Gå til innhold

Barnebursdag på klasseløst 1. trinn. Kjenner ingen. Hvem skal vi invitere?

Anbefalte innlegg

Gjest Skolestarter
Skrevet

Jeg er alenemor til en skolestarter som er helt ny i nabolaget her. Den ene gutten vi ble kjent med flytter nå. Barnet har bursdag rundt 2 uker etter SFO-oppstart. Skolen er såkalt klasseløs, de har variabelt sammensatte grupper på et trinn med over 100 elever.

Burdsagsfeiringen koster 150 kr pr barn, og som lavtlønnet alenemor har jeg svært begrenset økonomi. Kan klare ca 20 barn. Spørsmålet er: hvem inviterer vi? På hvilke kriterier kan det bli rettferdig? Jeg har ikke lyst til å ha ren guttebursdag, da jeg har svært lite sansen for kjønnssegregering.

Erfaringer?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Inviter de barna gutten din blir kjent med etter SFO-start. Han kommer sikkert til å ha meninger om dette. Er det klasseløst, og såpass mange, så forsvinner jo utestengelsesproblematikken ganske greit. :)

Anonymous poster hash: cca8f...c7b
AnonymBruker
Skrevet

1. trinn i reform 97-skolen, det tilsvarer egentlig siste år i barnehagealderen. Barnehager er jo tradisjonelt delt inn avdelinger, akkurat som skoler har klasser, så det er en merkelig postmodernistisk organisering som ikke er særlig bra for læringsmiljøet og bare skaper problemer (som dette). Barnehagen/skolen bør få beskjed om at barna må organiseres i avdelinger/klasser på vanlig måte.

Anonymous poster hash: a40c8...6c6
Gjest Skolestarter
Skrevet

Nei, vi feirer ikke bare med familien. Barnet er vant til å ha bursdagsselskap med tema og opplegg, og gleder seg stort til det.

Vurderer å invitere etter geografi, type 15-20 som bor nærmest, uten å ta hensyn til hvem han først får kontakt med på SFO den første uken. Synspunkter?

AnonymBruker
Skrevet

Så rart at det ikke er gruppeinndeling i det hele tatt.. Men - er det ikke, så er det ikke - og det ville vært galskap å invitere alle, evt alle guttene.

men - jeg hadde invitert de han får kontakt med umiddelbart etter oppstart på SFO/ skolestart. Og kanskje sett noe på geografi i tillegg. Kanskje spørre kontaktlærer om hva som er vanlig der også :)

Lykke til!

Anonymous poster hash: 3ef55...e8c
Skrevet

Kan dere utsette barnebursdagen til et par uker etter skolestart? Da har dere bedre oversikt over hvem barnet har funnet kontakten med, og også hvem som bor i nærheten?

Skrevet (endret)

Jeg er alenemor til en skolestarter som er helt ny i nabolaget her. Den ene gutten vi ble kjent med flytter nå. Barnet har bursdag rundt 2 uker etter SFO-oppstart. Skolen er såkalt klasseløs, de har variabelt sammensatte grupper på et trinn med over 100 elever.

Burdsagsfeiringen koster 150 kr pr barn, og som lavtlønnet alenemor har jeg svært begrenset økonomi. Kan klare ca 20 barn. Spørsmålet er: hvem inviterer vi? På hvilke kriterier kan det bli rettferdig? Jeg har ikke lyst til å ha ren guttebursdag, da jeg har svært lite sansen for kjønnssegregering.

Erfaringer?

Hvor mange er de i hans årskull? Kan jo invitere hans årskull gutter og jenter.

Måtte bare tilføye da mi eldste gikk 1. og 2. kl (flyttet og fikk klassetrinn skole ) da var de oppdelt i 4 små grupper. blanding mellom 1. og 2 kl. samme hadde 3. og 4. kl også (den skolen hadde bare 1.-4 kl) Da inviterte jeg alle i hennes årskull fra alle de 4 gruppene. Da bare jentene, men du ønsket jo jenter og gutter, så jeg hadde invitert hans årskull. Som om det skulle vært en ren 1.kl :)

Og vist han fikk en venn eller to utenom det årskulle så er det ingenting i veien for å invitere de også vist der er plass :)

Endret av Trollmortil3
Gjest Skolestarter
Skrevet

De er over 100 på hans årstrinn. Dette er en byskole. En skikkelig dustebyskole, med åpent landskap. Vi har ikke fritt skolevalg her, og alle aktuelle privatskoler innen rimelig avstand er fulle.

Bursdagen er en fin anledning til å stifte vennkap, men jeg er veldig redd for å ødelegge noe også. Fort gjort å f.eks. invitere bare en i et etblert vennepar uten å vite det, og sånn skape ufred.

Gjest Gjest
Skrevet

De blir garantert delt inn i grupper ala "rød gruppe", "grønn gruppe" osv. Ingen kjører lese og skriveopplæring med 100 førsteklassinger.. Avvent oppstart og se an. Så ville jeg hatt selskapet uka etter bursdagen, så har du to uker før invitasjoner må sendes. Lykke til!

Skrevet

Er veldig dumt vist de ikke blir delt inn!! Trudde det var flere klasstrinn som var blanda jeg.

Vi har som regel her at vi ber alle enten kun guttene eller hele klassen, så ingen blir stående utenfor og aldri blir bedt. Men med 100stk så er jo det umulig!!

Da hadde jeg bedt skolen skrive en liste over hvem som bor i nærområdet til gutten din, og be de. og evt be noen av de andre vist han har lekt mye med de.

Gjest Lærer og mor
Skrevet

Kan tenke meg at de blir delt inn i grupper men at gruppene varierer. Hva med å vente litt med byrsdagfeiring til noen uker inn i skoleåret? Så kan dere kanskje be den gruppen han er i først? Et annet alternativ er jo å be de sim bor nærast. Godt forslag. Synes ikke du skal be mer enn ti-tolv stykker jeg. Lettere å bli kjent og mindre sjanse for at noen føler seg valgt bort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...