AnonymBruker Skrevet 30. juni 2013 #1 Skrevet 30. juni 2013 Trenger litt råd her nå. Det har seg slik at jeg begynte på en bachelorgrad for en del år siden, der jeg endte opp med å henge så mye etter i progresjonen at jeg mistet studiestøtten (manglet 75 studiepoeng...). Jeg sluttet på studiene, begynte å jobbe og har selvfølgelig betalt ned på studielånet. I ettertid har jeg tatt opp 25 studiepoeng, slik at jeg nå, såvidt jeg har forstått, har mulighet til å søke om ny støtte til en utdanning jeg virkelig ønsker meg. Jeg har da ingenting å gå på i form av poeng, og er avhengig av å stå på alle eksamener. Nå klarer jeg ikke å bestemme meg for hva som er mest fornuftig: å ikke ta opp studielån, og være avhengig av å jobbe nok ved siden av studiene (og dermed ha mindre tid til studiene)? Eller ta opp studielån, ha bedre tid til studiene og håpe at jeg vil klare absolutt alle eksamenene mine på første forsøk? Det blir kun aktuelt å ta opp stipenddelen av lånet, vil ikke ha mer lån enn nødvendig. Så deltidsjobb må jeg ha uansett. Vurderte å søke om 50 prosent støtte slik at krav til progresjon kun er 15 studiepoeng. Da må jeg likevel fortsette å betale på studielånet samtidig som jeg studerer, og da vil jo omtrent hele støtten gå med til å betale lånet. Føler liksom det er litt bakvendt å ta opp lån (som forhåpentligvis blir stipend!) til å betale ned lån... Men jeg vil jo ha en ekstra tusenlapp eller så å rutte med i måneden, og det vil komme godt med som student på minimumsbudsjett! Anonymous poster hash: 8a963...84a Anonymous poster hash: 8a963...84a
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #2 Skrevet 1. juli 2013 Jeg ville blitt fulltidsstudent, og jobbet litt ved siden av. Når du studerer 100% så stopper vel tilbakebetalingen? Så må du bare skjerpe deg og stå i alle fag. Anonymous poster hash: 40177...303
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #3 Skrevet 1. juli 2013 Økonomisk sett er det mest lønnsomme å alltid ta maks studielån så lenge du har rentefritak. Hvis du setter dem på en konto med høy rente fram til du må begynne å betale renter på lånet får du gratis penger. Anonymous poster hash: 66588...613 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå