AnonymBruker Skrevet 30. juni 2013 #1 Skrevet 30. juni 2013 Føler jeg trør ut i et minefelt her nå, men la gå: Jeg er med i et skriveprosjekt der alle skriver samme handlingen(et bankran), bare fra perspektivet til ulike personer som er til stede. Jeg ville være litt original ut fra settingen, og har valgt å skrive synspunktet til en selvmordsbomber som tilfeldigvis er til stede. Men jeg føler jeg har for lite kunnskap om islam(ja, han er den typen terrorist) til å vite hva i all verden en selvmordsbomber muligens tenker. Troen hans presser ham videre, samtidig som han er i tvil, noen han må være siden han blir en av heltene på slutten. Poster i religionsforumet siden jeg sikkert får flere svar her. Vil ikke lage en for-mot debatt på Islam, jeg bare leter etter litt desperat etter ideer. Anonymous poster hash: e27d3...411
mandel92 Skrevet 30. juni 2013 #2 Skrevet 30. juni 2013 Alle handlinger kan jo forstås om man forsøker å sette seg inn i det, også handlingene til en terrorist. Disse selvmordsbomberne er jo ofte unge, fattige menn, kanskje menn tilsynelatende uten en framtid. Deprimerte, sårbare menn. Hva har de å leve for? De lar seg kanskje lett hjernevaske, og de tror sikkert at de gjør det eneste rette, og et løfte om et liv i paradis er sikkert også fristende.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2013 #3 Skrevet 30. juni 2013 Yess, er akkurat disse tingene jeg tenker på, tror jeg trenger noen å brainstorme med Men synes det er vanskelig å sette seg inn i handlinger som er basert på sterk tro for det har jeg selv ikke noe forhold til. Desperasjon og fattigdom er derimot ting jeg kan førstehånd kjennskap til. Det er dette med troen jeg sliter med. Har muslimene noe som kunne sammenlignes med fader vår? Kunne kanskje brukt det som intro, avslutning eller turning point. Anonymous poster hash: e27d3...411
mandel92 Skrevet 30. juni 2013 #4 Skrevet 30. juni 2013 Jeg tror ikke egentlig at de begår disse handlingene pga sterk tro. Men de bruker kanskje troen sin som en unnskyldning for å begå disse handlingene, mens de egentlige grunnene er fattigdom, desperasjon, urettferdighet osv.
Cuckold Skrevet 30. juni 2013 #5 Skrevet 30. juni 2013 (endret) Ikke for å ødelegge prosjektet ditt, men vi vet dessvere at muslimske terrorister kan være ganske priviligerte unge menn, menn som går på skole i Vesten og som det hele tatt har mange muligheter fremfor seg. Det kan også være mennesker født og oppvokst i Vesten som blir radikalisert, ikke fordi de er fattige, men kanskje til en viss grad fordi de føler et sinne over at den islamdominerte sivilisasjon ikke dominerer verden slik den en gang gjorde og slik de føler den burde, at det tvert imot er "det gudløse Vesten" som for tiden er dominerende både politisk, økonomisk, militært og kulturelt. Og siden de knytter sin identitet til foreldrenes opprinnelsesland og til den islamske sivilisasjon oppfatter de dette som ydmykende og uheldig. Og finner der næring til hat og aggresjon mot den sivilisasjon de lever i. Endret 30. juni 2013 av Cuckold
Gjest meh Skrevet 30. juni 2013 #6 Skrevet 30. juni 2013 (endret) For totalt hjernevaskede muslimer er livet på jorda ubetydelig sammenlignet med livet de forventer å oppleve etter døden i paradis. Disse læres fra ung alder opp til å følge koranen fanatisk og tro på at ekspressveien til paradis er ved å bli en martyr, altså en ofrer livet sitt for religionen helst mens vedkommende drar med noen som står i veien for islams utbredelse i døden. Alt dette finner de også bekreftelse for i koranen og sunnah. En svært stor andel av muslimske terrorister er velutdannede, rike og ressursterke folk: Boston-bomberne, London-bomberne, Osama osv. Endret 1. juli 2013 av meh
mandel92 Skrevet 30. juni 2013 #7 Skrevet 30. juni 2013 (endret) Ikke for å ødelegge prosjektet ditt, men vi vet dessvere at muslimske terrorister kan være ganske priviligerte unge menn, menn som går på skole i Vesten og som det hele tatt har mange muligheter fremfor seg. Det kan også være mennesker født og oppvokst i Vesten som blir radikalisert, ikke fordi de er fattige, men kanskje til en viss grad fordi de føler et sinne over at den islamdominerte sivilisasjon ikke dominerer verden slik den en gang gjorde og slik de føler den burde, at det tvert imot er "det gudløse Vesten" som for tiden er dominerende både politisk, økonomisk, militært og kulturelt. Og siden de knytter sin identitet til foreldrenes opprinnelsesland og til den islamske sivilisasjon oppfatter de dette som ydmykende og uheldig. Og finner der næring til hat og aggresjon mot den sivilisasjon de lever i. Noen kanskje. Og jeg kan godt forstå at mange blir sinte på de vestlige landene (ikke at jeg er enig). Den vestlige verden leker verdenspoliti (spesielt USA), innvaderer deres land, forsøker å tvinge dem til demokrati, en annen kultur osv. Samtidig er det også sikkert fælt å se hvor godt vi har det i vesten, og hvor fælt det er i en rekke muslimske land. Det er veldig urettferdig, og urettferdighet skaper sinne. Endret 30. juni 2013 av mandel92
Gjest meh Skrevet 30. juni 2013 #8 Skrevet 30. juni 2013 Noen kanskje. Og jeg kan godt forstå at mange blir sinte på de vestlige landene (ikke at jeg er enig). Den vestlige verden leker verdenspoliti (spesielt USA), innvaderer deres land, forsøker å tvinge dem til demokrati, en annen kultur osv. Det er jo faktisk taliban & co som ønsker å presse deres kultur og tanker over på andre, de aller fleste i Afghanistan forakter taliban. Det USA i praksis gjør er å støtte opp mot denne majoriteten.
Cuckold Skrevet 30. juni 2013 #9 Skrevet 30. juni 2013 (endret) Noen kanskje. Og jeg kan godt forstå at mange blir sinte på de vestlige landene (ikke at jeg er enig). Den vestlige verden leker verdenspoliti (spesielt USA), innvaderer deres land, forsøker å tvinge dem til demokrati, en annen kultur osv. Nå har jo islam selv en lang imperialistisk historie, islam ble jo nettopp utrbredt ved at muslimske krigsherrer stormet ut fra Arabia og la store deler av det dengang kristne bysantiske riket under seg. Så lenge de oppnådde suksess forklarte de dette med at det var bevis på at Allah var med dem. Så at Vesten er slemme og muslimene snille blir nok en litt feil fremstilling. Men selvsagt liker muslimske sjåvinister å tenke at islams dominans er rettmessig mens Vestens styrke i dag ikke er det. Og begrunnelsen finner de i at de i motsetning til Vesten har Gud (Allah) på sin side. Slik de ser det. Dermed kan de på et vis føle seg som representanter for en overlegen sivilisasjon selv om deres imperialistiske sivilisasjon for tiden er Vesten politisk, militært og vitenskapelig underlegen. Og så vil disse unge mennene bidra for å ta knekken på Vesten eller ramme Vesten så hardt de kan. For å bidra til å gjenopprette den muslimske sivilisasjons "rettmessige dominans" i verden. Endret 30. juni 2013 av Cuckold
mandel92 Skrevet 30. juni 2013 #10 Skrevet 30. juni 2013 Det er jo faktisk taliban & co som ønsker å presse deres kultur og tanker over på andre, de aller fleste i Afghanistan forakter taliban. Det USA i praksis gjør er å støtte opp mot denne majoriteten. Men krigen mot terrorisme har ikke akkurat ført til mindre terrorisme?
Gjest meh Skrevet 30. juni 2013 #11 Skrevet 30. juni 2013 (endret) Men krigen mot terrorisme har ikke akkurat ført til mindre terrorisme? I USA har antallet terrorangrep blitt redusert ganske drastisk, man får ikke slutt på terror ved å sitte passiv på sidelinjen. http://www.heritage.org/~/media/Images/Reports/2011/05/sr93/sr93_chart5.ashx?w=400&h=590&as=1 http://www.heritage.org/~/media/Images/Reports/2011/05/sr93/sr93_chart4600px.ashx?w=600&h=501&as=1 Endret 1. juli 2013 av meh 1
mandel92 Skrevet 30. juni 2013 #12 Skrevet 30. juni 2013 Altså, det å være villig til å ta sitt eget liv for en sak og samtidig dra andre med i dragsuget, tyder på at det er mer enn "litt" sinne, "litt" frustrajson terroristen er plaget med. Det må være en voldsom frustrasjon, eller livet må kjennes fullstendig meningsløst. Noe må det i alle fall være. Jeg tror det handler om mer enn at man misliker at islam ikke har den dominansen man selv ønsker. Jeg tror terrorister bruker islam som en unnskyldning, men egentlig handler det om noe helt annet.
Gjest meh Skrevet 30. juni 2013 #13 Skrevet 30. juni 2013 Jeg tror det handler om mer enn at man misliker at islam ikke har den dominansen man selv ønsker. Jeg tror terrorister bruker islam som en unnskyldning, men egentlig handler det om noe helt annet. Hvordan forklarer du da at det relativt sett er få buddhistiske og hinduistiske terrorister?
Cuckold Skrevet 30. juni 2013 #14 Skrevet 30. juni 2013 (endret) Altså, det å være villig til å ta sitt eget liv for en sak og samtidig dra andre med i dragsuget, tyder på at det er mer enn "litt" sinne, "litt" frustrajson terroristen er plaget med. Det må være en voldsom frustrasjon, eller livet må kjennes fullstendig meningsløst. Noe må det i alle fall være. Jeg tror det handler om mer enn at man misliker at islam ikke har den dominansen man selv ønsker. Jeg tror terrorister bruker islam som en unnskyldning, men egentlig handler det om noe helt annet. Jeg tror ikke du helt forstår hvilken rolle gruppetilhørighet og muslimsk identitet kan spille innen islam. Det er fordi du er så vestlig at du ser deg selv først og fremst som individ, og derfor ikke forstår at det å dø for gruppen og være sikret å komme rett til Paradis - samtidig som man får et stort navn blant de troende - kan være ganske attraktivt for en ung mann. Menn har til alle tider dødd unge, ikke minst på slagmarken, og villighet til å ofre livet for gruppens skyld, for ære og berømmelse er ikke enestående for disse unge mennene. Endret 30. juni 2013 av Cuckold
mandel92 Skrevet 30. juni 2013 #15 Skrevet 30. juni 2013 Jeg tror ikke du helt forstår hvilken rolle gruppetilhørighet og muslimsk identitet kan spille innen islam. Det er fordi du er så vestlig at du ser deg selv først og fremst som individ, og derfor ikke forstår at det å dø for gruppen og være sikret å komme rett til Paradis - samtidig som man får et stort navn blant de troende - kan være ganske attraktivt for en ung mann. Menn har til alle tider dødd unge, ikke minst på slagmarken, og villighet til å ofre livet for gruppens skyld, for ære og berømmelse er ikke enestående for disse unge mennene. Hadde de vært fornøyd med livet de hadde levd, hadde de ikke vært villig til ofre livet sitt.
Cuckold Skrevet 30. juni 2013 #16 Skrevet 30. juni 2013 (endret) Hadde de vært fornøyd med livet de hadde levd, hadde de ikke vært villig til ofre livet sitt. Det er nok ikke så enkelt. Hvis din identitet er knyttet til en religion/nasjon/sivilisasjon som du føler burde dominere verden, men som ikke gjør det, vil det føles krenkende. Da hjelper det ikke om du selv har mulighet til et behagelig liv. Dette er ikke enestående for muslimene, det var litt av samme mekanisme som lå bak da Hitler fikk tyskerne med seg på 30-tallet. Man følte at Tyskland var dårlig behandlet, at Tyskland fortjente en dominerende rolle i verden og at man likevel ikke hadde det. Alle de andre europeiske stormaktene hadde spredd seg i verden, skapt store verdensriker med kolonier, mens Tyskland lå etter. Og mange følte at nederlaget i første verdenskrig var unødvendig og at betingelsene de ble påtvunget i Versaillestraktaten var urimelige. Hitler skyldte på verdenskapitalismen og bolsjevismen og bak begge disse "monstrene" mente han at han så jøder stå og trekke i trådene. Som den konspirasjonsteoretiker han var. Men den psykologiske effekt var litt som den man kan se hos muslimske ekstremister i dag, en kombinasjon av storhetsfølelse på vegne av egen gruppe og ydmykelse og forbitrelse fordi gruppen ikke er så dominerende i verden som man føler at den burde være. Man knytter sin identitet til en gruppe som man på den ene side føler er alle andre overlegen og som man derfor er svært stolt av å tilhøre, men som samtidig ligger nede, noe man er dypt forbitret over. I islams tilfelle kan man dessuten tilby noe mer enn bare ære og berømmelse og gleden ved å gå opp i gruppen man kjemper for, dør man i kamp for islam vil man i motsetning til muslimer flest være sikret plass i Paradis. Det er parallelt med de gamle kristne tempelriddernes oppfatning, og det gir et mot og en dedikasjon som det er vanskelig å overgå. Om de gamle kristne tempelridderne ble det sagt at man trengte en styrke på minst tre ganger så mange for å slå dem, de var fullstendig uten frykt, de regnet seg allerede som døde og "visste" at i det øyeblikk de døde kom de rett til Paradis. Endret 30. juni 2013 av Cuckold
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #17 Skrevet 1. juli 2013 Oi, skjedd litt av hvert her mens jeg var borte. Men ser det er mye uenighet om terroristers bakgrunn i forhold til økonomisk status(fattig vs. priviligert), så vurderer å bare gi en helt gjennomsnittlig bakgrunn, en som er født og oppvokst i England(som er tilfellet her) og legge hovedvekten på troen rett og slett. Men vet ikke hvordan jeg skal få denne troen til å komme frem i mannens tanker, for samtidig å betvile dem(siden han skal bli en av heltene). Anonymous poster hash: e27d3...411
jabx Skrevet 10. juli 2013 #18 Skrevet 10. juli 2013 Alle handlinger kan jo forstås om man forsøker å sette seg inn i det, også handlingene til en terrorist. Disse selvmordsbomberne er jo ofte unge, fattige menn, kanskje menn tilsynelatende uten en framtid. Det stemmer visst ikke helt. Mange kommer fra middelklassefamilier og burde i utgangspunktet ikke måtte ty til slikt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå