Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei! Jeg har akkurat fått min første "ordentlige" jobb,og skal begynne i neste uke.

Jeg lurer på hvordan det er med ferie når man er nyansatt?Har jeg rett på det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

www.lovdata.no gir deg oversikt over ferieloven.

Jeg mener at det er slik at så lenge man begynner før 1.7 i året, så har du ikke bare rett på full ferie, men du har også plikt til å ta ut full ferie.

Skrevet

Mener å huske du har rett på 4 ukers ferie hvis du blir ansatt før 1. april Etter det er det arbeidsgiver som bestemmer?

Gjest the imp
Skrevet

En nyansatt arbeidstaker må ha tiltrådt senest 30. september i ferieåret for å ha krav på full feriefritid. Dersom vedkommende har avviklet ferie hos en tidligere arbeidsgiver samme ferieår, reduseres retten tilsvarende.

Skrevet

Fra aetats sider:

Hvis man begynner i ny jobb  

Arbeidstaker som tiltrer senest 30. september i ferieåret kan kreve full ferie (25 virkedager) innen utløpet av samme ferieår.  

18 dagers sammenhengende ferie i hovedferieperioden (1. juni - 30. september) kan bare kreves av den som tiltrer innen 15. august i ferieåret.  

Tiltrer man etter 30. september, har man krav på 6 virkedagers ferie samme år.  

Forutsetningen for å kunne fremme disse feriekravene er at man ikke har tatt ut ferie hos tidligere arbeidsgiver samme ferieår.

Du rett på ferie, men ikke plikt. Arbeidsgiver kan ikke pålegge deg å ta ut mer feire enn du har opptjent feriepenger for. Du får ikke lønn i ferien, så dersom du ikke har opptjente feriepenger kan det bli magert i feriemåneden.

Skrevet

Hmm, hva jeg har forstått er at man er pliktig til å ta ut full ferie, uansett om man får feriepenger eller ikke.

Kanskje www.arbeidstilsynet.no har mer om dette?

Når man er ansatt hos en bedrift et helt år har man både rett og plikt til å ta ut full ferie.

Skrevet

I ferieloven, under "Arbeidstaker uten full opptjening" står også dette:

"Arb.taker kan kreve å få feriefritid etter bestemmelsene om ferie uavhengig av opptjening av feriepenger. Arb.taker kan motsette seg avvikling av feriefritid og eventuell tilleggsfritid i den utstrekning feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet under feriefraværet...."

Så dersom du ikke har opptjent feriepenger / avviklet ferie hos annen arb.giver, kommer det nok også ann på hva du selv ønsker, og hva du har "råd til".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...