Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten min retter på skrivefeilene mine HELE tiden. Så ofte at jeg føler meg virkelig dum. Jeg er ikke norsk, og er tospråklig, dette er ikke en unnskyldning, men jeg snakker flere språk og har ikke kun et språk å forholde meg til.

Jeg er 23 år og jobber som sosionom. Holder også på med en mastergrad nå, så dum er jeg ikke, (selv om intelligens ikke alltid henger sammen med antall år man har brukt på utdanning). Likevel skal han alltid latterligjøre språket mitt og sier hele tiden; " Ja, dette må vi jobbe sammen med" Ja du sliter litt med særskrivingsfeil, du gjør ditten og datten. Jeg er virkelig lei. Jeg kan ikke snakke med han uten at han skal rette på det jeg sier eller skriver. Jeg klarer ikke å ha en normal samtale med han pga det, og det irriterer livet av meg. Han kan godt rette på feilene mine, jeg vet at det kan være irriterende å skrive feil for mange, men det går jo an å ha en samtale gående uten at han må stoppe meg og rette på feilene mine, og det mener jeg er usunt for forholdet fordi dette fører bare til at jeg ikke klarer å konsentrere meg om det jeg skal si, men heller rette fokuset mot hvordan enkelte ord skrives. :( Jeg synes ikke at skriftspråket mitt er ille heller. Jeg har aldri fått mindre enn 4 i norsk.

Han er ikke norsk han heller, men født og oppvokst her og er egentlig veldig norsk i væremåten. Jeg har hatt norske kjærester og de har da aldri vært sån som han. Jo han er god og snill, og han elsker meg, men dette er virkelig plagsomt :( Han har doktorgrad, henger med de "smarte" folka osv, kanskje derfor han ser på meg som dum?. Han har også påpekt flere ganger at det å jobbe som sosionom eller med barn er yrker for de "primitive menneskene".

Av og til ønsker jeg at jeg bare ble sammen med en fyr som ikke var så høy på pæra, som ikke trodde at han var gud og som var litt mer empatisk...

Hvordan kan jeg snakke med han om dette uten å virke som en som blir sur for alt?..