kvakk_ Skrevet 1. juli 2013 #1 Skrevet 1. juli 2013 Holder på å slanke meg og nå har vektnedgangen stagnert helt, så vurderer å legge om til ett mer lavkarbobasert kosthold, istedenfor lavkalori som jeg har holdt meg til. Men det jeg lurer på er om det er usunt/farlig å spise for mye egg? F.eks 3-4 egg daglig (i form av kokt egg, omelett osv.) eller er det bare å kjøre på?
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #2 Skrevet 1. juli 2013 Egg er ca det sunneste du kan spise. Kjør på! Det inneholder ikke alt vi trenger, men tett på. Anonymous poster hash: 461ff...1d9 1
Gjest Funky Punk Skrevet 1. juli 2013 #3 Skrevet 1. juli 2013 Var en artikkel i en eller annen avis for ikke lenge siden, hvor de skrev at de nå hadde kommet frem til at egg var farlig for kroppen. Jeg husker ikke hvor jeg fant denne artikkelen, men jeg tenker iallefall som så at vi mennesker har spist egg i mange, mange år uten at det nødvendigvis har påvirket oss så voldsomt negativt. Spiser selv mye egg. Gjerne et par til frokost/lunch, samt egg som jeg bruker i annen matlaging. Jeg har aldri følt meg bedre enn hva jeg gjør nå etter at jeg har begynt å spise så mye egg.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #4 Skrevet 1. juli 2013 Selvsagt er det farlig å spise for mye egg. Hvor mye som er for mye er en helt annen diskusjon. Samboeren min ha en sykdom som gjør at han ikke skal spise så mye egg. Legen hans sa at venlige folk gjerne kunne spise 1-4 om dagen mens de med denne sykdommen skal hole seg til 1- 4 i uken. Tror derfor du er innenfor med dine 3-4. Anonymous poster hash: a5df9...135
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #5 Skrevet 1. juli 2013 Det beror på. Mener du hønseegg? I så fall er det helt ok og helt ufarlig. Eller mener du strutseegg? Anonymous poster hash: 61443...84b 1
Supraspinatus Skrevet 1. juli 2013 #6 Skrevet 1. juli 2013 (endret) Bokstavelig betyr "for mye" at det nødvendigvis er galt på et vis. Jeg tror ikke man klarer å spise for mye egg. Man vil sannsynligvis bli lei eller mett lenge før denne grensen. Jeg spiser 2-5 egg hver dag og har gjort det lenge. Det har ikke påvirket meg negativt på noen som helst måte. Myten om at egg er farlig er fordi plommen inneholder en del kolesterol. Det er derimot ingen sammenheng mellom inntak av kolesterol og lipoproteiner (på folkemunne kalt kolesterol, men det er faktisk snakk om proteinene som bærer kolesterolet) i blodet. Så og si alt kolesterol kroppen trenger lager kroppen selv. (Kolesterol finnes i alle celler i kroppen!) Folk med sykdommen familiær hyperkolesterolemi må derimot være litt mer bevisst på inntak av fett. Og siden kolesterol er et fettstoff så må man også være bevisst på det. Endret 1. juli 2013 av Supraspinatus 2
Brimi Skrevet 1. juli 2013 #7 Skrevet 1. juli 2013 Hva om man er nesten sengeliggende? Er det lurt å spise 4 egg hver dag da?
Supraspinatus Skrevet 1. juli 2013 #8 Skrevet 1. juli 2013 Hva om man er nesten sengeliggende? Er det lurt å spise 4 egg hver dag da? Så lenge du ikke har FHK så vil jeg si det er veldig lurt. 1
Brimi Skrevet 1. juli 2013 #9 Skrevet 1. juli 2013 Så lenge du ikke har FHK så vil jeg si det er veldig lurt. Tror ikke det. Hvorfor er det lurt? Blir ikke for mye proteiner til fett da?
Gjest *MaggieQ* Skrevet 1. juli 2013 #10 Skrevet 1. juli 2013 Spiser 6 egg om dagen jeg. Gjort det i mange år og har ikke lidd noen nød av den grunn.
Supraspinatus Skrevet 1. juli 2013 #11 Skrevet 1. juli 2013 Tror ikke det. Hvorfor er det lurt? Blir ikke for mye proteiner til fett da? Jo det blir det, men ett egg inneholder ca 6-8g proteiner. 4 egg gir 24-32g protein, og det er ikke mye. Det er omtrent det samme som 100-150g kjøtt. Egg gir større metthetsfølelse enn tilsvarende mengde energi fra f.eks. havregryn. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #12 Skrevet 1. juli 2013 Folk med sykdommen familiær hyperkolesterolemi må derimot være litt mer bevisst på inntak av fett. Og siden kolesterol er et fettstoff så må man også være bevisst på det. Dette unntaket er veldig viktig å få fram! Det samme gjelder også for de som av en eller annen grunn må ha et jodredusert kosthold Anonymous poster hash: ecf4b...08b 2
Cristella Skrevet 1. juli 2013 #13 Skrevet 1. juli 2013 Jeg reagerte dessverre på at jeg spiste for mye egg, men da spiste jeg mange for dag. Kanskje seks-syv stykker, gjerne flere også når jeg laget omeletter og eggerøre. Jeg har rett og slett utviklet intoleranse mot egg, og blir skikkelig dårlig når jeg spiser det. Forferdelig irriterende, siden egg er noe av det beste jeg vet... 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #14 Skrevet 1. juli 2013 Det beror på. Mener du hønseegg? I så fall er det helt ok og helt ufarlig. Eller mener du strutseegg? Anonymous poster hash: 61443...84b Eggceller, naturligvis. Anonymous poster hash: f5c50...6c9 2
Supraspinatus Skrevet 1. juli 2013 #15 Skrevet 1. juli 2013 Dette unntaket er veldig viktig å få fram! Det samme gjelder også for de som av en eller annen grunn må ha et jodredusert kosthold Anonymous poster hash: ecf4b...08b Jeg tror det bare er viktig for å få frem at man er klar over at det finnes unntak. De som har FHK er sannsynligvis klar over det allerede og får oppfølging. Samtidig har jeg sett litt skriverier om det faktisk er nødvendig med et så strengt regime som nå anbefales. Det er dog en helt annen diskusjon.
Dove Skrevet 1. juli 2013 #16 Skrevet 1. juli 2013 Egg er kjempesunt. De hadde et ufortjent dårlig rykte en periode fordi de inneholder mye kolesterol. De siste årene har forskere derimot funnet ut at menneskekroppen ikke får forhøyet kolesterol likevel, dermed er det null problem. Egg er mettende, sunt og inneholder masse deilige proteiner. Kjør på! 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2013 #17 Skrevet 2. juli 2013 Jeg tror det bare er viktig for å få frem at man er klar over at det finnes unntak. De som har FHK er sannsynligvis klar over det allerede og får oppfølging. Samtidig har jeg sett litt skriverier om det faktisk er nødvendig med et så strengt regime som nå anbefales. Det er dog en helt annen diskusjon. Det er viktig at unntakene også kommer fram i offentligheten, fordi det er mange som protesterer villt når noen forteller at det finnes unntak, som tror at andre lyver når de sier de må være restriktive med inntak av egg/mettet fett på grunn av helsen. Man blir litt lei av den belærende tonen også! Anonymous poster hash: ecf4b...08b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå