Gjest Skvisen Skrevet 1. juli 2013 #1 Skrevet 1. juli 2013 Jeg har hatt et forhold med en mann de siste 14 årene. Forholdet kom til en slutt for et par måneder siden. Han flyttet ut, men har ikke registrert flytting ennå, da han krever å få flytte adressen til (i alle fall) den ene av våre to barn samtidig, noe jeg ikke vil gå med på. Vi kommer til å gå til mekling til høsten men jeg vil ikke gi meg på det punktet at barna har fast bosted hos meg, selv om jeg kan tenke meg å bli enig om 50/50 samvær hvis det er det beste for barna. Jeg tjener ikke allverden og i og med at han nekter å flytte adressen så kan ikke jeg søke de tingene jeg har krav på som enslig forsørger, noe som igjen gjør at den finansielle biten holder på å knekke meg helt (akkurat som om det ikke var gale nok med det emosjonelle i denne situasjonen). Finnes det noen gode råd der ute?
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #2 Skrevet 1. juli 2013 Hvor gamle er barna ? Anonymous poster hash: 9242f...7d2
Gjest Gjest Skrevet 1. juli 2013 #3 Skrevet 1. juli 2013 Er det ikke bare for deg å melde adresseforandring da?
Gjest Skvisen Skrevet 1. juli 2013 #5 Skrevet 1. juli 2013 Er det ikke bare for deg å melde adresseforandring da? Hmmm... kan jeg melde flytting for ham? Jeg trodde det var noe man måtte gjøre selv?
Gjest Skrevet 1. juli 2013 #6 Skrevet 1. juli 2013 Snakk med folkeregisteret. Det finnes noen regler på det med adresseendring.
Gjest Skrevet 1. juli 2013 #7 Skrevet 1. juli 2013 Han har plikt på seg til å melde det selv i løpet av noen dager. Om du tropper opp der og sier at denne mannen ikke lenger bor hos deg, så har han "adresse ukjent" fram til han gidder å ta tak i det. Tror det er sånn som utleiere gjør med sløve leieboere. 2
LillaFrosk Skrevet 1. juli 2013 #8 Skrevet 1. juli 2013 Jeg ville kontaktet skatteetaten/folkeregisteret, og spurt om det var mulig å fylle ut en "flyttemelding for utleiere", eller noe slikt, eller bare spurt dem etter hva som kan gjøres. Han har jo tross alt plikt til å melde fra om flyttingen, og kan vel egentlig bli ilagt bøter om han ikke gjør det..
Gjest Gjest Skrevet 1. juli 2013 #9 Skrevet 1. juli 2013 Hmmm... kan jeg melde flytting for ham? Jeg trodde det var noe man måtte gjøre selv? Det kan du.
JohnS Skrevet 1. juli 2013 #10 Skrevet 1. juli 2013 Hvis dere eier eller leier sammen er det ikke så enkelt. I så fall er han ved sin fulle rett til å være folkeregistrert der. Hvis ikke, er han lovpålagt å endre adresse innen åtte dager. Du kan jo eventuelt prøve å kontakte skatteetaten og si at han står oppført der selv om han ikke bor der.
Gjest Skvisen Skrevet 1. juli 2013 #11 Skrevet 1. juli 2013 Det kan du. Det var da interessant, takk skal du ha, jeg må se på dette i morgen!
Gjest Skvisen Skrevet 1. juli 2013 #12 Skrevet 1. juli 2013 Hvis dere eier eller leier sammen er det ikke så enkelt. I så fall er han ved sin fulle rett til å være folkeregistrert der. Hvis ikke, er han lovpålagt å endre adresse innen åtte dager. Du kan jo eventuelt prøve å kontakte skatteetaten og si at han står oppført der selv om han ikke bor der. Ugh... der kom det... Jo vi leier sammen. Eller, hvis rett skal være rett så er det han som er registrert som leietaker men jeg har forstått det slik at i og med at han flyttet ut og vi var samboere så kan jeg overta leieforholdet.
Ellevill Skrevet 1. juli 2013 #13 Skrevet 1. juli 2013 Hvorfor får han ikke lov til at et av barna har bostedsadresse hos seg? Av økonomiske grunner? Skal du basere din økonomi på offentlige støtteordninger? 1
JohnS Skrevet 1. juli 2013 #14 Skrevet 1. juli 2013 Ugh... der kom det... Jo vi leier sammen. Eller, hvis rett skal være rett så er det han som er registrert som leietaker men jeg har forstått det slik at i og med at han flyttet ut og vi var samboere så kan jeg overta leieforholdet. Jeg tror uansett jeg bommet forutsatt at han har flyttet sin vei. http://www.lovdata.no/for/sf/fd/td-20071109-1268-005.html: En person som har opprettet felles hjem med sine barn, regnes som bosatt der barna tar sin overveiende døgnhvile, med mindre barna flytter ut av det felles hjem. Som barn forstås biologiske barn, adoptivbarn og fosterbarn som i løpet av året ikke er fylt 22 år. Felles hjem regnes som oppløst når den ene har flyttet ut og besøk i det tidligere felles hjem bare skjer sporadisk. Ring skatteetaten og spør. 1
Gjest Skvisen Skrevet 1. juli 2013 #15 Skrevet 1. juli 2013 Hvorfor får han ikke lov til at et av barna har bostedsadresse hos seg? Av økonomiske grunner? Skal du basere din økonomi på offentlige støtteordninger? Her er det en lang historie bak jeg ikke har tenkt å begå meg utpå her, men jeg har mine grunner som gjør at jeg bare ikke kan gå med på det. Og nei, jeg har ikke tenkt å basere min økonomi på offentlige støtteordninger, men det er likevel ting jeg er nødt til å ta med i regningen.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #16 Skrevet 1. juli 2013 HATER kvinnfolk som gjør at mannfolket ikke får ungene like mye etter det blir slutt. Unnskyld meg, men er det DINE barn, eller DERES? Regner med at det er DERES barn, og hvis du skal nekte han i det er du virkelig egoistisk. Tenk om han hadde gjort det mot deg?? Anonymous poster hash: 632e0...f1a 1
Gjest Skvisen Skrevet 1. juli 2013 #17 Skrevet 1. juli 2013 HATER kvinnfolk som gjør at mannfolket ikke får ungene like mye etter det blir slutt. Unnskyld meg, men er det DINE barn, eller DERES? Regner med at det er DERES barn, og hvis du skal nekte han i det er du virkelig egoistisk. Tenk om han hadde gjort det mot deg?? Anonymous poster hash: 632e0...f1a Du får bare hate meg hvis du føler for det. Jeg har faktisk ikke på noen som helst måte tenkt å prøve hindre at han får ha nøyaktig like mye samvær med barna som det jeg får. Jeg kan bare ikke, av grunner jeg ikke kan dele med dere, gi etter bostedet til barna slik situasjonen er i dag.
JohnS Skrevet 1. juli 2013 #18 Skrevet 1. juli 2013 HATER kvinnfolk som gjør at mannfolket ikke får ungene like mye etter det blir slutt. Unnskyld meg, men er det DINE barn, eller DERES? Regner med at det er DERES barn, og hvis du skal nekte han i det er du virkelig egoistisk. Tenk om han hadde gjort det mot deg?? Anonymous poster hash: 632e0...f1a Er det til barnas beste at ett er bosatt hos mor og ett hos far? Man får hver sitt ved brudd, liksom?
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #19 Skrevet 1. juli 2013 Her er det en lang historie bak jeg ikke har tenkt å begå meg utpå her, men jeg har mine grunner som gjør at jeg bare ikke kan gå med på det. Og nei, jeg har ikke tenkt å basere min økonomi på offentlige støtteordninger, men det er likevel ting jeg er nødt til å ta med i regningen. Ta kontakt med NAV og forklar situasjonen. De vil neppe sette pris på at han driver utpressing for å oppnå privat avtale, og loven sier at samlivet er opphørt når han flytter ut - praksis sier at det er over når man ikke "deler seng eller bord". Snakk med noen, dette er ikke greit at han kommer unna med. Anonymous poster hash: c69e9...a11
Ellevill Skrevet 1. juli 2013 #20 Skrevet 1. juli 2013 (endret) Er det til barnas beste at ett er bosatt hos mor og ett hos far? Man får hver sitt ved brudd, liksom? Hva mener du? Barna må jo ha et bosted i folkeregisteret. Mine barn er fordelt mht bosted mellom meg og faren (som jeg altså ikke bor sammen med lenger), like mange barn bor hos både han og meg mht. adresse i folkeregisteret. Vi har barna 50/50 mtp. samær. Hvis faren er i stand til å ta seg av barna, skjønner jeg ikke hvorfor mor skal ha bostedsadresse på begge to. Endret 1. juli 2013 av Ellevill 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå