kat-e Skrevet 30. juni 2013 #1 Skrevet 30. juni 2013 Jeg kjøpte for noen uker siden noe på nettet. Verdien var ca 250 kr. Nå har jeg fått moms ikke bare på selve beløpet, men på frakt også. I tillegg også et gebyr på 133kr. Etter det jeg har forstått har vi hatt en 200 kr grense siden 1975, men Ap og SV nekter å flytte grensen. Posten ønsker også at den øker. http://www.dinside.no/903689/disse-partiene-vil-oke-200-kronersgrensen
Djungelvrål Skrevet 1. juli 2013 #2 Skrevet 1. juli 2013 Ja det er veldig, veldig merkelig. Er det fordi staten ønsker at vi skal handle mer nasjonalt tro? 1
Gjest Gjest Skrevet 1. juli 2013 #3 Skrevet 1. juli 2013 Men tenk hvor mye billig godteri jeg hadde bestilt fra utlandet om det ikke var for denne tollen? Jeg er glad det er en grense.
Gjest Tirkes Skrevet 1. juli 2013 #4 Skrevet 1. juli 2013 (endret) Jeg kjøpte for noen uker siden noe på nettet. Verdien var ca 250 kr. Nå har jeg fått moms ikke bare på selve beløpet, men på frakt også. I tillegg også et gebyr på 133kr. Etter det jeg har forstått har vi hatt en 200 kr grense siden 1975, men Ap og SV nekter å flytte grensen. Posten ønsker også at den øker. http://www.dinside.no/903689/disse-partiene-vil-oke-200-kronersgrensen Vi har hatt borgerlig regjering i et par år siden 1975. Til og med i doble perioder. Enig i at den er for lav. Ikke enig i at AP og SV har skyldene alene. Det er flere partier som har hatt det på valgprogrammet og løfteflesk at de skal heve grensen til 1000 og 1400.. men det skjer ikke. Endret 1. juli 2013 av Tirkes 8
Gjest Lincoln Skrevet 1. juli 2013 #5 Skrevet 1. juli 2013 (endret) Den vil garantert bli økt til høsten om vi får en blå flertallsregjering. Endret 1. juli 2013 av Lincoln 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #6 Skrevet 1. juli 2013 Den vil garantert bli økt til høsten om vi får en blå flertallsregjering. Garanterer du det, Lincoln? Nå prater du som en politiker. Anonymous poster hash: a3ff7...134 9
Gjest May Skrevet 1. juli 2013 #7 Skrevet 1. juli 2013 Samme årsak her som over alt. Hvorfor må du feks betale 2500 kr i skatt(25 % moms), dersom du må reparere bilen din for 10.000 kr? Finnes det en logisk grunn? Neppe.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #8 Skrevet 1. juli 2013 http://www.side2.no/mote/article2799188.ece''Riktignok sier tollvesenet selv på sine sider at portoen og frakt ikke skal inkluderes, men dette er en sannhet med modifikasjoner. Posten er ikke alltid veldig nøye med å dra ut portoen på forhånd, så her kan det være greit å sjekke. Det slurves svært mye med dette, og her har du gode klagemuligheter.'' Anonymous poster hash: 8fcf9...6f7
Gjest Lincoln Skrevet 1. juli 2013 #9 Skrevet 1. juli 2013 Garanterer du det, Lincoln? Nå prater du som en politiker. Anonymous poster hash: a3ff7...134 Både høyre og FrP har arbeidet for det i mange år. Har ingen grunn til å tro at de ikke skal holde sine løfter.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #10 Skrevet 1. juli 2013 Både høyre og FrP har arbeidet for det i mange år. Har ingen grunn til å tro at de ikke skal holde sine løfter. Ikke en garanti altså. Bare et "jeg tror". Tro kan du gjøre i kirken, takk. Anonymous poster hash: a3ff7...134 9
Gjest Tirkes Skrevet 1. juli 2013 #11 Skrevet 1. juli 2013 Både høyre og FrP har arbeidet for det i mange år. Har ingen grunn til å tro at de ikke skal holde sine løfter. Det samme vil Venstre og KrF - muligens andre partier også. Tror også SP er en av de som kjemper hardest i mot. Selv om KrF, Høyre, og FrP er på samme side i denne saken, så skjedde det ingenting sist vi hadde borgerlig regjering og den kristne moldenseren var statsminister. Fra 1997 til 2005 skjedde det ingenting med denne 200krs grensen, i første periode var dette kanskje SP sin feil, men i andre periode når KrF rådet sammen med Høyre og Venstre da? Tre partier som etter sigende er enige i at summen skal økes (men ikke helt enige om hvor høyt) - hvorfor ble det ikke endret da? Jeg sier ikke at FrP og Høyre ikke kommer til å endre den. Jeg sier bare at jeg ikke tror det før jeg får se det. 6
Gjest Lincoln Skrevet 1. juli 2013 #12 Skrevet 1. juli 2013 Det samme vil Venstre og KrF - muligens andre partier også. Tror også SP er en av de som kjemper hardest i mot. Selv om KrF, Høyre, og FrP er på samme side i denne saken, så skjedde det ingenting sist vi hadde borgerlig regjering og den kristne moldenseren var statsminister. Fra 1997 til 2005 skjedde det ingenting med denne 200krs grensen, i første periode var dette kanskje SP sin feil, men i andre periode når KrF rådet sammen med Høyre og Venstre da? Tre partier som etter sigende er enige i at summen skal økes (men ikke helt enige om hvor høyt) - hvorfor ble det ikke endret da? Jeg sier ikke at FrP og Høyre ikke kommer til å endre den. Jeg sier bare at jeg ikke tror det før jeg får se det. Hjelper ikke med "borgerlig" regjering når man har med proteksjonistiske bønder. SP kan ikke kalles borgerlig. Hva de sullet med i andre perioden er jeg ikke sikker på. Men de fikk aldri fullført mye av de planene som de hadde lagt.
Athene Skrevet 1. juli 2013 #13 Skrevet 1. juli 2013 Dette er jo en evig debatt her inne. Grensa burde egentlig vært 0. Det at vi skal få kjøpe varer uten toll og moms er utgangspunktet på tvers av lovverket. Alt annet vi kjøper er moms/tollbelagt etter norske regler. Eneste grunnen til at det finnes en grense er kost-nytte perspektivet, der det ikke er lønnsomt å bruke tid på fortolling på varer av veldig liten verdi. Så lenge vi bor i Norge og nyter de velferdsgoder vi har her, koster det. Det samme gjør det å beholde butikker og produksjon i eget i land, i stedet for å åpne for fri flyt av varer. 6
sebastianen Skrevet 1. juli 2013 #14 Skrevet 1. juli 2013 http://www.nettavisen.no/it/article2972749.ece Utdrag : Ingen støttet Frp-forslag i fjor Tross bred støtte til ønsket om en økt tollgrense, har det vært umulig å få flertall for dette i Stortinget. - Vi har et par ganger fremmet forslag i Stortinget om at grensen burde heves til 1000 kroner. Sist vi gjorde det, var vi var det eneste partiet som stemte for forslaget, sier Frps tollpolitiske talsmann Jørund H. Rytman til Nettavisen. Han reagerer nå med undring på at Venstre går høyt ut på banen og støtter forslaget. - Det er godt at de kommer på bedre tanker. Jeg regner med at de kommer til å støtte oss når vi fremmer det igjen, sier Rytman. Artikkelen er fra 2010.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #15 Skrevet 1. juli 2013 Dette er jo en evig debatt her inne. Grensa burde egentlig vært 0. Det at vi skal få kjøpe varer uten toll og moms er utgangspunktet på tvers av lovverket. Alt annet vi kjøper er moms/tollbelagt etter norske regler. Eneste grunnen til at det finnes en grense er kost-nytte perspektivet, der det ikke er lønnsomt å bruke tid på fortolling på varer av veldig liten verdi. Så lenge vi bor i Norge og nyter de velferdsgoder vi har her, koster det. Det samme gjør det å beholde butikker og produksjon i eget i land, i stedet for å åpne for fri flyt av varer. Er ikke helt enig i dette. Jeg er enig i at vi bør legge til rette for å beholde produksjon og velferdsgoder i eget land, men det gjøres ikke gjennom avgifter og skatter som "straffer" de som kjøper noe utenfor Norges grenser. Man må legge til rette for næringslivet slik at de kan operere med noenlunde attraktive vilkår. At folk kjøper litt utenfor grensene er knapt nok et problem og er jo bare symptomet på at kostnadsnivået i Norge er for høyt. Nesten alt av produksjon i Norge er jo utradert til fordel for lavkostland, hvilket er et mye større problem enn nettbutikker som stort sett bare selger varer som ikke er produsert i Norge uansett (Med unntak av enkelte nisjeprodukter, f. eks innen håndverk e.l. - men det er jo ikke rare omsetningen å snakke om i den store sammenheng). Det bakenforliggende problemet til høyere kostnader er jo delvis nettopp forholdsvis høye avgifter på en del ting. Vi behøver ikke ennå mer av det. Anonymous poster hash: f8010...bd7 3
Kjetil E Skrevet 1. juli 2013 #16 Skrevet 1. juli 2013 Samme årsak her som over alt. Hvorfor må du feks betale 2500 kr i skatt(25 % moms), dersom du må reparere bilen din for 10.000 kr? Finnes det en logisk grunn? Neppe. Finnes det noen logisk grunn til at du ikke kan moms reglene.Alle som kan dette vet at du i dette tilfellet betaler 2000kr moms eller mva som det strengt tatt heter. Ikke 2500kr.
Gjest Lincoln Skrevet 1. juli 2013 #17 Skrevet 1. juli 2013 Ikke en garanti altså. Bare et "jeg tror". Tro kan du gjøre i kirken, takk. Anonymous poster hash: a3ff7...134 Jeg garanterer at de dødgrønne aldri kommer til å gjøre noe med det.
Martyr Skrevet 1. juli 2013 #18 Skrevet 1. juli 2013 Faktisk taper staten på dette. Det er mer jobb å fortolle, hente inn dokumentasjon osv. En den lille momsen de inndriver, i følge posten. Et sted mellom 500 og 1000 hadde vært naturlig. 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #19 Skrevet 1. juli 2013 Dette er jo en evig debatt her inne. Grensa burde egentlig vært 0. Det at vi skal få kjøpe varer uten toll og moms er utgangspunktet på tvers av lovverket. Alt annet vi kjøper er moms/tollbelagt etter norske regler. Eneste grunnen til at det finnes en grense er kost-nytte perspektivet, der det ikke er lønnsomt å bruke tid på fortolling på varer av veldig liten verdi. Så lenge vi bor i Norge og nyter de velferdsgoder vi har her, koster det. Det samme gjør det å beholde butikker og produksjon i eget i land, i stedet for å åpne for fri flyt av varer. Og for å sette det litt i sammenheng. Forsøke seg med gammeldags proteksjonisme ovenfor utenlandske nettbutikker på det som i det store og hele er småpenger mens man på den andre siden ikke tar fem flate øre for å rasere bla. byggebransjen med polske og litauiske byggearbeidere som presser ut norske byggherrer? Ja, det er jo logisk.. Anonymous poster hash: f8010...bd7 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #20 Skrevet 1. juli 2013 http://www.side2.no/mote/article2799188.ece''Riktignok sier tollvesenet selv på sine sider at portoen og frakt ikke skal inkluderes, men dette er en sannhet med modifikasjoner. Posten er ikke alltid veldig nøye med å dra ut portoen på forhånd, så her kan det være greit å sjekke. Det slurves svært mye med dette, og her har du gode klagemuligheter.'' Anonymous poster hash: 8fcf9...6f7 Jeg har opplevd at flere selskaper setter verdien til pris+frakt på pakken, da går den rett i toll. Sender man da en enkel mail med ordrebekreftelsen med pris på varen til posten, så ordnes dette raskt. Hos meg har det alltid skjedd i løpet av 24 timer, og jeg kan hente pakken på postkontoret som vanlig. Ellers, ja til økt grense. Det virker en smule latterlig å måtte betale nesten det samme i forenkelt tollgebyr som verdien på det man har kjøpt, når man har kjøpt noe til rett over 200 kroner. Det er jo i og for seg ikke tollen som er problemet, men at posten skal ha en høy, fast sum for å gjøre det uavhengig av beløp. Og man kan ikke selv ordne tollen på varer med en verdi under 1000 kroner er det vel. Anonymous poster hash: 3f788...1a8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå