Diafragma Skrevet 30. juni 2013 #1 Skrevet 30. juni 2013 Den siste uka har vi vært vitne til at kronen har svekket seg mot euro og at kursen igjen har krøpet opp mot åttetallet. Jeg skal innen september gjøre en stor transaksjon til utlandet i Euro, og ønsker derfor tips eller råd om hvorvidt jeg bør utføre transaksjonen NÅ, eller vente til 1.september? (som er siste frist for meg). Vil kronestyrken stabilisere seg? Skjer det ting i eurosonen som tyder på en styrking eller svekkelse av euroen de neste ukene? Andre ting?
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #2 Skrevet 1. juli 2013 Hvis det hadde gått an å vite hva som ville skje ville spekulanter solgt valutaen som skal synke og kjøpt den som skal stige. Dette hadde ført til at den som skulle synke ville sunket og den som skulle stige ville steget. Dagens priser er derfor omtrent de markedet forventer at de vil være i overskuelig framtid. De kommer neppe til å være det, men det er fordi det vil skje ting som ikke er forutsett. Anonymous poster hash: 33bb0...fce 2
Charmander Skrevet 1. juli 2013 #3 Skrevet 1. juli 2013 Om jeg hadde visst dette hadde jeg vært veldig rik. 1
Diafragma Skrevet 1. juli 2013 Forfatter #4 Skrevet 1. juli 2013 Jeg ber ingen se i krystallkula. For å oppklare misforståelsen. Folk jobber med å gjette kurser, og andre har kunnskaper om trender. Selv ser jeg at Euroen har steget som indirekte følge av det siste rentemøtet i Norges Bank, men jeg er ikke økonom og har heller aldri fulgt med på markedene, så jeg strekker meg ut til en person med kunnskaper om dette.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #5 Skrevet 1. juli 2013 NOK er en liten valuta i verdenssammenheng, og veldig avhengig av oljeprisen. Verdien 1. september kan være nokså forskjellig fra i dag, men det vil være uvanlig hvis den avviker med mer enn 4-5% på såpass kort tid. Anonymous poster hash: 33bb0...fce
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #6 Skrevet 1. juli 2013 Jeg ber ingen se i krystallkula. For å oppklare misforståelsen. Folk jobber med å gjette kurser, og andre har kunnskaper om trender. Selv ser jeg at Euroen har steget som indirekte følge av det siste rentemøtet i Norges Bank, men jeg er ikke økonom og har heller aldri fulgt med på markedene, så jeg strekker meg ut til en person med kunnskaper om dette. Dersom økonomene i Norges Bank kunne gjøre en vellykket gjetning på dette og håpe å ha mer rett en resten av oss så ville de nok førtidspensjonert seg etter få år i jobben... Folk som har dette som yrke har en fornuftig ting å si om temaet: en kan lage trendanalyser til en blir blå, men å spå om kursene går opp eller ned til utpå høsten er og blir ren gambling. Tenk bare hvor vanskelig det er å spå om aksjen til selskap x er på vei opp eller ned. Sammenlign så et enkeltselskap med økonomien ikke bare i Norge og Europa, men i hele verden (pga invirkning fra import og eksport på europeisk økonomi). Mulig? Og Euroen steg ikke som direkte virkning av Norges Banks avgjørelse. Norges Bank tok avgjørelsen som følge av prognosen til eurokursen fremover og økende uro i små norske bedrifter (redsel for konkurs). Altså ser du konsekvensen, men ikke dynamikken bak. Med stor sansynlighet vil dog det som skjedde i 2008/9 gjennta seg om ikke så altfor lenge, om det hjelper. Anonymous poster hash: 28890...bce
Diafragma Skrevet 1. juli 2013 Forfatter #7 Skrevet 1. juli 2013 Dersom økonomene i Norges Bank kunne gjøre en vellykket gjetning på dette og håpe å ha mer rett en resten av oss så ville de nok førtidspensjonert seg etter få år i jobben... Folk som har dette som yrke har en fornuftig ting å si om temaet: en kan lage trendanalyser til en blir blå, men å spå om kursene går opp eller ned til utpå høsten er og blir ren gambling. Tenk bare hvor vanskelig det er å spå om aksjen til selskap x er på vei opp eller ned. Sammenlign så et enkeltselskap med økonomien ikke bare i Norge og Europa, men i hele verden (pga invirkning fra import og eksport på europeisk økonomi). Mulig? Og Euroen steg ikke som direkte virkning av Norges Banks avgjørelse. Norges Bank tok avgjørelsen som følge av prognosen til eurokursen fremover og økende uro i små norske bedrifter (redsel for konkurs). Altså ser du konsekvensen, men ikke dynamikken bak. Med stor sansynlighet vil dog det som skjedde i 2008/9 gjennta seg om ikke så altfor lenge, om det hjelper. Anonymous poster hash: 28890...bce Det er jo det jeg sier. Indirekte, ikke direkte selvfølgelig. Dessuten gir du er en utgreiing om det samme som alle vet. Men, rentemøtet kan direkte linkes til at kursen økte: http://www.hegnar.no/okonomi/valuta/article732934.ece Spørsmålet i det første innlegget dør jo litt her, men dersom noen med erfaring i valutafinans har noen gode tips om trender etter et uvanlig (ja, uvanlig) kurshopp som vi nettopp så, så hadde det hjulpet veldig på avgjørelsen om å gjøre den transaksjonen nå eller om noen uker.
InnvadrerHybrid Skrevet 2. juli 2013 #8 Skrevet 2. juli 2013 NOK er ikke noe særlig avhengig av Oljeprisen, som de fleste tror. Dette så vi ifjor, når oljen dippet rundt 80$ fatet. Første svar var bra svar. Men tviler Euroen vil styrke seg noe særlig, ettersom det er mye gjeld i Euro, da vil de devaluere den, slik den reelle verdien i gjelden blir mindre. Så eksplosjon i Euroen svært usannsynlig.
InnvadrerHybrid Skrevet 2. juli 2013 #9 Skrevet 2. juli 2013 NOK er en liten valuta i verdenssammenheng, og veldig avhengig av oljeprisen. Verdien 1. september kan være nokså forskjellig fra i dag, men det vil være uvanlig hvis den avviker med mer enn 4-5% på såpass kort tid.Anonymous poster hash: 33bb0...fce Vel 2 veker siden styrket Dollaren seg 5,1% mot NOK på 27timer, så alt går ant.
Gjest Skogkar Skrevet 2. juli 2013 #10 Skrevet 2. juli 2013 Rentenivået kan også brukes til å øke inflasjonen, og ikke bare omvendt. (senke renten for å begrense inflasjon) Nå ser vi at Norge og krona er en trygg havn for mange utenlandske investorer. Økt investering i Norge øker pengemengden og økning av renten kan være et middel for å senke kronekursen framover slik at vi i større grad kan ha konkurransedyktige eksportpriser. Da vet vi det..og det er selvsagt en gamble. Det vi ikke vet er hvordan andre land og andre valutaer, i dette tilfellet euroen vil behandle sin egen valuta. De er også interessert i svak valuta. Det samme er amerikanerne, kineserne og Japanerne..og ja..alle valutaer i et marked i reell depresjon. Men når "ekspertene" ikke en gang klarer å bli enige om vi kan se hyperinflasjon eller deflasjon i årene som kommer, så skal det nok litt til og komme med en kvalifisert gjetning. Jeg gjetter at det høye hoppet fra 7.50 til 8 kroner euroen skal tilbake til 7.50 nivået. Den kurven er for bratt. Det er basert på..gjetning og magefølelse. Jeg pleier å ha god mavefølelse, men kan ikke anbefale deg noe. Dette er et emne som er nær sagt umulig å spå i. Dette er det de store gutta som styrer.
Gjest Blondie65 Skrevet 2. juli 2013 #11 Skrevet 2. juli 2013 (endret) Her skal trådstarter og dere andre få et tips: Hvert eneste år - like sikkert som at juli etterfølger juni - øker eurokursen mot kronen på denne tiden av året. Trenden varer i perioden 15. juni til rundt 31. august og skyldes nordmenns ferievaner. Jeg synes det er utrolig dårlig gjort av journalistene å skape krisestemning av noe som er en helt vanlig trend og som enhver med kunnskap om hvor man finner historiske valutakurser kan sjekke selv. Det er ikke dermed sagt at euroen ikke kan bli rammet av krise - faktum er at det er den alt siden den er historisk lav (fortsatt under 8 mot kronen). Men denne krisemaksimeringen ut fra en sesongrelatert endring er dårlig journalistikk og hvis det virkelig hadde vært så krise så hadde både finansminister og sentralbanksjef vært i media for lenge siden. Investeringer i Euro bør gjøres i den mørke årstid. Endret 2. juli 2013 av Blondie65
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2013 #12 Skrevet 2. juli 2013 Rentenivået kan også brukes til å øke inflasjonen, og ikke bare omvendt. (senke renten for å begrense inflasjon) Nå ser vi at Norge og krona er en trygg havn for mange utenlandske investorer. Økt investering i Norge øker pengemengden og økning av renten kan være et middel for å senke kronekursen framover slik at vi i større grad kan ha konkurransedyktige eksportpriser. Renten settes ned for å øke inflasjonen. Lav rente gjør at investorer får mindre betalt for å holde norske kroner, og da selges den, som presser ned verdien. Det gjør det også billigere å låne, og det fører til mer penger i markedet, som presser opp prisene. Det har imidlertid ikke virket så bra de siste årene siden den tilnærmet ubegrensede Kina-importen har gjort at KPI har holdt seg relativt lav. Anonymous poster hash: 33bb0...fce
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2013 #13 Skrevet 2. juli 2013 Hvert eneste år - like sikkert som at juli etterfølger juni - øker eurokursen mot kronen på denne tiden av året. Trenden varer i perioden 15. juni til rundt 31. august og skyldes nordmenns ferievaner. Dette er klassisk confirmation bias. Du tror du har funnet et mønster, og legger merke til det hvis kronen synker, men ikke hvis den går opp. Både i 2011 og 2012 sank f.eks. euro mot krone for hver måned i perioden mai - september. Anonymous poster hash: 33bb0...fce
kaktusfruen Skrevet 2. juli 2013 #14 Skrevet 2. juli 2013 (endret) Den siste uka har vi vært vitne til at kronen har svekket seg mot euro og at kursen igjen har krøpet opp mot åttetallet. Jeg skal innen september gjøre en stor transaksjon til utlandet i Euro, og ønsker derfor tips eller råd om hvorvidt jeg bør utføre transaksjonen NÅ, eller vente til 1.september? (som er siste frist for meg). Vil kronestyrken stabilisere seg? Skjer det ting i eurosonen som tyder på en styrking eller svekkelse av euroen de neste ukene? Andre ting? Du kan jo sikre deg mot tap ved å selge euro på samme tidspunkt. Endret 2. juli 2013 av amandaa
Diafragma Skrevet 2. juli 2013 Forfatter #15 Skrevet 2. juli 2013 Her var det mange flotte svar! Tusen takk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå