AnonymBruker Skrevet 30. juni 2013 #1 Skrevet 30. juni 2013 Hei Jeg og samboeren har nettopp flyttet sammen, fra før har han en katt på 3 år som er sterkt knyttet til ham og omvendt. Jeg er veldig glad i katten, og vi kommer godt overens, men jeg er dessverre litt allergisk, så det er ikke mulig for katten å bli med i senga lenger. Problemet er at den blir helt vill når vi lukker døra til soverommet. Den begynner å klore på døra og holder gjerne på i flere minutter flere ganger i timen. Ofte mjauer den også... litt vanskelig å sove da, kan man si. De siste dagene har vi måtte lukket den inn på badet, men det er jo ikke optimalt det, heller. Er det noen her som har avvennet en katt med å sove i senga til eieren? Ja, jeg forstår det er dumt av samboeren å ha godtatt det fra begynnelsen av, men det er lite å gjøre med det nå. Får så vondt av den stakkars, fortvilte katten som sikkert ikke forstår noe som helst. Anonymous poster hash: a9fc2...a8f
missy_91 Skrevet 30. juni 2013 #2 Skrevet 30. juni 2013 For det første er det å sove med en katt veldig uhygienisk i mine øyne. Tenk all møkka katten har rundt analen, og alle kattehårene som er i senga med muligens bakterier man kan bli syk av. Sett katten i bur med en vannskål og mat! Så er dere kvitt problemet med at den klikker i vinkel fordi den ikke får viljen sin.
frøkna Skrevet 30. juni 2013 #3 Skrevet 30. juni 2013 Ha en spruteflaske med vann på nattbordet. Når den hopper opp, spray den med litt vann. Etter hvert vil den forbinde det å hoppe opp i senga med noe ubehagelig og slutte. Får litt vondt av stakkars kattepusen men.. Beste tipset jeg har i hvert fall
pipegakk Skrevet 30. juni 2013 #4 Skrevet 30. juni 2013 For det første er det å sove med en katt veldig uhygienisk i mine øyne. Tenk all møkka katten har rundt analen, og alle kattehårene som er i senga med muligens bakterier man kan bli syk av. Sett katten i bur med en vannskål og mat! Så er dere kvitt problemet med at den klikker i vinkel fordi den ikke får viljen sin. Nei. Det gjør du bare ikke. Å holde katten i bur kommer til å gjøre den stresset, panisk og frustrert. Du må rett og slett bare fortsette å lukke døren og la katten bli vant til det. Hva med å legge fra deg noen godbiter på gulvet på andre siden av rommet, før du lukker døren? Hvis du er konsekvent lenge nok, kommer katten til å lære seg det etterhvert. IKKE putt den i bur. 17
Gjest BettyBoop Skrevet 30. juni 2013 #5 Skrevet 30. juni 2013 Sett den i bur? Da kommer katta til å mjaue og skrape som en gal 5
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #6 Skrevet 1. juli 2013 Sette henne i bur er uaktuelt. Spørsmålet er om det er best å holde henne på badet (får faktisk ikke sove av all lyden hun lager), eller om hun bør få gå i gangen og lage disse lydene. Badet er bare 5kvm, og selv om hun har alt hun trenger der synes jeg ikke det er hyggelig å stenge henne inne på den måten. Ser vel ut til at vi bare må lide oss gjennom at hun ikke forstår noe som helst. Blir nok noen kjedelige uker for alle mann, men forhåpentligvis går det fort over. TS. Anonymous poster hash: a9fc2...a8f
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #7 Skrevet 1. juli 2013 Dere må bare lide dere gjennom det og være konsekvente. Aldri gi henne positiv oppmerksomhet når hun skraper på døra, men vær oppmerksomme på henne ellers i døgnet. Hvis det er en utekatt kan dere kanskje hive henne ut noen netter også, nå når det er varmt ute, så slipper hun å kjede seg like mye, og venner seg til litt andre rutiner. Vi avvente våre voksne katter fra dette da den ene begynte å tisse på soverommet, og det tok vel bare en ukes tid før det stabiliserte seg. Jeg pleide å ha et eller annet liggende på nattbordet, og når jeg våknet av kloring kastet jeg dette ganske hardt i døra på innsiden, da pleide hun å løpe vekk, siden katter ikke liker brå lyder. Anonymous poster hash: c2969...d75
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #8 Skrevet 1. juli 2013 For det første er det å sove med en katt veldig uhygienisk i mine øyne. Tenk all møkka katten har rundt analen, og alle kattehårene som er i senga med muligens bakterier man kan bli syk av. Sett katten i bur med en vannskål og mat! Så er dere kvitt problemet med at den klikker i vinkel fordi den ikke får viljen sin. Katter er EKSTREMT renslige, det kan overhodet ikke sammenlignes med å dele seng med en hund, for eksempel. Katter vasker endetarmsåpning og alt annet flere ganger om dagen. For øvrig vil ikke en frisk katt ha noe særlig møkk rundt der. De tråkker heller ikke i egne ekstrementer hvis de kan unngå det. Og kattehår (hvis eventuelle bakterier jeg for øvrig har til gode å høre at noen blir syke av) kommer man til å ha OVERALT hvis man har katt. Og å sette katten i BUR over natten? Jeg håper virkelig ikke du har dyr... TS; jeg syns ikke det er dumt av samboeren din å tillate det i utgangspunktet, men det er uflaks at du har allergi, og at han derfor må slutte. Jeg syns ikke nødvendigvis badet er så dumt, men ingen løsning her er ideell. Lykke til. Anonymous poster hash: 37c69...e7a 6
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #9 Skrevet 1. juli 2013 Vær konsekvente, gi aldri etter og slipp den inn. Da skjønner den at det nytter å vræle og skrape bare den holder på lenge nok. Men som noen nevnte, kan det hjelpe å gi den noe kjempegodt å tygge på når dere legger dere. Da får den noe positivt å drive med oppi dette, slik at det ikke bare blir kjipt, og da senker man kanskje frustrasjonen hos den litt. Det vil nok ta en uke eller litt lenger. Blir nok en tøff avvenningsperiode, men jo mer konsekvente dere er, jo lettere går det. Anonymous poster hash: 9d636...d6e
missy_91 Skrevet 1. juli 2013 #10 Skrevet 1. juli 2013 Katter er EKSTREMT renslige, det kan overhodet ikke sammenlignes med å dele seng med en hund, for eksempel. Katter vasker endetarmsåpning og alt annet flere ganger om dagen. For øvrig vil ikke en frisk katt ha noe særlig møkk rundt der. De tråkker heller ikke i egne ekstrementer hvis de kan unngå det. Og kattehår (hvis eventuelle bakterier jeg for øvrig har til gode å høre at noen blir syke av) kommer man til å ha OVERALT hvis man har katt. Og å sette katten i BUR over natten? Jeg håper virkelig ikke du har dyr... TS; jeg syns ikke det er dumt av samboeren din å tillate det i utgangspunktet, men det er uflaks at du har allergi, og at han derfor må slutte. Jeg syns ikke nødvendigvis badet er så dumt, men ingen løsning her er ideell. Lykke til. Anonymous poster hash: 37c69...e7a Jeg bare ser på katten til venninnen min, jeg. Den trasker jo inn i sin egen do, hvor det ligger bæsj og urin! Kattesanda blir jo spredd rundt i de doene, så jo de har møkk på bena. Kjenner mange som setter katten sin i bur om natten, og dette går kjempefint for katten. Det var kun et tips, ettersom jeg har hørt fra venner at dette hjelper med katten deres! Beklager så mye.
Aurora M. Skrevet 1. juli 2013 #11 Skrevet 1. juli 2013 (endret) Hun savner kosen og nærheten fra matfar som hun fikk da de delte seng. Ikke noe rart i det i det hele tatt. Det var heller ikke bare "hans seng" men også hennes trygge og gode sovested. Nå har hun mistet det, og da er det helt naturlig at hun reagerer og prøver å få det tilbake.. Det han bør gjøre er å lage en ny god "nattarutine" for pus. Kjøp en god og myk seng til henne, eller et mykt pledd og legg det et av de stedene hun ellers pleier å ligge på dagtid (helst det som ligger nærmest soverommet). Rett før dere legger dere (det siste han gjør etter at de fleste lys er slukket og det er stille i heimen), så setter han av en god kosestund alene sammen med henne. Rolig, stille prat, kløing og kos i en 10-minutters tid. Så sier han "natta", og går konsekvent (uten å se seg tilbake eller bry seg om at hun event. følger etter) inn på soverommet og lukker døra. Ikke åpne døra når hun begynner å klore og mase, men la han snakke til henne med rolig og god stemme et par-tre ganger med noen minutters mellomrom (for all del ikke kjeft, for det gjør bare alt verre!). Så lar dere henne bare være. Husk å hilse godt på henne om morgenen med kos og klapp! Dette kommer til å ta noen dager, kanskje en liten uke. Men hvis dere er flinke og konsekvente, så har pus da lært en ny rutine, og freden senker seg igjen! På samme måte som barn, så trenger også katter litt tid på seg for å lære nye ting, og det er vår oppgave å lære dem det. Men skal vi gjøre det, må vi lære og forstå årsaken til at de oppfører seg som de gjør. I dette tilfellet har pus en helt naturlig reaksjon, og da er det viktig å "spille på lag" med henne for å gjøre overgangen lettere. Lykke til alle 3! P.s Å sette katter i bur om natten er dyreplageri, verken mer eller mindre. Hilsen Aurora som for øvrig har sovet med katter et helt langt liv og aldri blitt syk av det (snarere tvert om tror jeg! ) Endret 1. juli 2013 av Aurora M. 4
Severus Skrevet 1. juli 2013 #12 Skrevet 1. juli 2013 Jeg bare ser på katten til venninnen min, jeg. Den trasker jo inn i sin egen do, hvor det ligger bæsj og urin! Kattesanda blir jo spredd rundt i de doene, så jo de har møkk på bena. Kjenner mange som setter katten sin i bur om natten, og dette går kjempefint for katten. Det var kun et tips, ettersom jeg har hørt fra venner at dette hjelper med katten deres! Beklager så mye. Du er veldig dårlig opplyst, for katter vasker seg under føttene også. Å har man klumpesand, så vil urinen klumpe seg og bæsjen få masse sand på seg. Sånn at det er egentlig bare sandklumper. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #13 Skrevet 1. juli 2013 Du er veldig dårlig opplyst, for katter vasker seg under føttene også. Å har man klumpesand, så vil urinen klumpe seg og bæsjen få masse sand på seg. Sånn at det er egentlig bare sandklumper. De fleste nordeuropeiske katter liker ikke vann (pga kulde). (De som stammer fra sydligere strøk har ikke den samme aversjonen for vann). Man får aldri vasket dem m.a.o. Selv om de slikker seg og steller seg, vil de ha masse bakterier på poter og pels. Om de er ute og borti mus og ville fulgler, er det enda mer av bakterier som setter seg i klør, munn, pels m.m. En del har Toxoplasmose, som kan være farlig for gravide, som derfor bør vaske hender grundig etter kontakt med katter (særlig katteavføring, men det kan jo være mikroskopiske rester av dette på en katt som har tråkket i kattekassen sin).Anonymous poster hash: 9d636...d6e
Severus Skrevet 1. juli 2013 #14 Skrevet 1. juli 2013 Sånn som du snakker AB, så burde man jo nærmest sprite katten i desinfeksjonsvæske. Å toksoplasmose er ikke like utbredt i Norge som i utlandet. Tenk på alle bakteriene du normalt har på din egen hud. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #15 Skrevet 1. juli 2013 De fleste nordeuropeiske katter liker ikke vann (pga kulde). (De som stammer fra sydligere strøk har ikke den samme aversjonen for vann). Man får aldri vasket dem m.a.o. Selv om de slikker seg og steller seg, vil de ha masse bakterier på poter og pels. Om de er ute og borti mus og ville fulgler, er det enda mer av bakterier som setter seg i klør, munn, pels m.m. En del har Toxoplasmose, som kan være farlig for gravide, som derfor bør vaske hender grundig etter kontakt med katter (særlig katteavføring, men det kan jo være mikroskopiske rester av dette på en katt som har tråkket i kattekassen sin).Anonymous poster hash: 9d636...d6e Men nå er jo en bakterieflora helt normalt, og det er sjelden et problem for folk med normalt immunforsvar eller sykdommer/tilstander som gjør en spesielt sårbar. Anonymous poster hash: e40a4...b13 2
Brunhilde Skrevet 1. juli 2013 #16 Skrevet 1. juli 2013 For det første er det å sove med en katt veldig uhygienisk i mine øyne. Tenk all møkka katten har rundt analen, og alle kattehårene som er i senga med muligens bakterier man kan bli syk av. Sett katten i bur med en vannskål og mat! Så er dere kvitt problemet med at den klikker i vinkel fordi den ikke får viljen sin. Du har allerede fått pes for dette innlegget, og her kommer litt mer: Du er ikke riktig klok og du har ingen greie på dyr. Det har forøvrig ikke vennene dine (som har katt i bur) heller. Dere burde skamme dere, hele gjengen! 6
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #17 Skrevet 1. juli 2013 Du har allerede fått pes for dette innlegget, og her kommer litt mer: Du er ikke riktig klok og du har ingen greie på dyr. Det har forøvrig ikke vennene dine (som har katt i bur) heller. Dere burde skamme dere, hele gjengen! Katten min, hun har tilgang på å gå inn i bur om hun vil. Hun er ikke så glad i høyder, men å ligge inni noe å gjemme seg liker hun. Merkelige katten min, hun er vant med bur og biltur siden hun var kattunge. Anonymous poster hash: c870c...cdc
Brunhilde Skrevet 1. juli 2013 #18 Skrevet 1. juli 2013 Katten min, hun har tilgang på å gå inn i bur om hun vil. Hun er ikke så glad i høyder, men å ligge inni noe å gjemme seg liker hun. Merkelige katten min, hun er vant med bur og biltur siden hun var kattunge. Anonymous poster hash: c870c...cdc Du ser forskjellen på et åpent bur der katten kan gå ut og inn som den vil og på et bur som er stengt hele natten? 4
Gjest Doh Skrevet 1. juli 2013 #19 Skrevet 1. juli 2013 Eneste som fungerte for oss var Ssscat. Bare å Google det Nå står den bare der uten å være på, fungerer likevel.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #20 Skrevet 1. juli 2013 Jeg hang opp aluminiumsfolie på døra. Det likte ikke katten å klore på, og kloringen stoppet. Fungerer ikke på alle katter, men verdt et forsøk.Anonymous poster hash: fe546...f6b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå