i grunn, og vil absolutt ikke være en av de.... Så, du har nok et godt poeng!

Og ja, det er nok noe psykisk ute å går der...

Hvis hunden er mager har du grunn nok...synd og si det men håper den er mager nok til at den blir tatt fra de uten advarsel!

Jeg håper i grunn også det! Eller at de i verste fall innser at de har tatt vann over hodet og omplasserer han, jeg har han med glede her til vi finner ny eier, som kan ta hånd om hunden på ordentlig vis...

Gjest Lolita8
Skrevet

Det virker som om selgeren bryr seg. Om selgeren er en fornuftig selger har de skrevet kontrakt som omfatter tilbakeføring av hunden om den vanskjøttes eller de av en eller annen grunn ikke kan ha den lenger. Kan du ta kontakt med selger og spørre om dette, og samtidig si ifra om dine bekymringer?

Selger har kanskje ikke dette familiære båndet du har til eierne, og har enklere for å sette hardt mot hardt.

Og desverre, snakket litt med eier før han ble omplassert, og hunden gikk for lut og kaldt vann... :-/

Gjest Nexus
Skrevet

Ring politiet, ingen hund skal stå ute alene i uker. Det sier seg selv.

Eller Mattilsynet.

Ring Mattilsynet eller send bekymringsmelding anonymt der. Har opplevd at de tar slike ting alvorlig.

Gjest Lolita8
Skrevet

Eller Mattilsynet.

Ring Mattilsynet eller send bekymringsmelding anonymt der. Har opplevd at de tar slike ting alvorlig.

Bekymringsmelding er sendt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...