Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Vi har drevet å pusset opp den siste tiden, og brukt mye av sparepengene våre på dette. Tror vi kommer i mål med det vi har igjen.

Men nå har det seg slik at vi må ha ny bil. Vil aller helst ikke ha billån, og vi tenkte å kjøpe en bruktbil til rundt 40. Vi har eid hus i 2,5 år nå, og betalt på lånet siden da. Ville det vært veldig dumt å låne penger på huslånet for å kjøpe bil? Hvordan gjør man i så fall det, må huset takseres på nytt, og lånet refinansieres?

Anonymous poster hash: dbf5f...d9c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke bruke resten av sparepengene på bil og låne på huset for å oppgradere det?

En bil til 40.000 får dere ikke lån på uansett, som regel kan ikke alder på bil+nedbetalingstid overstige 10 år.

Anonymous poster hash: b1aae...54f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke bruke resten av sparepengene på bil og låne på huset for å oppgradere det?

En bil til 40.000 får dere ikke lån på uansett, som regel kan ikke alder på bil+nedbetalingstid overstige 10 år. Anonymous poster hash: b1aae...54f

Tusen takk for svar. :)

Det var rart, en venninne av meg gjorde dette i fjor, og de kjøpte seg en 22 år gammel bruktbil.

Ja, men sparepengene vi har igjen nå, er ikke så mye som 40-50 tusen. Det er ca 30, og holder akkurat til oppussingen.

Men igjen, takk for svar. :)

Skrevet

Tusen takk for svar. :)

Det var rart, en venninne av meg gjorde dette i fjor, og de kjøpte seg en 22 år gammel bruktbil.

Ja, men sparepengene vi har igjen nå, er ikke så mye som 40-50 tusen. Det er ca 30, og holder akkurat til oppussingen.

Men igjen, takk for svar. :)

Selvsagt er det mulig å få høyere lån om man har pusset opp, så sant verdien av huset har økt ved oppussingen og at eiendomsverdien i ditt område har gått oppover.

Hvor smart det er er en helt annen sak.

OM du får takst på huset og kan øke lånet med, la oss si 40.000,- så vil de rulle i 20 til 40 år og forrentes. Du later som om det er de "siste" 40.000 du betaler tilbake. Og da blir det en dyr bil.

Videre er det mulig du får en ny dokumentavgift på hele lånet. Avhengig av hva du har for en avtale med banken.

Du kan selvsagt avtale med deg selv at de 40.000,- er et "billån" som skal betales tilbake ekstraordinært, kanskje 1000,- i måneden ekstra til du har dekket beløpet + renter.

Alternativet er et "smålån" hos banken din med sikkerhet i bolig.

Eller å legge oppussing på is, spare penger, kjøpe en rimelig bil, og gjøre oppusisngen ferdig senere.

I hvor stor grad trenger dere virkelig en ny bil, og i hvor stor grad trenger dere å ferdigstille oppussingen?

Skrevet

Ikke lån til en bil på 40.000. Bil er luksusvare, og 40k er ikke spesielt mye for en bil (men allikevel helt passe ;) ). Med andre ord burde dette være noe dere kan spare til ganske raskt, hvis dere ikke allerede har sparepenger nok. Lån på huset er også lån, og sånt som dette låner man ikke til synes jeg.

Skrevet

Det spiller ingen rolle hvorvidt dere bruker sparepengene på å pusse opp og lån til å kjøpe bil, eller lån til å pusse opp og sparepenger til å kjøpe bil så lenge det er huslånet som økes.

Forutsetningen for å få økt huslånet er i tillegg til at dere må ha inntekt nok til å betjene lånet, et det er tilstrekkelig sikkerhet i boligen. Dersom dere lånte maksimalt i utgangspunktet og ikke har betalt ned særlig mye må dere få en ny verdivurdering. Dette gjøres av en megler. Jeg har også opplevd at banken har sett på normal prisstigning i området, og lagt dette til verdien uten megelrvurdering eller takst. For dere som som har pusset opp en del. vil det sannsynligvis være lurt med en verdivurdering uansett siden verdiøkningen kan gi dere bedre betingelser.

Man må forøvrig aldri betale ny dokumentavgift ved endring på lånet. Dokumentavgift betales til staten ved ifm tinglysning av nytt skjøte og det har ingenting med dette å gjøre.

Det som noen ganger er nødvendig er tinglysing av ny panteobligasjon. Dette gjøres dersom den opprinnelige obligasjonen ikke er stor nok til å dekke den nye samlede gjelda. dete koster 1.060 kr.

Dersom du skal ta opp lån for å kjøpe bil, er det absolutt mest lønnsomt å inkludere dette i boliglånet da denne har lavest rente. Jeg ville dog betalt ned på denne delen av lånet i tillegg til de normale låneavdragene slik at det over tid ikke akkumuleres billån for kasserte biler i boliglånet ditt.

Bilen alder er ingen hindring for dette. Det er kun aktuelt dersom du skal ta opp et billån (du gjør ikke det, du øker boliglånet).

• Liker 1
Skrevet

Ikke lån til en bil på 40.000. Bil er luksusvare, og 40k er ikke spesielt mye for en bil (men allikevel helt passe ;) ). Med andre ord burde dette være noe dere kan spare til ganske raskt, hvis dere ikke allerede har sparepenger nok. Lån på huset er også lån, og sånt som dette låner man ikke til synes jeg.

Nå er det ikke alltid bil er en luksusvare da. Det er relativt mange steder i dette landet hvor bil er tvingende nødvendig blant annet for å komme seg til og fra jobb.

Jeg synes dessuten en del har et hysterisk forhold til dette å betale renter. Dersom man låner 40.000 i et år til en rente på 4% (inkludert i boliglånet) koster det 1.600 for et år - drøyt 130 kr i måneden (før skattefradrag). Det er en pris jeg gladelig betaler dersom jeg føler behov for en bil.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...