Gå til innhold

Ta med planter ved salg av hus

Anbefalte innlegg

Gjest Minelly
Skrevet

Vi har solgt vårt hus, og jeg ønsker å ta med meg noen av plantene fra bedet. Er dete lov, eller er det noen regler som sier at dette må medfølge huset? Det er ikke snakk om å røske med seg alt, men noen planter har jeg arbeidet hardt med for å få fine, og nå vil jeg også i fremtiden ha gevinsten av dette ;)

AnonymBruker
Skrevet

Syns det er merkelig å ta med seg planter fra bed utenfor huset med mindre det er spesifisert i prospektet. Tenker det blir som med alt alt som er skrudd fast innendørs skal blir igjen, at alt som er plantet i jorden ute skal bli igjen.

Anonymous poster hash: 95d2e...32f
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Syns det er merkelig å ta med seg planter fra bed utenfor huset med mindre det er spesifisert i prospektet. Tenker det blir som med alt alt som er skrudd fast innendørs skal blir igjen, at alt som er plantet i jorden ute skal bli igjen.

Anonymous poster hash: 95d2e...32f

Synes ikke det er spesielt merkelig! Man tar jo med seg alt som er i potter, osv, så om man vil ta med seg noe som er fast og så må jo det gå an så lenge man ikke stikker av med hele hagen :) Kanskje kan man lufte det med kjøper først?

Anonymous poster hash: 2f9a6...9a2

Skrevet

Synes ikke det er spesielt merkelig! Man tar jo med seg alt som er i potter, osv, så om man vil ta med seg noe som er fast og så må jo det gå an så lenge man ikke stikker av med hele hagen :) Kanskje kan man lufte det med kjøper først?

Anonymous poster hash: 2f9a6...9a2

Det er vel omtrent like merkelig som å ta med seg innebygde garderobeskap/hvitevarer og lignende

• Liker 3
Skrevet

Men jeg hadde vært litt sleip jeg ,og tatt med meg planta.Det finnes ørten billigplanter du kan plante som reserve i steden.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er strengt tatt ikke lov, eiendommen er solgt "som den er ved kjøpere besiktigelse", og det innebærer at du ikke kan ta med deg planter som er gravd ned i hage. Du skulle ha opplyst om dette før aksept av bud..

Men, det kan jo hende at kjøper er velvillig når du forklarer hva du vil gjøre, og sier at du selvfølgelig planter noe nytt der den gamle planten sto.

Anonymous poster hash: 053fc...3b4

Skrevet (endret)

Jeg kommer til å ta med meg noen planter som betyr mye for meg, f.eks en plante jeg har fått fra min bestefar, hvis vi flytter. Har ingen planer om å spesifisere dette i salgsoppgaven, men heller plante ned noe annet der slik at beddene ser like fine ut... Selger vi huset i juni og det er overtagelse i oktober, vil jo hagen se helt annerledes ut uansett. (Det er ikke snakk om å rive opp alt mulig og "rasere" beddene, men å ta opp litt småting her og der)

Endret av Myrthel
Skrevet (endret)

Planten "døde" så du måtte plante en ny ;)

Eller at du lot være å plante ny sånn at de kan plante det de vil der selv.

Endret av Fågel
Skrevet

Jeg tror egentlig ikke de nye eierne kommer til å bry seg, jeg ville hvertfall ikke brydd meg noe særlig om det manglet noen blomster i hagen;-)

Skrevet

Jeg ville spurt ny eier. Jeg har planter jeg har jobbet med i årevis, og det vil, betydd utrolig mye om jeg kunne tatt med noen få. Og lar trær/busker stå. Og jeg ville kjøpt ny jord og gjort klart for nye planter til ny eier.

Bra hage foran og bak huset kan øke verdien opptil 20% har jeg sett på drømmehagen på MAX tvprogram. Så å ta med mye er uaktuelt. Her hadde jeg virkelig gjort det klart at jeg ville vært innmari takknemlig for å få tatt med litt.

Gjest Minelly
Skrevet

Jeg tror nok jeg kommer til å røske med meg litt uansett, Hagen flommer over av vakre blomster, men det er noen avleggere som jeg har arvet/overtatt av min Farmor som desverre er gått bort som jeg har knyttet meg til... Sikkert ikke noe alle skjønner hvordan man kan knytte seg til blomster på den måten, men Farmor hadde alltid hagen full av disse, så om jeg ikke tar alt så har jeg bestemt meg for å ta med nok til at jeg kan "gjennskape" blomstene i den nye hagen min :)

• Liker 2
Skrevet

Hvis du har mye annet forskjellig i hagen, sånn at det er lite trolig at kjøperne i det hele tatt vil legge merke til at en ting eller to er borte, ville jeg bare tatt meg me den/de plantene det er snakk om. Om du synes det er dumt at du fjerner noe etter kjøp kan du heller plante ned noe annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...