AnonymBruker Skrevet 30. juni 2013 #1 Del Skrevet 30. juni 2013 Jeg er i tvil nå om dagen om hva jeg skal gjøre i forhold til utdanning og jobb. Har en bachelor i nordisk språk og litteratur og samtidig 300 000 i studielån. Lektor eller lærer har jeg ikke lyst til å bli og derfor lurer jeg nå på om jeg har valgt feil retning og om jeg skal velge noe annet i stedet for master i nordisk. Samtidig får det følger for økonomien dersom jeg nå skal begynne på en ny utdannelse.Dersom jeg skal velge en ny retning, tenker jeg på å studere pedagogikk og deretter ta master i pedagogikk eller logopedi. Det vil altså si at jeg må studere 4-5 nye år i stedet for 2 år som det blir hvis jeg tar master i nordisk. Da ender jeg opp med 600 000 i studielån til sammen. Blir jeg pedagogisk psykologisk rådgiver, logoped eller noe lignende og sitter med et studielån på 600 000,vil det da bli skralt med penger? Har prøvd å undersøke hvor mye disse yrkene tjener, men jeg synes det er forskjellig fra hver plass jeg leser. Tar jeg master i nordisk, vet jeg ikke om noe spesielt yrke jeg vil ha.Hvilken vei bør jeg satse på av disse to dersom jeg vil leve noenlunde godt økonomisk og samtidig ha en stabil jobb?Anonymous poster hash: 05ff8...a4a Anonymous poster hash: 05ff8...a4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2013 #2 Del Skrevet 30. juni 2013 Kommer du inn på PPU nå etter BA-graden? En del masterprogrammer i ped. godtar ppu utdanning som opptaksgrunnlag (f.eks UIB) nemlig. Da hadde det jo bare blitt tre år på deg. Du kan jo også kontakte det studiestedet du ønsker å studere pedagogikk, godt mulig du kun trenger rundt 90 stp. ped også kan du supplere med stp du har fra nordisk. Men hør med en studieveileder! Det finnes en del slike "snarveier". Rik blir du nok sannsynligvis ikke, da de fleste jobber for pedagoger er i det offentlige. Men for all del, det er muligheter! Jeg har BA+MA i ped, er ansatt som spesialpedagog i kommunal sektor og har 417 000 (4 års ans.) Helt greit :-) Studerte selv heltid i 7 år og har matchende studielån ;-) litt kjipt er det jo, men ville aldri latt kvaler ved å ta opp studielån ødelegge for det jeg virkelig ville... Anonymous poster hash: fb302...50f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2013 #3 Del Skrevet 30. juni 2013 AnonymBruker, on 30 Jun 2013 - 21:22, said: Kommer du inn på PPU nå etter BA-graden? En del masterprogrammer i ped. godtar ppu utdanning som opptaksgrunnlag (f.eks UIB) nemlig. Da hadde det jo bare blitt tre år på deg. Du kan jo også kontakte det studiestedet du ønsker å studere pedagogikk, godt mulig du kun trenger rundt 90 stp. ped også kan du supplere med stp du har fra nordisk. Men hør med en studieveileder! Det finnes en del slike "snarveier".Rik blir du nok sannsynligvis ikke, da de fleste jobber for pedagoger er i det offentlige. Men for all del, det er muligheter! Jeg har BA+MA i ped, er ansatt som spesialpedagog i kommunal sektor og har 417 000 (4 års ans.) Helt greit :-) Studerte selv heltid i 7 år og har matchende studielån ;-) litt kjipt er det jo, men ville aldri latt kvaler ved å ta opp studielån ødelegge for det jeg virkelig ville...Anonymous poster hash: fb302...50f Å gå veien om PPU synes jeg blir feil når jeg ikke vil jobbe som lærer. Jeg vet at jeg bare trenger 90 studiepoeng i pedagogikk, så jeg kan nok ta bacheloren på 2 eller 2,5 år. Med master etterpå blir det jo likevel 4-4,5 år. Men så vil jeg veldig gjerne også da..Hmm, ikke lett. TS Anonymous poster hash: 05ff8...a4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå