Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg er i 14. uke og de siste 3 - 4 dagene hatt intense smerter i venstre rumpeball ved belastning. De værste smertene kommer og går i løpet av en dag, men de siste to dagene har det vært invalidiserende i en eller annen grad. Jeg hadde for eksempel planer i dag som jeg måtte avlyse, det var rett og slett for smertefullt å gå og bevege seg.

Det kjennes ut som om "jeg låser fast" når det er som verst. Da kommer jeg ikke av flekken før jeg finner den helt riktige posisjon å gå videre fra, eller så går det litt over når jeg står stille en stund. Disse "låsesmertene" er veldig intense, og kommer gjerne etter at jeg har vært lenge i en stilling, hvis jeg skal bøye meg ned for å ta på sko o.l. Noen ganger gjør det også vondt å skulle sette seg ned.

Tidligere i graviditeten hadde jeg noen andre plager, men jeg tror da det var i korsryggen ( i alle fall noe annet enn dette, ikke like vondt) men det gjorde også vondt å gå da. Legen kjente på meg og sa det ikke var bekkenløsning. Fikk beskjed om at dette var vanlig, og at det ikke var noe å gjøre noe med.

Derfor er jeg litt avventende med å gå til legen igjen , sist varte det i ca. en uke, men jeg kjenner jeg er utolmodig etter å få vite hva det er for noe.

Symptomene minner veldig om det de i denne artikkelen kaller "låst iliosakralledd".

"Smertene fra et låst iliosakralledd oppstår plutselig og nesten alltid bare på den ene siden. Typisk begynner smerten etter en bestemt bevegelse, kanskje en kombinasjon av foroverbøying og dreiing av kroppen"

Når kan jeg ringe legen? Noen som har hatt "låst iliosakralledd" - hvordan var forløpet hos dere i så fall?

Anonymous poster hash: 48b36...2e3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan være symptomgivende bekkenløsning.

Anonymous poster hash: b18c4...2a3
AnonymBruker
Skrevet

Kan være symptomgivende bekkenløsning.

Takk for svar.

Men jeg har ikke smerter "foran", som vel skal være det klassiske symptom på bekkenløsning.

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Da har du ikke lest godt nok.

AnonymBruker
Skrevet

Da har ikke legen min peiling heller. For det sa hun sist jeg var hos henne.

AnonymBruker
Skrevet

jeg har vært sykemeldt med bekkenløsning siden uke 8. "ingen" tror på deg så tidlig, men tro meg! man kan ha bekkenløsning fra uke 3-4... Hormoner utløser det. Kom deg til fysio

Anonymous poster hash: 5bbb9...95f
Skrevet

Jeg har kjent smerter i korsrygg og baksiden av bekkenet siden rundt uke 6. Og det er ikke noe som låser seg her ihvertfall, så jeg tror ikke det er det de kaller bekkenlåsning. Kanskje det er det du har, TS? Løsning eller låsning - uansett stammer det jo fra hormonene som gjør leddbåndene slarkete. Men om legen din påstår at smertene må sitte foran lover hun mer enn hun kan holde. Jeg har lest mange nettsider om bekkenløsning, og det står overalt at smertene kan forekomme i hvilket (eller hvilke) som helst av bekkenets tre ledd. I de kraftigste tilfellene vil det nok slå til i alle, men det er ikke noe som sier at du ikke kan ha bekkenløsningplager bare på baksiden. Selv har jeg overhodet ikke hatt smerter i front, men tidvis sterke, stikkende smerter bak som stråler ned i lårene, særlig hvis jeg legger vekt på foten. Jobber med å finne ut hva slags aktiviteter som utløser det, så jeg vet hva jeg bør unngå...

AnonymBruker
Skrevet

Bare tull at man må ha vondt foran for å ha symptomgivende bekkenløsning eller bekkenlåsning. Mange har det kun bak og kan knapt gå, har ikke de bekkenløsning/bekkenlåsning da? Jeg har og lest flere plasser at man kan ha det både fremme og bake, eller BARE bake eller bare foran. I tillegg sa min lege det og min fysioterapeut. Fikk du henvisning til en fysioterapeut? Hvis ikke syns jeg at du skal vurdere å bytte fastlege. Men hvis du har låsninger så er kanskje en kiropraktor best, vet ikke om du må ha en henvisning fra fastlegen da. Jeg sleit selv fra uke 8 men dro ikke til legen før uke 13 fordi det var da det begynte å gå ut over jobben min. Trur det er lurere å være litt tidlig ute med time hos fysio eller kiropraktor for å forebygge, enn å ta det når man har grusomt vondt. Så jeg ville prøv å få time så snart som mulig.

Anonymous poster hash: 7816c...0e6
AnonymBruker
Skrevet

Hei

Takk for alle svar!

Jeg ble litt forundra over at legen nærmest viste null interesse og avfeide plagene mine sist. Men som den gangen, er det denne gangen også blitt bedre. Nå minner det kanskje mest om det du har "sosial", jeg har funnet ut av at jeg ikke skal belaste venstre side så mye som før ved "sitting". Jeg har blitt mye bedre de to siste dagene, og kan nesten fungere normalt igjen. Men jeg merker jo det fortsatt ligger "latent", og jeg er redd for at det kan slå ut igjen.

Så...jeg vet ikke om jeg skal be legen om henvisning til Fysio sånn som det er nå.

Sosial: Går du til noen form for behandling for dine plager?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ikke henvisning til fysioterapeut sist nei, men det er jo sant det du sier om å forebygge.

AnonymBruker
Skrevet

Det er fordi leger er generelt om alt, og ikke er eksperter. Min fysioterapeut, sa at mine plager i rompeball og stråling nedover låra, er også typisk. Så det MÅ ikke bare være fremme med symfysen eller bak i korsryggen, låsning.

En lege er bare en lege og man skal heller ikke stole blindt på det som blir sagt, når det finnes andre som er mer eksperter, fysio for eksempel.

Skrevet

Jeg har vondt bak, nederst i korsryggen, på begge sider, inni begge rumpeballene og det stråler nedover lårene, mest venstre lår og da mest foran. Sist jeg hadde vært ganske aktiv så fikk jeg for første gang vondt foran i smfysen. Har slitt siden uke 9, er 24 uker nå.

For meg har bekkensmertene gått veldig opp og ned, er ikke sikkert at du forblir bedre. Jeg hadde det mest opp og ned i begynnelsen, dvs kunne ha noen dager på rad med nesten ikke smerter. Men så ble det mye verre og hele tiden, da dro jeg til en fysioterapeut. Jeg fikk behandling av han og begynte å bruke et bekkenbelte, og plutselig ble jeg helt bra i nesten 2 uker. Det var da nesten 30 grader ute hver dag i ca 2-3 uker og jeg var mye ute i jobben (barnehage), så lurer på om det kan ha "kurert" meg. For med en gang varmen ble borte så fikk jeg vondt igjen, men ikke like vondt som før. Akkurat nå har fysioterapeuten min tatt ferie og jeg klarer meg uten han. Føler innimellom at jeg har låsninger men fysioterapeuten sier at jeg ikke har det som han har funnet ut av.

Får du veldig vondt så kan varme hjelpe deg der og da, enten en varm lang dusj eller en varmeflaske. Anbefaler bekkenbeltet. Fysioterapeuten min og andre har anbefalt bassengtrening for gravide, men her jeg bor er det ikke noe sånt, bare bassengtrening for alle slags folk, ikke noe fokus på gravide og bekken. Så det dropper jeg, er uansett bedre. Selv om jeg er bedre går det veldig opp og ned. Om natten prøv å bare sove på siden, det har hjulpet meg veldig i det siste. Du kan prøve å ha en pute eller sammenbrettet dyne mellom knærne, men det er bare plagsomt syns jeg, andre syns at det hjelper.

Ang fysio så kan du jo se det an litt om du vil :) Håper at fastlegen tar deg alvorlig da! Er enkelte leger som tenker at slike ting er typiske gravidplager som man ikke trenger å gjøre noe med. Men for enkelte blir det så ille at de havner i rullestol (bare ut svangerskapet), og noen får plager resten av livet (ikke i rullestol), det går ikke alltid over når ungen er født. Ei jeg jobber med ble så hardt rammet at legen sa at hun fikk ikke lov til å bli gravid igjen, så hun steriliserte seg, hun hadde flere barn. Selvsagt kunne ikke legen bestemme det men hun sleit så mye at hun skjønte alvoret.

• Liker 1
Skrevet

Hei

Takk for alle svar!

Jeg ble litt forundra over at legen nærmest viste null interesse og avfeide plagene mine sist. Men som den gangen, er det denne gangen også blitt bedre. Nå minner det kanskje mest om det du har "sosial", jeg har funnet ut av at jeg ikke skal belaste venstre side så mye som før ved "sitting". Jeg har blitt mye bedre de to siste dagene, og kan nesten fungere normalt igjen. Men jeg merker jo det fortsatt ligger "latent", og jeg er redd for at det kan slå ut igjen.

Så...jeg vet ikke om jeg skal be legen om henvisning til Fysio sånn som det er nå.

Sosial: Går du til noen form for behandling for dine plager?

Går ut fra at det er meg du sikter til, siden alle over var AB'er :)

Jeg har ikke oppsøkt noe behandling foreløpig. Plagene har bare vært sporadiske så langt, og pleier å gi seg ganske fort - dukker opp på kvelden men er stort sett bra igjen til neste morgen. Trener, og fokuserer en del på styrke for mage, nedre rygg og rompe - håper det skal hjelpe til å holde det i sjakk. Tenker å melde meg på et kurs i pilates for gravide som går på høsten, enn så lenge googler jeg etter gode forebyggende øvelser og ser tilstanden an, og prøver å justere bevegelse eller stilling så fort noe gjør vondt. Hvis det blir et problem i det daglige, på jobb og sånt, kommer jeg til å ta det opp med legen, men foreløpig føler jeg ikke behovet.

Det virker som det er ganske typisk, dette med at legen ikke helt tar deg på alvor. Er visst ikke så helt uvanlig at de som får sterke bekkenplager tidlig rett og slett ikke blir trodd, fordi det liksom er opplest og vedtatt at man ikke får det før langt ute i svangerskapet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vondt bak, nederst i korsryggen, på begge sider, inni begge rumpeballene og det stråler nedover lårene, mest venstre lår og da mest foran. Sist jeg hadde vært ganske aktiv så fikk jeg for første gang vondt foran i smfysen. Har slitt siden uke 9, er 24 uker nå.

For meg har bekkensmertene gått veldig opp og ned, er ikke sikkert at du forblir bedre. Jeg hadde det mest opp og ned i begynnelsen, dvs kunne ha noen dager på rad med nesten ikke smerter. Men så ble det mye verre og hele tiden, da dro jeg til en fysioterapeut. Jeg fikk behandling av han og begynte å bruke et bekkenbelte, og plutselig ble jeg helt bra i nesten 2 uker. Det var da nesten 30 grader ute hver dag i ca 2-3 uker og jeg var mye ute i jobben (barnehage), så lurer på om det kan ha "kurert" meg. For med en gang varmen ble borte så fikk jeg vondt igjen, men ikke like vondt som før. Akkurat nå har fysioterapeuten min tatt ferie og jeg klarer meg uten han. Føler innimellom at jeg har låsninger men fysioterapeuten sier at jeg ikke har det som han har funnet ut av.

Får du veldig vondt så kan varme hjelpe deg der og da, enten en varm lang dusj eller en varmeflaske. Anbefaler bekkenbeltet. Fysioterapeuten min og andre har anbefalt bassengtrening for gravide, men her jeg bor er det ikke noe sånt, bare bassengtrening for alle slags folk, ikke noe fokus på gravide og bekken. Så det dropper jeg, er uansett bedre. Selv om jeg er bedre går det veldig opp og ned. Om natten prøv å bare sove på siden, det har hjulpet meg veldig i det siste. Du kan prøve å ha en pute eller sammenbrettet dyne mellom knærne, men det er bare plagsomt syns jeg, andre syns at det hjelper.

Ang fysio så kan du jo se det an litt om du vil :) Håper at fastlegen tar deg alvorlig da! Er enkelte leger som tenker at slike ting er typiske gravidplager som man ikke trenger å gjøre noe med. Men for enkelte blir det så ille at de havner i rullestol (bare ut svangerskapet), og noen får plager resten av livet (ikke i rullestol), det går ikke alltid over når ungen er født. Ei jeg jobber med ble så hardt rammet at legen sa at hun fikk ikke lov til å bli gravid igjen, så hun steriliserte seg, hun hadde flere barn. Selvsagt kunne ikke legen bestemme det men hun sleit så mye at hun skjønte alvoret.

Takk for langt innlegg og gode tips.

Jeg kvier meg for å gå til legen med dette nå, da det for tiden "ikke er så ille". Men samtidig vil jeg ikke angre på at jeg ikke gikk til legen senere.

Håper du får et fint svangerskap videre:) hilsen TS

AnonymBruker
Skrevet

Går ut fra at det er meg du sikter til, siden alle over var AB'er :)

Jeg har ikke oppsøkt noe behandling foreløpig. Plagene har bare vært sporadiske så langt, og pleier å gi seg ganske fort - dukker opp på kvelden men er stort sett bra igjen til neste morgen. Trener, og fokuserer en del på styrke for mage, nedre rygg og rompe - håper det skal hjelpe til å holde det i sjakk. Tenker å melde meg på et kurs i pilates for gravide som går på høsten, enn så lenge googler jeg etter gode forebyggende øvelser og ser tilstanden an, og prøver å justere bevegelse eller stilling så fort noe gjør vondt. Hvis det blir et problem i det daglige, på jobb og sånt, kommer jeg til å ta det opp med legen, men foreløpig føler jeg ikke behovet.

Det virker som det er ganske typisk, dette med at legen ikke helt tar deg på alvor. Er visst ikke så helt uvanlig at de som får sterke bekkenplager tidlig rett og slett ikke blir trodd, fordi det liksom er opplest og vedtatt at man ikke får det før langt ute i svangerskapet.

Ok, får se hva jeg gjør angående lege. De er så travle på legekontoret og jeg føler meg bare til bry når det er noe. Vurderer å bytte lege, hvis jeg kan. Men du har nok rett i at det er typisk, ja :)

Skal også prøve litt trening - har trent yoga før, men det tror jeg ikke at jeg tørr lenger (tenkte på gravid yoga), da leddene mine nok er for fleksible til det nå...innbiller jeg meg i alle fall.

Men håper det går kommer til å gå bra med ditt bekken og dine smerter :)

Skrevet

Ok, får se hva jeg gjør angående lege. De er så travle på legekontoret og jeg føler meg bare til bry når det er noe. Vurderer å bytte lege, hvis jeg kan. Men du har nok rett i at det er typisk, ja :)

Skal også prøve litt trening - har trent yoga før, men det tror jeg ikke at jeg tørr lenger (tenkte på gravid yoga), da leddene mine nok er for fleksible til det nå...innbiller jeg meg i alle fall.

Men håper det går kommer til å gå bra med ditt bekken og dine smerter :)

Tusen takk, håper det ordner seg for deg også! Kjipt med disse legene som har det så travelt. Jeg bruker studenthelsetjenesten, og de er jo så travle og vanskelige å få tak i at jeg bare prøver når jeg er helt nødt. Satser på å forholde meg mest til jordmor fremover, og håper jeg ikke trenger så mye lege...

En annen idé kunne jo vært å kjøpe en time med privattrener på treningssenter, hvis du har et? Hvis du har lyst til å trene/forebygge men er usikker på hva som er bra kan jo det være givende - hvis de har folk som "kan" graviditet, da. Skulle jo også tro at gravidyoga tok hensyn til litt slarkete leddbånd, så det burde jo være fint når du har drevet med det før? Masse lykke til i alle fall, krysser fingrene for at det ikek blir så mye verre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...