Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten min retter på skrivefeilene mine HELE tiden. Så ofte at jeg føler meg virkelig dum. Jeg er ikke norsk, og er tospråklig, dette er ikke en unnskyldning, men jeg snakker flere språk og har ikke kun et språk å forholde meg til.

Jeg er 23 år og jobber som sosionom. Holder også på med en mastergrad nå, så dum er jeg ikke, (selv om intelligens ikke alltid henger sammen med antall år man har brukt på utdanning). Likevel skal han alltid latterligjøre språket mitt og sier hele tiden; " Ja, dette må vi jobbe sammen med" Ja du sliter litt med særskrivingsfeil, du gjør ditten og datten. Jeg er virkelig lei. Jeg kan ikke snakke med han uten at han skal rette på det jeg sier eller skriver. Jeg klarer ikke å ha en normal samtale med han pga det, og det irriterer livet av meg. Han kan godt rette på feilene mine, jeg vet at det kan være irriterende å skrive feil for mange, men det går jo an å ha en samtale gående uten at han må stoppe meg og rette på feilene mine, og det mener jeg er usunt for forholdet fordi dette fører bare til at jeg ikke klarer å konsentrere meg om det jeg skal si, men heller rette fokuset mot hvordan enkelte ord skrives. :( Jeg synes ikke at skriftspråket mitt er ille heller. Jeg har aldri fått mindre enn 4 i norsk.

Han er ikke norsk han heller, men født og oppvokst her og er egentlig veldig norsk i væremåten. Jeg har hatt norske kjærester og de har da aldri vært sån som han. Jo han er god og snill, og han elsker meg, men dette er virkelig plagsomt :( Han har doktorgrad, henger med de "smarte" folka osv, kanskje derfor han ser på meg som dum?. Han har også påpekt flere ganger at det å jobbe som sosionom eller med barn er yrker for de "primitive menneskene".

Av og til ønsker jeg at jeg bare ble sammen med en fyr som ikke var så høy på pæra, som ikke trodde at han var gud og som var litt mer empatisk...

Hvordan kan jeg snakke med han om dette uten å virke som en som blir sur for alt?..

Anonymous poster hash: 5ee4b...3e5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes at du er flink til å skrive, ts :) Si til han at du ikke liker det, snakk med han ordentlig. Du har kanskje ikke gjort det før?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

"Han er ikke norsk men født og oppvokst her"

Nå håper jeg du kødder, TS. Hvis ikke er det noe som bekymrer meg langt mer her enn eventuelle skrivefeil og hans klaging.

Anonymous poster hash: bd455...b91
  • Liker 1
Skrevet (endret)

For det første: jeg synes du er flink til å skrive.

For det andre: alle kan gjøre feil, også kjæresten din.

For det tredje: kjæresten din oppfører seg dustete og arrogant.

Snakk med ham, jeg hadde aldri orket å være i et forhold med en som han. Du kan ikke finne deg i at han behandler deg på en slik nedverdigende måte, som behandler deg som om du er dum. Du fortjener bedre enn som så. Bedrer det seg ikke ville jeg revurdert hele forholdet. Ikke bare fordi han retter på dine eventuelle feil, men måten han gjør det på. Det viser mangel på sosiale antenner og respekt.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

"Han er ikke norsk men født og oppvokst her"Nå håper jeg du kødder, TS. Hvis ikke er det noe som bekymrer meg langt mer her enn eventuelle skrivefeil og hans klaging. Anonymous poster hash: bd455...b91

Beklager, foreldrene hans er fra Italia.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

"Han er ikke norsk men født og oppvokst her"

Nå håper jeg du kødder, TS. Hvis ikke er det noe som bekymrer meg langt mer her enn eventuelle skrivefeil og hans klaging.

Anonymous poster hash: bd455...b91

Kjempenøye. :rolleyes:

TS, jeg synes at du skriver bra. De eneste feilene jeg legger merke til i teksten er at du mangler komma enkelte steder. Ellers må bare si ifra at du blir såret av kommentarene hans. Det er ikke sikkert at han mener å såre deg, men at han heller bare vil hjelpe deg.

Anonymous poster hash: c51ff...523

• Liker 1
Skrevet

TS, jeg hadde ikke tippet at du ikke var norsk. Synes du skriver veldig bra norsk!!

Ja det må være slitsomt å ha en kjæreste som går å retter på norsken din. Ta en prat med han, og si du synes det er slitsomt, og at du ikke liker han driver å retter på deg hele tiden. Kanskje han ikke vet selv at det blir litt mye for deg, og han prøver bare å hjelpe deg?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke alt av skrivefeil en MÅ nødvendigvis rette på hver gang da.
Det noen måter en lære seg hvordan ord skrives og setninger bygges, men det er ikke ved konstant " kontstruktiv kritikk ".

Ofte er det og flåsefeil hvor en egentlig vet bedre og ser det straks etter en har skrevet og publisert det, men det er vel oftere vitterlig ingen vits i å rette på skrivefeiler i en liten samtale vanligvis vel.

Skulle det bli skrevet noe formelt dokument el. så kunne en jo hørt om vedkommende ikke hadde lyst å lese over den og gi noen tilbakemeldinger da.

Men i en vanlg samtale? Er ofte ikke så veldig viktig altså. Jeg mener, det burde ikke være.
Hvis en skriver greit nok og gjør seg forstått så forstår ikke jeg problemet hvertfall.

Tid og sted..

Anonymous poster hash: 888ac...c28
  • Liker 2
Skrevet

Nå mener jeg ikke være teit mot din kjære, men jeg ser ikke helt alle de skrivefeilene du har jeg. Kanskje han bare vil klage for at han skal være ''smartere'' enn deg? At han rakker ned på yrket ditt får du overse, og da er det faktisk lov å slenge en kommentar tilbake eller be han holde kjeften sin lukket.
Jeg tror du fortjener en bedre kjæreste, ts. Ikke en dust som han der.

(Joda, så mener jeg kanskje å være teit mot han for han virker som en idiot)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nå mener jeg ikke være teit mot din kjære, men jeg ser ikke helt alle de skrivefeilene du har jeg. Kanskje han bare vil klage for at han skal være ''smartere'' enn deg? At han rakker ned på yrket ditt får du overse, og da er det faktisk lov å slenge en kommentar tilbake eller be han holde kjeften sin lukket.

What she said!!

Anonymous poster hash: b0378...54a

• Liker 2
Skrevet

Når han begynner, så stopp han.

Si at "dette gidder ikke jeg å høre på. Har du ikke noe bedre å komme med, så hold kjeft."

Sett deg i respekt.

• Liker 1
Skrevet

What she said!!

Anonymous poster hash: b0378...54a

Yeey :-)

Skrevet

Enig i dette.

TS: Jeg ville ikke gjettet på at du ikke var norsk. Du skriver bedre enn svært mange andre, og jeg ser ikke helt at skrivingen din skulle være noe å klage på.

Personlig ville jeg nok ikke orket et forhold med en slik type som kjæresten din er. Det virker som om han ønsker å poengtere at han er smartere og "bedre" enn deg, selv om han kanskje ikke sier det rett ut. Det å rakke ned på det du utdanner deg som og rette på hver minste feil du gjør i tale og skriving.. Det blir for dumt.

Jeg synes du skal prate ordentlig med ham om dette, og fortell ham at det sårer deg. Dersom han ikke ser alvorlig på det og tar hensyn til dette, så kan du kanskje heller vurdere litt om det er et slikt forhold du vil ha..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trådstarter her.

Tusen takk for gode ord alle sammen, jeg føler mer mye bedre nå. Var faktisk veldig lei meg i stad.

Han har doktorgrad i psykologi og jeg kan ikke si at det er noe positivt for min del. Han føler seg så smart og spesiell og skryter av seg selv hele tiden. Dette er jo greit, men ikke når det går ut over meg og også når han ser ned på andre mennesker som ikke har lik akademisk bakgrunn som han som " mindre begavet " han har også sagt at dersom jeg ikke hadde bachelor og holdt på med master, så hadde han aldri blitt sammen med meg. Jeg tror at han fyren er veldig opptatt av skolebenken... Vet ikke om det forholdet vil fungere i lengden, for å være helt ærlig. Jeg tror han passer best med en med Phd :-P og som i tillegg har erfaring som korrekturleser.

• Liker 1
Gjest skravle
Skrevet (endret)

hehe...doktorgrad i psykologi? Bekrefter vel egentlig inntrykket mitt at mange psykologer sliter med problemer selv.

Hvordan skal han noen ganger kunne hjelpe folk når han ser ned på bestemte utdannelser og yrker av "lavere rang" og liker å hevde seg og trykke ned andre?

Det er ganske så interessant å se enkelte personer som utdanner seg innen fagfelt der man skal jobbe med mennesker og hjelpe dem, faktisk helt mangler menneskelige egenskaper til å drive med dette.

Er nok av medisin- og psykologi-studenter som hopper på studiene mest pga status. Som mangler en genuin kjærlighet til mennesket.

Han kjæresten din har begravet seg i tusenvis av sider med faglitteratur hvordan den menneskelige psyke liksom skal fungere, men har naturligvis ikke greid å lese seg til hvordan han er som person.

Han kan lese gjennom bøkene sine hvordan han kan "late som" å opptre empatisk, bedrive skuespill, men han kan ikke lese seg til et bedre hjerte. Du bare er...

Interessant tilfelle denne fyren i grunn.

Får meg til å tenke på presten som etter 6 års studier og embetseksamen i teologi fant ut at Gud ikke eksisterte likevel.

Endret av skravle
  • Liker 5
Gjest .-L-.
Skrevet (endret)

Enkelte språkfolk er bare helt utrolig irriterende. De fleste må vel gjennom en del pedagogikk i studiene sine også, men selv om de klarer å skrive ordene riktig går ikke det de leser inn virker det som..

Ville sagt det til han jeg. Synes det er irriterende at du retter på meg hele tiden. Kan du slutte med det?

Endret av .-L-.
  • Liker 1
Skrevet

Han høres da ut som en gjennomgående uspiselig fyr. Si til ham at han får holde seg langt unna det skriftlige arbeidet ditt, med mindre du ber ham om å korrekturlese.

Skrevet

Har ikke lest alle svarene du har fått.
Har du fortalt ham hvordan du føler det? Jeg synes ikke du skriver så dårlig som han skal ha det til, og jeg forstår det er plagsomt. Jeg er en sånn person som kan irritere meg over skrivefeil, men jeg går ikke rundt og retter på folk hvis vi ikke sammen sitter og skriver en tekst, og jeg vet det er greit.

Hvis det å prate ikke fungerer, så ville jeg funnet noe han ikke er perfekt i, og påpeke det hele tiden til han forstår hvor plagsomt det er...

Gjest Skogkar
Skrevet

Han høres ut som en snobbete dust spør du meg. Han synes arbeidet ditt som sosionom er primitivt? Det sier vel det meste gjør det ikke? Hvorfor tar du ikke heller å dumper den losern, og finner deg en kjekk og jordnær norsk gutt? ;)

Jeg er desverre opptatt, men det finnes nok flere.

Gjest Skogkar
Skrevet

Really? Det hadde jeg aldri tolerert. Være sammen med noen som forakter det jeg gjør? Bye bye!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...