Gå til innhold

canon g15 vs sony rx100

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal kjøpe et kompaktkamera. Jeg er helt nybegynner og vil bruke det til å øve meg på innstillinger osv. Samtidig skal det bli tatt med på ferier, ta bilder av barna, hunden og andre ting.

Hvilket skal jeg ta av canon g15 og sony rx100?

Anonymous poster hash: 0b9cc...bb2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville gått for Canon G15. Supert kamera. Det er RX100 også, men Canon vinner på lengre zoom og mer lyssterkt objektiv.

Skrevet

Forresten, det kan hende RX100 synker litt i pris nå siden RX100 II er på trappene. :)

AnonymBruker
Skrevet

Forresten, det kan hende RX100 synker litt i pris nå siden RX100 II er på trappene. :)

Burde jeg vente på rx100 II?

Eller bare gå for g15? Er så usikker på hva jeg trenger. :)

Skrevet

G15 er nok litt enklere å bruke, i og med at det har flere knapper og hjul, og dermed raskere tilgang til diverse instillinger.

RX100 har noen flere megapiksler enn G15, pluss at det har større bildesensor. Bildesensoren er uansett noe du som nybegynner ikke kommer til å se fordelen av riktig ennå, så jeg vilel ikke lagt så stor vekt på det. Antall megapiksler er egentlig også helt irrelevant når man skal velge mellom to kameraer, med mindre du skal blåse bildene opp i reklameplakatstørrelse i beste printkvalitet. ;)

Det jeg mente med at RX100 II kommer var at RX100 sannsynligvis vil falle i pris på grunn av det, hvis pris er viktig for avgjørelsen. Altså ikke nødvendigvis at du skulle vente på og gå for RX100 II.

Jeg er kanskje ikke helt nøytral siden vi har G15 selv og er godt fornøyd med det, men vi har også testet RX100 så det er ikke helt grunnløse anbefalinger likevel. For å sette dette i perspektiv så har vi speilreflekser og optikk av topp kvalitet, men G15 og RX100funker altså helt fint som lommekamera likevel, og gir mer enn god nok bildekvalitet.

Begge kameraene er gode, og begge vil fungere utmerket til din bruk. :)

AnonymBruker
Skrevet

G15 er nok litt enklere å bruke, i og med at det har flere knapper og hjul, og dermed raskere tilgang til diverse instillinger.

RX100 har noen flere megapiksler enn G15, pluss at det har større bildesensor. Bildesensoren er uansett noe du som nybegynner ikke kommer til å se fordelen av riktig ennå, så jeg vilel ikke lagt så stor vekt på det. Antall megapiksler er egentlig også helt irrelevant når man skal velge mellom to kameraer, med mindre du skal blåse bildene opp i reklameplakatstørrelse i beste printkvalitet. ;)

Det jeg mente med at RX100 II kommer var at RX100 sannsynligvis vil falle i pris på grunn av det, hvis pris er viktig for avgjørelsen. Altså ikke nødvendigvis at du skulle vente på og gå for RX100 II.

Jeg er kanskje ikke helt nøytral siden vi har G15 selv og er godt fornøyd med det, men vi har også testet RX100 så det er ikke helt grunnløse anbefalinger likevel. For å sette dette i perspektiv så har vi speilreflekser og optikk av topp kvalitet, men G15 og RX100funker altså helt fint som lommekamera likevel, og gir mer enn god nok bildekvalitet.

Begge kameraene er gode, og begge vil fungere utmerket til din bruk. :)

Tusen takk! Tror jeg går for g15 jeg. Har alltid likt Canon ganske godt. Gleder meg til å begynne.

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at du blir fornøyd. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ganske sikker på at du blir fornøyd. :)

Jeg skulle kjøpe canon g15. Men så overtalte han mannen i butikken meg til å ta Panasonic Lumix LF1 istedet. Nå er jeg så usikker. Har jeg valgt riktig? Burde jeg bytte det?

Skrevet

Når det først er kjøpt så ville jeg beholdt det. Det er et såpass nytt kamera at det ikke burde by på særlige problemer å selge det brukt senere dersom jeg ikke var fornøyd.

Mitt beste tips er iallfall å lære å bruke det skikkelig. Vite hvor du finner instillinger, og hva de instillingene gjør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...