Gå til innhold

Rikshospitalets 13 dagers kur.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo en ekstrem diett som egentlig ikke har røtter til rikshospitalet ( det danske), slik det kan høres ut på navnet.

Vet at sånne ekstrem lavkalori dietter vil føre til muskeltap, i tillegg til fett tap og vet også at det som anbefales er kost og livsstilsendringer, men tenkte å prøve denne kuren for å få en kickstart for siden å spise sunt og trene.

Noen som har prøvd denne kuren?

Gikk dere ned mye?

Gikk dere opp igjen mye?

Anonymous poster hash: 61205...fb5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Godt råd: ligg langt unna alle dietter som det står "kur" bak; man lærer ikke sunn kostomlegging av slikt hardkjør.

• Liker 3
Gjest BabyBlue
Skrevet

Har lest at den er ganske hard for leveren.

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor folk sier de vil ha en "kickstart" på vektnedgangen. Som regel mener de med en kickstart en ekstrem lavkalori-kur som "kickstarter" med å bryte ned kroppen, gjør deg slapp og dvask. Hvorfor ikke begynne skikkelig med en gang?

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor folk sier de vil ha en "kickstart" på vektnedgangen. Som regel mener de med en kickstart en ekstrem lavkalori-kur som "kickstarter" med å bryte ned kroppen, gjør deg slapp og dvask. Hvorfor ikke begynne skikkelig med en gang?

jeg har prøvd å begynne "skikkelig".

Ligger på 1200-1500 kcal om dagen (spiser ca 2500 på Lørdager) og har i de 3 siste ukene trent mer enn 6 timer i uka med trener.

Resultat = + 1 kg hahahaah

Skrevet

jeg har prøvd å begynne "skikkelig".

Ligger på 1200-1500 kcal om dagen (spiser ca 2500 på Lørdager) og har i de 3 siste ukene trent mer enn 6 timer i uka med trener.

Resultat = + 1 kg hahahaah

Hvordan tror du en "kickstart" skal gjøre det lettere å gå ned på den ordentlige måten etterpå? Du vil sannsynligvis miste masse muskelmasse på en slik kur (går ned i vekt), men med mindre muskler bruker kroppen din mindre energi, og det blir vanskeligere å gå videre ned i vekt på den skikkelige måten.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan tror du en "kickstart" skal gjøre det lettere å gå ned på den ordentlige måten etterpå? Du vil sannsynligvis miste masse muskelmasse på en slik kur (går ned i vekt), men med mindre muskler bruker kroppen din mindre energi, og det blir vanskeligere å gå videre ned i vekt på den skikkelige måten.

Fordi en kickstart vil redusere antall kg, punktum.

Det vil ikke gjøre det lettere, men det vil redusere vekten og reduseres vekten med for eksempel 8 kg og man skulle gå opp igjen 3, har man fremdeles mistet 5.

kost og trening etterpå er ikke for å gå videre ned (eller forhåpentligvis vil jeg det og), men for å ikke gå opp igjen. Trening etterpå vil bygge musklene jeg eventuelt mistet.

Har også lest historier om andre som har prøvd dette og det er flere som faktisk bare har gått opp igjen 1 kg over det/de neste 1-2 årene enn de som har gått opp igjen masse.

Jeg håper dette skal fungere. Har aldri prøvd dietter før, bare kostholdsendringer og trening.

Her er forresten link til dietten. Ganske ekstremt hehe.

http://www.iform.no/pub/art.php?id=2153#.UdKFWj5FWgx

AnonymBruker
Skrevet

Man kommer ikke utenom livsstilsendring dersom man vil varig ned i vekt. Da må man leve på en måte som man ønsker å gjøre resten av livet. Dvs sunn mat og fysisk aktivitet. Man kan fint gå ned 1 kg i uken med dette. Det er all "kickstart" man trenger.

Anonymous poster hash: 9f58d...ccd
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd denne. Gikk ned noen kg, men jeg gikk rett opp igjen etterpå.

Anonymous poster hash: 932de...c71

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner deg veldig godt. Ikke noe er som å gå ned noen kg for å få motivasjon til å legge om kosten helt. Jeg har akkurat avsluttet en uke med Sykehusdietten, ikke denne, men den som baserer seg på grønnsakssuppe. Man spiser så mye suppe man vil, og man kan spise frukt og grønnsaker fordelt på ulike dager.

http://www.pratekompaniet.net/forum/showthread.php?t=39292&page=2 oppskrift på suppen står hvis du skroller litt ned på siden.

Nå har jeg gått ned 3 kg på en uke. Jeg er ganske sikker på at det meste av det er vann. Så nå skal jeg spise vanlig mat fram til torsdag, deretter begynner jeg på dietten igjen. Etter den uka vil jeg sitte igjen med reelt vekttap.

De første dagene med suppe var skikkelig kjipe, men så ble det lettere. Jeg hadde litt chili i suppa også, for å gjøre den litt mer interessant. Jeg synes heller ikke alle grønnsakene som er i suppa, er så veldig gode, så jeg moset alt sammen til en purè. Veldig godt :)

Lykke til!

Anonymous poster hash: ff727...cc0
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å nevne at jeg også halverte antall buljongterninger. Jeg målte heller ikke opp nøyaktig mengde vann, men helte på til jeg kunne se vannet gjennom grønnsakene. Vet ikke om jeg forklarte det bra nok :P Altså, når jeg kunne se vannet, så helte jeg ikke på mer.

Anonymous poster hash: ff727...cc0
AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at den er blitt hetende Rikshospitalets kur/sykehusdietten: Jeg tror den er knyttet til situasjoner der personer må gå ned noen kilo svært hurtig (for eksempel i forbindelse med nært forestående operasjoner)? Dette er ikke ment som en vanlig slankekur, og gir sikkert ikke varige resultater, men funker kanskje hvis man må være noen kilo lettere en bestemt dag.

Folk som skal slankeoperere seg, går jo også på very low calorie diet i forkant av operasjonen. Min venninne fikk beskjed om pulverkur 3 uker før operasjonen, og et ønske om rundt 10 kilo ned i vekt før operasjon (hun var blant de større som blir operert).

Anonymous poster hash: a7e56...829
AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at den er blitt hetende Rikshospitalets kur/sykehusdietten: Jeg tror den er knyttet til situasjoner der personer må gå ned noen kilo svært hurtig (for eksempel i forbindelse med nært forestående operasjoner)? Dette er ikke ment som en vanlig slankekur, og gir sikkert ikke varige resultater, men funker kanskje hvis man må være noen kilo lettere en bestemt dag.

Folk som skal slankeoperere seg, går jo også på very low calorie diet i forkant av operasjonen. Min venninne fikk beskjed om pulverkur 3 uker før operasjonen, og et ønske om rundt 10 kilo ned i vekt før operasjon (hun var blant de større som blir operert).

Anonymous poster hash: a7e56...829

TS:

Måtte Google litt og ble overrasket av hva jeg fant:

http://www.forskning.no/artikler/2013/januar/347266

Der står det blant annet at forskning viser at det er en myte at de som har gått på hurtigdietter ( veldig lav kcal inntak) legger på seg hurtigere enn de som har gått på saktere ( i forhold til vekttap) dietter. Funnene er faktisk motsatt og at de som har gått på hurtig diettene veier mindre flere år senere enn de som slanket seg mer langsomt.

Jeg mener egentlig ikke å kverulere om dette, men mange av de som skriver om denne dietten på nettet har beholdt vektnedgangen, men det finnes også en del historier om de som har gått opp alt de tok av seg og mer enn det også.

• Liker 1
Skrevet

Var jeg deg ville jeg heller fortsatt som du gjør nå i 13 dager. Da går du ned i fettvekt, kroppen har det bra og du lever sunt (siden du uansett har tenkt til å fortsette sånn etter "kuren")

Jeg har hørt om flere som opplever å gå litt opp etter å ha begynt veldig brått på en ny og bedre livsstil. 6 timer i uken er veldig mye om du ikke er vant med å trene! Kroppen skjønner ikke hva som skjer og produserer stress-hormoner. Når man trener mye holder også kroppen på mer vann. Jeg ville ha sørget for å drikke masse vann, og fortsatt.

Skrevet

TS:

Måtte Google litt og ble overrasket av hva jeg fant:

http://www.forskning.no/artikler/2013/januar/347266

Der står det blant annet at forskning viser at det er en myte at de som har gått på hurtigdietter ( veldig lav kcal inntak) legger på seg hurtigere enn de som har gått på saktere ( i forhold til vekttap) dietter. Funnene er faktisk motsatt og at de som har gått på hurtig diettene veier mindre flere år senere enn de som slanket seg mer langsomt.

Det taler imot det meste vi nå vet om lavkalori-dietter.

Jeg blir like satt ut hver eneste gang jeg ser hvor ekstreme ting folk er villige til å gjøre for å veie et par kilo mindre. Vekta er jo helt uten betydning! Det er jo kroppsmål og ratio mellom fett og muskler som er indikatoren for en "fin" kropp (som folk er villige til å risikere helsa for å få).

Du kan gå ned masse kilo fett og få en stram kropp uten at vekta rører seg. Bygg muskler, spis mat, lev sunt. Ingen organismer på jorden vil frivillig sulte seg, og tro meg- kroppen din har masse mekanismer for å holde på kroppsfettet sitt i krisesituasjoner.

Om du gjennomfører dette er du i beste fall korttenkt...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det taler imot det meste vi nå vet om lavkalori-dietter.

Ja, det er som sagt avlivning av en myte.

Myten om at det å gå ned langsommere virkelig gir best langtidseffekter.

Skrevet

Ja, det er som sagt avlivning av en myte.

Myten om at det å gå ned langsommere virkelig gir best langtidseffekter.

Ja, du får hoppe i det... Nå er jo myten avlivet :danse:

AnonymBruker
Skrevet

Ja, du får hoppe i det... Nå er jo myten avlivet :danse:

Dust... det er jo ikke pga det jeg fant i den linken jeg vil prøve dette.

Men det som står i den linken viser jo at de oppfatningene blant annet du har over, kan være feil og foreldet.

Skrevet

Ja, det er jo det jeg sier. Du får rapportere tilbake om noen år og fortelle hvordan det gikk.

Holder pusten.

Skrevet

Jeg har faktisk prøvd denne!

Var sliten og slapp mens det holdt på , men gikk ned 8,5 kg men jeg trente også selv om man ikke skal det...

Og ja jeg vet at mye av dette er vann, men er 5 uker siden jeg ble ferdig og foreløpig har jeg ikke lagt på meg selv om jeg har vært på ferie:)

Tror på ingen måte at dietten er sunn, men som en raskt løsning funker den faktisk :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...