AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #1 Skrevet 1. juli 2013 Var ute og gikk tur i et boligområde i Stavanger i dag, og så plutselig en fugl som satt helt rolig på en liten, åpen hylle i en murvegg. Ca en halvmeter over bakken. Så veldig unaturlig ut. Merket at den var skadet pga den reagerte ikke da jeg kom nærmere. Bøyde meg ned for å se nærmere på den, og så da masse blod på brystet. Pluss brunsnegler som så ut som de spiste på fuglen:s Fuglen gjemte hodet i vingene og satt helt livløs. Jeg googlet kjapt "skadet fugl stavanger" på mobilen og fant da nr til Viltforvaltingen. Der stod det "Henvendelser om skadede eller syke ville dyr og fugler skal rettes direkte til vakttelefonen mob. 900 94 968." Det var i 22-tiden, så dyrlegekontorene var stengt. Jeg forklarte situasjonen og beskrev at fuglen så skadet ut og at det var blod på brystet. De var ganske avvisende og sa bare jeg skulle la den være i fred og at ingen kom til å rykke ut nå. Spesielt etter at jeg sa at den var mellomstor svart og hvit (antageligvis en skjære?) var de lite interessert i å hjelpe. Forlot fuglen, men gikk tilbake en halvtime senere. Da var den enda svakere. Lyste litt med en lommelykt og syns det så ganske skadet ut. Fuglen reagerte knapt når jeg dyttet borti den. Klarte ikke gå i fra en lidende fugl, som tydelig var kraftig skadet. Tipper en katt har herjet med den. Så ut som buken var herjet med, og vingene skadd, hvis ikke hadde den vel flydd. Jeg bestemte meg for å ta liv av den på egenhånd. Fant en stor stein og drepte den. Det var ikke gøy, gråt som bare det og var rimelig hysterisk. Alternativet var å la fuglen lide til den døde, hadde ikke samvittighet til å feige ut og gå. Beklager lang historie, måtte bare få det ut. Er veldig glad i dyr og har aldri drept så mye som et insekt før. Spørsmålet er om noen vet om noen man kan ringe til neste gang jeg finner en skadd fugl? Var absolutt ikke gøy å avlive den selv:/ Stod at man kunne ringe Mattilsynet, men tviler på de rykker ut for å avlive en skjære sent på kvelden i ferietiden. Dyrebeskyttelsen har vel heller ingen vaktordning. Dyrlegevakten? (Betaler gjerne jeg) Noen erfaringer? Var fælt å stå der uten å få hjelp. Anonymous poster hash: 779d0...3a8
missy_91 Skrevet 1. juli 2013 #2 Skrevet 1. juli 2013 Dra til dyrlegen med neste fugl du finner. Jeg fant hele tiden fuglunger når jeg var mindre, og min mor og far sendte de alltid til dyrlege Vet ikke om de betalte for det.. om de gjorde det syntes jeg synd på de for det måtte ha blitt mange regninger etterhvert, i og med at jeg bokstavelig talt gikk på let etter fuglunger!
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #3 Skrevet 1. juli 2013 Men dyrlegen har jo ikke åpent om kvelden? Hadde det vært på dagen hadde jeg absolutt tatt den i en eske og dradd:) Er bare så typisk at man finner skadde dyr når dyrlegekontorene har stengt:/ Anonymous poster hash: 779d0...3a8
Nio Skrevet 2. juli 2013 #4 Skrevet 2. juli 2013 Det beste for et så skadet dyr er nok å bli avlivet på stedet, synes du gjorde det riktige. Her finner du en oversikt over døgnåpne dyreklinikker i rogaland: http://www.tudyreklinikk.no/akuttvakt/
Tvist Skrevet 2. juli 2013 #6 Skrevet 2. juli 2013 Det er bare å ringe nærmeste dyrlege, hos de fleste får du oppgitt på telefonsvareren hvor du må ringe for å få tak i vakthavende dyrlege. Ellers svarer også dyrebeskyttelsen av og til på telefoner utenfor telefontiden, det er verd å prøve.
Gjest Evelynita Skrevet 2. juli 2013 #7 Skrevet 2. juli 2013 Jeg syns du gjorde det eneste riktige her! Ihvertfall når det er snegler på den. :s
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2013 #8 Skrevet 2. juli 2013 Jeg tror ikke en dyrlege på kveldsvakt prioriterer å rykke ut til ei halvdød skjære på kveldstid. Sånt skjer hele tida, det er en del av livets sirkel. For dyr kan livet synes brutalt, sett fra menneskets perspektiv, men sånn er det bare. Greit at den fikk slippe å lide lenger, og tøft gjort av deg å greie det. Jeg hadde ikke greid det.Anonymous poster hash: 04389...d52
Tvist Skrevet 3. juli 2013 #9 Skrevet 3. juli 2013 Nei, en dyrlege rykker nok ikke ut, men man kan kjøre til vakthavende dyreklinikk med fuglen for avliving. Men godt at TS klarte å gjøre det, har selv måtte avlive en halvdød skjære katten min kom inn med, det var fryktelig vanskelig, selv om det er det beste for fuglen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå