Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal på ordinær UL denne uken og far nektes fri til å følge. Hvor vanlig er dette? Flere som har opplevd det?

Har time på morgenen så hvis alt går etter planen vil han være borte fra jobb ca 1,5 time.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk fri til å være med, og det har de fleste andre fedre jeg har snakket med vært. For min del jobbet jeg opp timer på forhånd, slik at jeg slapp å bruke en feriedag, som hadde vært Alternativet om ikke jeg hadde flexi tid. "Fri" uten å jobbe opp på forhånd, eller bruke feriedag, tror jeg ikke det er noen som får.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Skal på ordinær UL denne uken og far nektes fri til å følge. Hvor vanlig er dette? Flere som har opplevd det?

Har time på morgenen så hvis alt går etter planen vil han være borte fra jobb ca 1,5 time.

Du regner vel ikke med at fyren skal få fri bare for å bli med på ultralyd?

Skrevet

Hadde iallfall håpet han skulle få fri. Det er jo en medisinsk undersøkelse av hans ufødte barn...

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Da hadde jeg tatt ut en sykedag gitt!

Anonymous poster hash: 0c64a...f5d

Skrevet

Jeg fikk fri til å være med, og det har de fleste andre fedre jeg har snakket med vært. For min del jobbet jeg opp timer på forhånd, slik at jeg slapp å bruke en feriedag, som hadde vært Alternativet om ikke jeg hadde flexi tid. "Fri" uten å jobbe opp på forhånd, eller bruke feriedag, tror jeg ikke det er noen som får.

Forsøkte å bruke avspassering, men det passet ikke at han avspasserte akkurat den dagen.

Gjest Gjest
Skrevet

Da hadde jeg tatt ut en sykedag gitt!

Anonymous poster hash: 0c64a...f5d

Hjelpes. Lav arbeidsmoral gitt.

• Liker 4
Skrevet

Hjelpes. Lav arbeidsmoral gitt.

Må du ha en mening om alt du ikke har peiling på?

• Liker 5
Gjest Gjest
Skrevet

Må du ha en mening om alt du ikke har peiling på?

Ikke har peiling på? Hva er det å ikke ha peiling på?

• Liker 1
Skrevet

Ikke har peiling på? Hva er det å ikke ha peiling på?

Etter å ha sett flere kommentarer du har skrevet på graviditetsforumet er det tydelig at du ikke har barn selv, derfor er det gjerne litt unødvendig av deg å komme med kommentarer der du mener og synes ting om situasjoner som du aldri har vært borti. Det er omtrent en selvfølge at far er med på ultralyd, og vanlig at de får fri til det - hvorfor skal det da være lav arbeidsmoral å ta seg fri for å være med?

• Liker 4
Gjest Gjest
Skrevet

Etter å ha sett flere kommentarer du har skrevet på graviditetsforumet er det tydelig at du ikke har barn selv, derfor er det gjerne litt unødvendig av deg å komme med kommentarer der du mener og synes ting om situasjoner som du aldri har vært borti. Det er omtrent en selvfølge at far er med på ultralyd, og vanlig at de får fri til det - hvorfor skal det da være lav arbeidsmoral å ta seg fri for å være med?

Får ikke fyren fri, så får han ikke fri. Jeg forstår hun gjerne vil ha ham der og at han vil bli med, men nu blir det ikke sånn nu da.

Gjest Twelve12
Skrevet (endret)

Jeg syns det er rett og rimelig at far skal få fri for å være med på ordinær UL ihvertfall.

Det er en grundig igjennomgang av fosteret hvorpå det kommer mye informasjon som kanskje ikke alltid er like lett for mor å gjenfortelle til far senere.

I tillegg er det dessverre de tilfellene hvor det kan vise seg at fosteret ikke er helt friskt, eller at det ikke lever osv. Da er det godt for mor og far å være der for hverandre.

Endret av Twelve12
  • Liker 5
Skrevet

Har aldri hørt om noen som ikke har fått fri fri fra jobb til å bli med på ordinære UL. Kjip arbeidsgiver da :(

• Liker 2
Skrevet

hva jobber han med? syns det er rart, dere har ikke noe mulighet til og bytte timen?

Skrevet

Får ikke fyren fri, så får han ikke fri. Jeg forstår hun gjerne vil ha ham der og at han vil bli med, men nu blir det ikke sånn nu da.

Jeg hadde ikke tatt en ul undersøkelse uten mannen min der. Hva om man får beskjed om at barnet er dødt? Da måtte jeg ha taklet dette alene hele turen hjem og til far kom hjem fra jobb. Aktuelt? Nei!

Mannen min fikk fri. Vi sa ifra ganske lenge i forveien, det var ikke noe problem :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det absolutt ikke går hadde jeg spurt om en annen dag var mulig.1.5 time på morgenkvisten er jo vanligvis greit. Kan han ikke jobbe lenger den dagen ?

Anonymous poster hash: 7a39e...615
Skrevet

Jeg har aldri hørt at noen av mine venninners menn eller mine kamerater ikke har fått fri til UL. De har så klart gitt beskjed med en gang tidspunkt for timen var klart, men det har vært null problem å få til.

Og dette erda snakk om menn i alle slags yrker, fra revisorer til håndtverkere.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har heller aldri hørt om noen som ikke får fri for å være med på ultralyd. Har hele tida tenkt at det er en rettighet man har, så jeg har tatt det som en selvfølge.

Man kan selvsagt ikke ta fri i hytt og pine for "moro"ul som 3D, men den ordinære i uke 17-19 burde alle få bli med på.

Enige med de som nevner at man ikke bør være alene om man får dårlige nyheter... Og da er det ikke det samme å ha med en venninne/søster/mor, for så å måtte viderebringe nyheten til far senere.

Min mann har en jobb det er problematisk å ta fri fra, men han fikk likevel fri uten noen diskusjon. Veldig glad for det.

Jeg ville hørt om mannen din får fri hvis dere bytter timen, for så å prøve å bytte om det er poeng i.

Anonymous poster hash: 8fd79...064

Skrevet

Min samboer har en jobb hvor hvis han skulle gjort det han pleier så hadde han ikke fått gjort noe med bare 1 times fravær, men arbeidsgiver var ikke vrang for det. De lot han avspasere og resten av arbeidsdagen var han på kontoret og gjorde helt andre ting enn han pleier. Er viljen til arbeidsgiver det står på. I mitt hode er den en selvfølge at barnefaren skal være med, tenk hvis man får beskjed om at fosteret er dødt eller har en alvorlig misdannelse, skal mor måtte takle det der og da alene? Klart hun kan ta med seg noen andre, men barnefaren er jo tross alt far til barnet. Enig i at 3D ikke er en selvfølge å få fri til, men den ordinære som er første kontrollen (for de fleste) av barnet syns jeg at han SKAL få være med på.

Be han snakke med arbeidsgiver igjen, spør om det hjelper å bytte dato. Han har spurt om å få avspasere? Hvis de mener at det er umulig for far å få fri til å være med på UL uansett dag, mener de og at det er umulig for han å få fri til å være med på fødselen eller en legetime for seg selv? Neppe.

Han kan jo ta en sykedag men siden arbeidsgiver vet datoen for ultralyden så vil de skjønne det og kan faktisk nekte han å bruke en egenmelding siden de da vet at han ikke er syk, og de kan kreve en sykemelding som dokumentasjon på at han var faktisk var syk. En kollega ba om å få avspasere et par timer og fikk nei, hun latet som at hun var syk og arbeidsgiver gjorde akkurat det jeg skrev, og hun hadde ingen sykemelding å vise frem, fordi hun var ikke syk. Er jo ikke krise men det blir en dag uten lønn og at arbeidsgiver vil ha problemer med å stole på den ansatte. F.eks kan arbeidsgiver da gi en dårlig referanse om man søker annen jobb. Min kollega mistet retten til å bruke egenmelding i 6 mnd fremover.

Skrevet

hva jobber han med? syns det er rart, dere har ikke noe mulighet til og bytte timen?

Han tar i mot varer for en større bedrift. Varene kommer med lastebilder kvelden før og må tømmes fortest mulig, slik at de ikke taper timer.

Har forsøkt å endre timen, men det er ferietid. De hadde ingen ledige timer før om ca 3 uker, og det mente de var for lenge til.

Hvis det absolutt ikke går hadde jeg spurt om en annen dag var mulig.1.5 time på morgenkvisten er jo vanligvis greit. Kan han ikke jobbe lenger den dagen ?

Anonymous poster hash: 7a39e...615

Han har tilbydt seg å jobbe lengere, men fikk fortalt at det var det ingen vits i. For de trenger han ikke etter kl 16.

Arbeidsgiver mener denne undersøkelsen ikke er viktig nok til at de vil leie inn noen for å jobbe for han. Dette har sikkert ingenting med saken å gjøre med, men hadde regnet med forståelse siden arbeidsgiver er en kvinne i slutten av 20 årene. Skal dog nevnes at hun selv ikke har barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...