Gå til innhold

ADHD?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal først si at jeg er åpen for det meste av diagnoser og ikke bare ADHD - vil bare finne ut om datteren min feiler noe som hun kanskje kan få hjelp for. Vi har fått hjelp med PMTO av Familiesenteret i kommunen og bruker dette. Datteren min er 8,5 år.

Hun har siden hun var liten vært svært aktiv. Vi har synes hun har vært krevende. De siste årene har hun fortsatt å være veldig aktiv og nok også blitt mer aktiv. De eneste gangene hun sitter rolig er ved bruk av iPad, Laptop, mobil og tv eller holder på med noe som interesserer henne veldig. Har hun ikke dette tilgjengelig eller er interessant, er armer og bein i bevegelse nesten konstant, selv når hun prater. Hun har store problemer med å konsentrere seg om lekser. Ift lekser klarer hun å konsentrere seg om 1 mattestykke og mens hun holder på med det 2. er det noe annet som opptar oppmerksomheten hennes. Vi er avhengig av å sitte med henne hele tiden når hun gjør lekser og prøve å holde henne noenlunde oppmerksom. Når hun skal skrive i finskriftboka er hun veldig slurvete og gjør feil på ord som hun egentlig kan.

På dagtid tar hun løpeturer 2-3 ganger til dagen - blir hun nektet dette får hun et raserianfall av en annen verden, så det beste er å la henne løpe. Da løper hun ca 2-3 km hver gang.

Hun er voldsom i lek. Klarer ikke å stoppe når lillesøster gir beskjed om at hun må stoppe - og ofte ender det med at lillesøster gråter. Hun har en søster på 4 år som hun er veldig til å klype, holde hardt i håndleddet, - og om hun ikke vil være med i leken så drar hun henne bortover gulvet mens lillesøster hylgriner. Virker som ikke hun ikke har sperrer for enkelte ting.

Hun elsker å turne og hoppe på trampoline. Hun elsker å slå hjul og liknende, og kan holde på med dette LENGE. Hun kan prate i ett kjør. Hun avbryter ofte andre som prater. Hun har svært vanskelig for å vente på tur - kommer f.eks. far inn med en overraskelse bak ryggen hvor jentene skal velge høyre eller venstre side - løper hun fram før han har blitt ferdig med å forklare hva som skal skje, og hun blir veldig frustrert om ikke hun får velge først. Hun snakker ofte høyt. Hun skal ofte tøffe seg og snakker grovt og med banneord.

Å lære seg å strikke, å spille spill er noe vi aldri gjør i huset vårt fordi hun blir så ufattelig frustrert og sinna om hun ikke vinner.

Har også enkelte dager der hun går på rommet sitt en times tid og trenger ro. Da sier hun at ingen må komme opp til henne og det er tydelig på henne at hun trenger ro.

På skolen får vi tilbakemelding om at hun er en snill og veldig behagelig jente. Kontaktlærer sier at hun ofte er så stille at de nesten ikke merker at hun er der. Jenta vår har hatt mange feil på prøver som kontaktlærer ikke skjønner at hun har, da hun mener at hun kan dette. (Det ser vi også når vi får prøvene hjem til oss og det er typisk enkle mattefeil hvor hun har telt 1 for lite på plusstykker eller motsatt på minusstykker). I fjor fikk vi spørsmål fra SFO-leder om det var i orden at hun fikk lov til å gå alene i perioder på SFO. Jenta vår sa at hun ønsket å være alene.

Hva tenker dere om dette? Er det "normalt" at en 8-9 årig jente er slik? Vet at dere ikke er eksperter, men kanskje noen med ADHDbarn eller blant venner/familie kan si noe om det. Mannen min mener at det kun har med hvordan vi oppdrar henne (selv om vi benytter PMTO). Vi har familie på både min og hans side som har ADHD.

Jeg har bestilt time hos fastlegen hennes for å ta dette opp med ham.

(Mannen min er skeptisk til å utrede henne - han vil ikke sykeliggjøre henne. Hva det nå enn blir er det greit synes jeg å få en avklaring på det - for for min del virker det ikke normalt).

Anonymous poster hash: ef53c...d60
Videoannonse
Annonse
Gjest Riskjeks
Skrevet

Jeg synes ikke hun høres så innmari "unormal" ut jeg. Så jeg er enig med mannen din. Hvorfor skal man sykeliggjøre alle barn som ikke er "A4" (om noe sånt finnes). ADHD vil jeg i alle fall ikke tro det er. Så lenge hun ser ut til å ha det bra og fungerer i hverdagen, ville jeg latt det ligge.

AnonymBruker
Skrevet

Kan skrive litt mer - for jeg synes ikke dette er normalt - muligens jeg har beskrevet det dårlig. Synes svært synd på jenta, samtidig som jeg konstant går med dårlig samvittighet ovenfor lillesøster som må tåle MYE og som ofte kommer i andre rekke fordi storesøster krever så mye av oss foreldre.

Det skal også sies at storesøster har sinneutbrudd ofte - enkelte ganger varer de lenge og det er vanskelig å stoppe. Hun kan stå å slå i stykker ting, kaste ting på gulvet og hun fortsetter videre selv om vi snakker bestemt til henne. Akkurat som om hun må gjøre seg ferdig før hun stopper.

Hun sliter ofte ut tøy ved at de får huller.

Anonymous poster hash: ef53c...d60

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...