Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har arvet et hus som er dårlig vedlikeholdt. Det er et stort og flott hus, men siden det ser forferdelig ut innvendig er takst satt til rundt 750.000. Eiendommen er også fint beliggende, men helt gjengrodd.

Hvis jeg selger å mister jeg stipend fra Lånekassen. Har derfor forsøkt å fikse opp litt for å kunne leie ut. D ået ligger mange arbeidstimer bak dette nå, men i grunnen ikke så mye penger.

Jeg forstår at det er slik at jeg må skatte ved salg av eiendommen (regner med å selge om ca fem år). Men at det er slik at man ikke må skatte av det som er gjort for å vedlikeholde, bare dersom man koster på en del slik at huset får en mye høyere standard.

Hvor går egentlig grensen her? Kjøkkenet var fra 1960, er det å høyne standard at jeg bytter det ut til et Ikea-kjøkken? Gulvene er fra 1920, det er vel bare vedlikehold at jeg sliper dem ned og maler? Synes huset begynner å bli ganske fint siden det er så potensiale i det, og tipper det snart er verdt det dobbelte som taksten var da jeg betalte arveavgiften.

Anonymous poster hash: 52cc8...fcd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alt av innspill er helt supert! :) Jeg synes dette er vanskelig.

TS/Mia

AnonymBruker
Skrevet

Tror du må skatte av alt overskuddet, så lenge du ikke "bor der"

Anonymous poster hash: 7881e...1c7
Skrevet

Jeg har arvet et hus som er dårlig vedlikeholdt. Det er et stort og flott hus, men siden det ser forferdelig ut innvendig er takst satt til rundt 750.000. Eiendommen er også fint beliggende, men helt gjengrodd.

Hvis jeg selger å mister jeg stipend fra Lånekassen. Har derfor forsøkt å fikse opp litt for å kunne leie ut. D ået ligger mange arbeidstimer bak dette nå, men i grunnen ikke så mye penger.

Jeg forstår at det er slik at jeg må skatte ved salg av eiendommen (regner med å selge om ca fem år). Men at det er slik at man ikke må skatte av det som er gjort for å vedlikeholde, bare dersom man koster på en del slik at huset får en mye høyere standard.

Hvor går egentlig grensen her? Kjøkkenet var fra 1960, er det å høyne standard at jeg bytter det ut til et Ikea-kjøkken? Gulvene er fra 1920, det er vel bare vedlikehold at jeg sliper dem ned og maler? Synes huset begynner å bli ganske fint siden det er så potensiale i det, og tipper det snart er verdt det dobbelte som taksten var da jeg betalte arveavgiften.

Ofte litt misforståelser:

I forhold til regnskapet for utleie det enkelte år har du full fradragsrett for nødvendige utgifter til vedlikehold. Her har du ikke fradragsrett for påkostning som å heve standarden.

I forhold til om du går overskudd ved salg av bygningen har du selvsagt rett til å trekke fra de kostnader til standardheving som du ikke har fått fradrag for ved utleie. Dersom du selger for 1.500.000 og har kostet på huset 100.000 så vil overskuddet ditt være 650.000. Merk imidlertid at du må huske å trekke fra salgsomkostninger mm også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...