Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min samboer fikk en skikkelig smell da vi nå flyttet, og skylder familie/venner tilsammen ca 40.000. Vi får ikke inn så mye penger i mnd akkurat nå fremover, fordi situasjonen ble litt hardere og jeg går ikke inn på detaljer, men de vi lånte ifra vil vi gjerne betale tilbake FORT, for det var betingelsen.

Vi er ikke så gamle 21/18 år, og har tilsammen en inntekt på ca 25.000/30.000mnd. Er det da mulighet for oss å "stå sammen" om et lån? Et forbruksån? Er ikke så veldig viktig om det er høy rente på det, vi betaler kun 10.000 /mnd i husleie så vi kan fint betale ca 3/5 tusen/mnd eller mer på nedbetaling.

Men er sjansene store for at vi kan ta et slikt lån? Er ikke snakk om så veldig mye i lån, ca 30.000 som vi da betaler sammen? Han er 21 og jobber heldig, mens jeg er 18 studerer og jobber deltid. Jeg har hvertfall ingen betalingsanmerkninger og vil neppe tro han har det heller. Jeg vet han har vært borti inkasso men tror ikke det har gått noe vidre enn det, siden det nå skal være nedbetalt.

Det som også kan være et problem er at han er nyansatt i jobben sin, og det er forsovidt jeg også, så vi har ikke så mye tidligere inntekter å vise til...

Har noen noe erfaringer eller råd og tips?? Hilsen frustrert jente :(

Anonymous poster hash: ca454...1cf
Videoannonse
Annonse
Gjest oreokaka
Skrevet

Jeg ville heller spurt familie om det var i orden at dere betalt ned disse 40 tusen kronene i løpet av noen måneder. Forbrukslån, lån osv kan være litt skummelt. I tillegg er det jo renta som gjør at summen blir høyere enn 40 000, selv om det kanskje ikke er så veldig mye. Stram heller inn på ulike utgifter i noen måneder, så er det nedbetalt :)

Gjest Skogkar
Skrevet

Fare for at dere vikler dere inn i et gjeldshelvete om dere begynner med forbrukslån. Det burde i tilfelle være siste nødløsning. Hør med venner og familie om tilbakebetaling for deres del er prekært. Om dere kan gjøre en avtale med hver enkelt av dem hvor dere betaler tilbake en bestemt sum hver mnd så er jo det bedre for dere (og spiller kanskje så stor rolle for dem?) Dere kan jo evnt avtale at dere betaler tilbake med renter - på den måten slipper dere ta opp et forbrukslån med 6-7% rente, eller mer, og de dere har lånt av vil tjene litt penger på å ha lånt dere penger. Alle burde bli fornøyde med den løsningen. Forklar situasjonen, spør om det går bra..og foreslå at om de er misfornøyd med ordningen så kan dere betale tilbake MED renter.

Skrevet

Unngå forbruksgjeld. Betal ned heller hva dere kan betale løpende. F. eks 10 000 kr x 4 måneder.

Gjest Blondie65
Skrevet

Usikrede forbrukslån har gjerne 12-20% rente.

Gå og snakk med banken deres om dette.

Skrevet

Hvis du er 18, så studerer du vel ikke?

Du er vel elev på videregående?

Eller har du tatt videregående på rekordtid og er alt igang med høyere utdanning?

Det er vanskelig for deg å få lån, som bare har en deltidsjobb. Dermed er det en fare for at et eventuelt lån må stå på han. Men dere får snakke med banken.

Det andre alternativet er jo å forlenge lånet hos de dere har lånt av.

Jeg skulle ønske du ikke sto oppe i denne vanskelige situasjoen. Jeg mener du er veldig ung for å etablere deg med både samboer og gjeld. Pass på at dere har alt skriftlig, slik at ingen føler seg lurt om forholdet går dukken.

:hug:

Skrevet

Det er vel også bare å innse at dere ikke på noen måte hadde råd tilå flytte? Når man må låne 40.000 for å få flyttet så kan man egentlig ikke flytte. Dere burde ventet og sparte penger. Men, gjort er gjort, ville bare nevne det. Dere skjønner jo det selv nå.

Enig med Skogkar, forklar situasjonen og lag en nedbetalingsplan med de forskjellige. IKKE ta forbrukslån hvis dere kan unngå det. Knip inn på utgiftene, lev på vann og brød hjemme på sofaen frem til gjelden er betalt. Innse at dere ikke har råd til noenting før gjelden er nedbetalt. For hva vil deres familie/venner tenke hvis dere nå går ut og kjøpe nye ting, reiser på ferie, kommer med nye klær, osv, mens de vet at dere skylder penger? Det fremstår ikke så bra. God motivasjon til å betale ned raskest mulig!

25.000 inntekt - 10.000 husleie - 3000 mat - 2000 til strøm, mobilregning og bittelitt annet. = 12.000 til å betale gjeld hver måned. Da er dere ferdige med gjelda om 3,5 måneder!

Og, når dere da har betalt gjelda ville jeg levd på vann og brød i 1-3 måneder til og bygget opp en bufferkonto, slik at neste gang dere "går på en smell" så har dere penger i bakhånd og slipper å låne penger. Utrolig viktig å ha buffer! På 3 mnd kan den bli på 36.000 kr, litt over en måneds inntekt. Det blir et hardt halvår, men så har dere også bygget første rad i en solid økonomisk grunnmur!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...