AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #1 Skrevet 1. juli 2013 Sitter å er lei meg på barnas vegne, som ikke får noen sommerferie i år. 3 åringen har i det sisste flere ganger kommet hjem fra barnehagen og spurt om når vi skal til syden å bade, etter at de andre barna har fortalt hva de skal i sommer. jeg har forklart vi ikke har penger, og da har hun blitt lei seg. Hadde det bare vært i år hadde det ikke gjort noe, men jeg vet at vi aldri kommer til å få rå til å reise noe som helst sted... Det er også trist å vite at barna aldri kommer til å komme seg på lekeland, tivoli, svømmehall o.l. Vi har rett og slett ikke råd:( Det er vel grenser for hvor lenge de synes det er helt greit å nøye seg med gratisaktiviteter som lekeplasser og skogturer??? Huff synes synd på barna som må vokse opp uten de gode opplevelsene som vennene sine, i arvede klær og som virkelig får merke forskjellene på kroppen. Jeg hadde det slik selv som barn, derfor hvet jeg hvor jævlig det kan være! Samfunnet er ikke lagt opp for oss som jobber i lavtlønnsyrker for å hjelpe andre....Anonymous poster hash: 477e3...2c4
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #2 Skrevet 1. juli 2013 hvorfor få barn før økonomien er på stell? bare spør..... Anonymous poster hash: ea6fa...dac 32
navnet Skrevet 1. juli 2013 #3 Skrevet 1. juli 2013 Trenger ikke være så trist.. Jeg dro på min aller første sydentur som 18åring med egne penger fordi mamma ikke hadde råd. Jeg hadde da et fint liv fordom og mamma var beinhard på pengekontroll og vi fikk fine gaver selv om vi aldri dro på badeland.. Men mamma snakket aldri med meg om penger før jeg ble 14-15 å det er jeg glad for. Jeg hadde en lykkelig oppvekst med masse gode minner å flotte mennesker rundt meg og bekymret meg aldri om penger.. Når jeg ble 14 sa mamma rett å slett at jeg kunne begynne å gå med aviser for hun hadde ikke råd å betale for kino og andre sånne ting. Helt ok. 18
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #4 Skrevet 1. juli 2013 Jeg vokste opp under fattigdomsgrensen, og var aldri på ferie som barn. Jeg tilbragte sommerene mine i hagen til bestemor, jeg var 22 første gang jeg dro på ferie:P Ja, surt var det jo selvsagt når venninnene mine dro til Egypt og gudveit, men det er ikke verdens undergang å ikke kunne dra på ferie. Anonymous poster hash: abef8...615 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #5 Skrevet 1. juli 2013 Ikke fortell barna at dere ikke har råd, penger er voksenoroblemer ikke noe et barn skal forholde seg til på den måten. Min manns familie levde lenge under fattigdomsgrensen noe han aldri visste om før han ble voksen noe han er takknemmelig for. Si at dere heller skal være hjemme og kose dere sammen og slappe av, til en treåring er det mer enn godt nok svar!Anonymous poster hash: 0a609...469 32
Gjest Hyssingen Skrevet 1. juli 2013 #6 Skrevet 1. juli 2013 Jeg er 30 og har aldri vært i syden. Ikke fordi familien min ikke har hatt råd, men de prioriterte heller å gi oss gode opplevelser i norge og hos besteforeldre osv. Har aldri lidd noen nød eller syntes det har vært triste ferier. 9
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #7 Skrevet 1. juli 2013 Å reise på ferie er et privilegium, ikke en menneskerett. Hvorfor skal samfunnet være lagt opp for de som ikke har råd til slikt når du selv som barnets forelder ikke klarer det. Det er en grunn til at folk velger utdannelse og karriere for å få økonomien på plass før man får barn. Samfunnet skal være lagt opp til de virkelig trengende. De som ikke har jobb, tak over hodet, eller mat på bordet. Ikke stakkarslige foreldre som ikke har råd til å reise på ferie. Get a grip, woman. Anonymous poster hash: 8731f...29e 9
typewriter Skrevet 1. juli 2013 #8 Skrevet 1. juli 2013 Vær så snill, ikke bruk begrepet "fattig". Finnes ikke fattige i Norge 12
makkapakka Skrevet 1. juli 2013 #9 Skrevet 1. juli 2013 Ja det er voldsomt hva barn skal ha av opplevelser i dag i form av reiser og fornøyelsesparker.. Det barna trenger er en mor og far som er tilstede for de i ferien. Ikke foreldre som pusher de rundt på aktiviteter så de selv kan få være i fred et par timer. 2
Katniss Skrevet 1. juli 2013 #10 Skrevet 1. juli 2013 Jobber du 100% stilling og har fortsatt ikke råd til å ta med ungen i svømmehallen en gang i blant? Hva har du utbetalt i måneden? 9
Gjest Gjest Skrevet 1. juli 2013 #12 Skrevet 1. juli 2013 Jeg synes barn skal ha gode opplevelser, de vokser på å reise, får verdifulle erfaringer. Hadde gjort alt i min makt for å få en bedre betalt jobb.
Gjest Murica Skrevet 1. juli 2013 #13 Skrevet 1. juli 2013 Jobber du 100% stilling og har fortsatt ikke råd til å ta med ungen i svømmehallen en gang i blant? Hva har du utbetalt i måneden? Lurer jeg også på. "Bor du deg ihjel" med tanke på leie eller nedbetaling på huslån? 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #14 Skrevet 1. juli 2013 Vet ikke hvor du bor, men det går an å kontakte frivillige organisasjoner som f.eks Hjelp oss å hjelpe og spørre om de vil sponse dere med billetter til f.eks Tusenfryd eller annet. Vet at Røde kors/Blå kors (?) også har noen tilbud. Anonymous poster hash: 1792b...802
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #15 Skrevet 1. juli 2013 Det barna trenger er en mor og far som er tilstede for de i ferien. Ikke foreldre som pusher de rundt på aktiviteter så de selv kan få være i fred et par timer. Enig med deg! Når regningen skal gjøres opp ved livets slutt er det dette som avgjør om du har lyktes som forelder, at du har tatt deg tid til å være tilstede for og med barna dine. Ikke om du har hatt en fantastisk kariære og kjøpt mange ting og reiser, gjerne med bamsepark eller andre barnehage-opplegg, til dem som avlat for at du ikke har hatt tid til dem fordi du har prioritert deg selv. Ikke vær streng med deg selv for ting du ikke kan gjøre noe med. Det er naturlig å ville gi alt i hele verden til barna sine, men de trenger ikke den ferieturen. Det de trenger er å få bruke ferien sin til å være i lag med mammaen sin.Anonymous poster hash: 51f74...ee6 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #16 Skrevet 1. juli 2013 Hvilken jobb har du, og hva har du utbetalt i mnd? Det handler om prioriteringer.. Har du råd til mat har du også råd til en tur til svømmehallen. Og en sydentur trenger ikke koste all verdens. Vi lever på en inntekt. To barn og to voksne, 25 000 i mnd, 10 000 i huslån. Vi har råd til det vi trenger /har lyst på. Anonymous poster hash: fd50f...dba 4
Gjest åffårno Skrevet 1. juli 2013 #17 Skrevet 1. juli 2013 Vær så snill, ikke bruk begrepet "fattig". Finnes ikke fattige i Norge Da har du ikke satt deg særlig inn i hva relativ fattigdom betyr - og hvertfall ikke opplevd det selv. Les og lær noen begreper: http://www.fafo.no/pub/rapp/445/445.pdf http://www.reddbarna.no/nyheter/kommunene-maa-hjelpe-fattige-barn-i-norge http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/102000-barn-er-fattige-i-Norge-7037622.html#.UdHt-PnOuSo TS: ta kontakt med lokale foreninger i ditt nærmiljø for å høre om tilbud for barn i økonomisk ressurssvake familier. Røde Kors tilbyr ferie for alle, og det finnes tilbud lokalt endel steder slik at barn kan få delta på aktiviteter som kino etc. 14
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #18 Skrevet 1. juli 2013 Vær så snill, ikke bruk begrepet "fattig". Finnes ikke fattige i Norge Jo det gjør det! At det er folk i lavtlønnsyrker er jeg i tvil om dog... Anonymous poster hash: 6555c...b73 3
Vera Vinge Skrevet 1. juli 2013 #19 Skrevet 1. juli 2013 Jeg skjønner at dette føles sårt for deg, men som noen andre sier, ikke si til barnet ditt at dere ikke gjør ting fordi dere ikke har råd. Nå har kanskje tidene forandret seg siden jeg var barn, men vi dro nesten bare på ferie til familie. De fleste av vennene mine dro utenlands, men jegvtenkte faktisk ikke over det før i voksen alder. Men hvor dårlig råd snakker vi her da? Sånn at det er tvilsomt om barnet vil kunne gå på aktiviteter noensinne? For det å gjøre gratisaktiviteter i helgene, som å dra på skogstur f.eks, er jo topp, uavhengig av økonomi. Men ser jo at barna kan føle seg utenfor om de f.eks. er de eneste som ikke går på en aktivitet når de blir eldre. For noen som har det veldig trangt, kan barnevernet i visse tilfeller bistå med (økonomisk) støtte. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #20 Skrevet 1. juli 2013 Hvilken jobb har du, og hva har du utbetalt i mnd? Det handler om prioriteringer.. Har du råd til mat har du også råd til en tur til svømmehallen. Og en sydentur trenger ikke koste all verdens. Vi lever på en inntekt. To barn og to voksne, 25 000 i mnd, 10 000 i huslån. Vi har råd til det vi trenger /har lyst på. Anonymous poster hash: fd50f...dba Meg igjen her. Dette er midlertidig, siden jeg er student. Hvorfor forventer du å leve som "fattig" hele livet? Må da være trist å leve sånn uten å en gang håpe på mer i fremtiden? Er du alenemor for 4 barn og uføretrygdet? Anonymous poster hash: fd50f...dba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå