Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter litt med å forstå dette, fint om jeg kunne få det inn med teskje.

Jeg har tabelltrekk. Hvis jeg tjener under frikortbeløpet ble jeg fortalt at ALLE skattepengene mine blir tilbakebetalt i 2014.

Men hvis jeg f.eks. tjener 5000,- over frikortgrensen, beholder de skatten for hele inntekten min da? Jeg skjønner at prosentene blir justert etter inntekt, men beholder de skatten bare av inntektene over frikortgrensen, eller hele pakka?

Beklager at det er dårlig forklart.

Anonymous poster hash: af373...4d6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De beholder skatten du skulle betalt for totalbeløpet!:) Har du betalt for mye skatt for du selvfølgelig igjen det, det er fks urimelig med 36% skatt på så lav inntekt.

De første (ca) 40 000 er ikke skattefrie om du tjener over det beløpet, men det er jo en lavere skatteprosent på så lav inntekt.

Det vil si - tjener du 50 000 skal du skatte av de 50 000, ikke kun av de siste 10 000. :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter litt med å forstå dette, fint om jeg kunne få det inn med teskje.

Jeg har tabelltrekk. Hvis jeg tjener under frikortbeløpet ble jeg fortalt at ALLE skattepengene mine blir tilbakebetalt i 2014.

Men hvis jeg f.eks. tjener 5000,- over frikortgrensen, beholder de skatten for hele inntekten min da? Jeg skjønner at prosentene blir justert etter inntekt, men beholder de skatten bare av inntektene over frikortgrensen, eller hele pakka?

Beklager at det er dårlig forklart.

For å gi deg et svar som er enklere å forstå enn det andre svaret du fikk:

Jo mer du tjener, jo mer sitter du igjen med. Om du tjener 45 000 brutto, så sitter du igjen med mer enn om du tjener 39 000 brutto.

Så selv om svaret er at ja, de beholder skatten av hele inntekten, så oppleves det som om de kunne skattlegger det du tjener som er over frikortgrensa.

Anonymous poster hash: d1312...725

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ok, så jeg må skatte av hele beløpet om jeg tjener over frikortgrensa.

Om jeg kommer til å havne bittelitt over, er det ikke da bedre å holde seg under, så slipper jeg å betale skatt i det hele tatt? Er jo ikke noe poeng i å tjene 5000kr over, om trolig alt det blir tatt som skatt?

AnonymBruker
Skrevet

Ok, så jeg må skatte av hele beløpet om jeg tjener over frikortgrensa.

Om jeg kommer til å havne bittelitt over, er det ikke da bedre å holde seg under, så slipper jeg å betale skatt i det hele tatt? Er jo ikke noe poeng i å tjene 5000kr over, om trolig alt det blir tatt som skatt?

Neinei.. La oss prøve en gang til. Jo mer du tjener, jo mer blir du sittende igjen med. Vi har et begrep som heter marginalskatt, som betyr hvor mye skatt du betaler av den siste krona du tjener. Slik du skriver det virker det som om du tror det er 100 % marginalskatt dersom man tjener litt over frikortgrensa. Det er ikke riktig. Fra 0 til 39996 kr er det 0 % marginalskatt. Dette er skatteferitt. For det du tjener fra 39997 til 57558 kr er det 25 % marginalskatt (i 2012), se her:

http://www.abcnyheter.no/skatt/faktainnhold/090127/marginalskatt-pa-lonnsinntekter

Dette betyr altså følgende. Om du tjener 5000 kr over frikortgrensa, så må du betale 25 % i skatt av det du tjener over, altså vil du måtte betale 1250 kr i skatt i det tilfellet. Skatteetaten er ikke SÅ urimelige.

Anonymous poster hash: d1312...725

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...