Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Den nye åndsverksloven har klart å skremme meg litt. Som følge av dette lurer jeg litt på hva som egentlig er ulovlig og ikke.

Jeg vet (eller går i alle fall ut fra) at å laste ned filmer og tv-serier er ulovlig, men hvordan er det egentlig med streaming? Når man ser tv-serier og filmer via f.eks. gorillavid og putlocker, er dette ulovlig og noe man kan bli straffet for?

Anonymous poster hash: cea2c...8f0
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest sweetsugar
Skrevet

Det tror jeg ikke. Det blir ikke det samme som "stjeling" om du skjønner..

Gjest hogwash
Skrevet

Det tror jeg ikke. Det blir ikke det samme som "stjeling" om du skjønner..

Det blir akkurat det samme. Er filen du ser på kopibeskyttet bryter du loven ved å streame den. (Som strengt tatt også er nedlasting, det blir bare ikke permanent lagret hos mottaker med mindre mottaker bestemmer seg for det)

Gjest sweetsugar
Skrevet

Det blir akkurat det samme. Er filen du ser på kopibeskyttet bryter du loven ved å streame den. (Som strengt tatt også er nedlasting, det blir bare ikke permanent lagret hos mottaker med mindre mottaker bestemmer seg for det)

Ble jeg klokere idag og da.

Skrevet

I følge en uttalelse i 2011 fra Kulturdepartementet så er det faktisk lovlig;

I en uttalelse til NRK P2 i dag morges gjør departementets representant det klinkende klart at det ikke er forbudt å se piratfilm eller piratkopierete TV-serier, så lenge det er snakk om streamet innhold og ikke en fil man laster ned.

Men hvorvidt det har endret seg siden den gang kan jeg ikke svare på, da jeg ikke fant noen gode artikler på det sånn i farten.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest hogwash
Skrevet (endret)

I følge en uttalelse i 2011 fra Kulturdepartementet så er det faktisk lovlig;

Men hvorvidt det har endret seg siden den gang kan jeg ikke svare på, da jeg ikke fant noen gode artikler på det sånn i farten.

Mvh Yvonne :heiajente:

I alle dager, hadde jeg aldri trodd.

Edit: Beklager feilinformasjon sweetsugar og TS.

Endret av hogwash
Skrevet

Men om det er lovlig materiale som streames er det ikke ulovlig. Uansett er det den som streamer (deler ut) som blir anmeldt for utdeling av ulovlig materiale (kopibeskyttet).

AnonymBruker
Skrevet

Det som er ulovlig er vel å skaffe seg matrialet uten å betale, og oppbevare det slik at det kan deles. Altså nedlasting.

Anonymous poster hash: 11f4a...ce6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...