Gå til innhold

Tour de France 2013 - dramatikk fra første dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere som følger med? Jeg føler jeg fikk nok dramatikk i går med mållinjetrøbbel og massevelt.. Så håper noen roligere dager kommer nå.

Er virkelig imponert over Tony Martin.. Velte og besvimme og smerter i går, og tilbake i start i dag! Dette er noe jeg kaller for imponerende.. Litt sånn som Hoogerland etter sitt møte med piggtråd i 2011.

Tror nok Froome har gode sjanser å vinne, men virker som om det blir et bra år! Og håper for noen virkelige bra kongeetapper! :hoppe:

Spennede å se om Boasson Hagen får til noe, Kristoff var jo allerede ganske nærmt på første etappe, så ser ut som om norske har også potensiale uten Hushovd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ah.. Etappe to og kjempespennende allerede, heldigvis for alle de riktige grunnene i dag! :hoppe:

FROOOOOOOOOME! :hakeslepp:

Og kommentatorene klager, men jeg synes det er temmelig morsomt med en sammenlagtfavoritt som tør å skape litt spenning såpass tidlig og ikke bare sitter og safer! :)

Skrevet

I dag klarer Edvald som en av få sprintere å henge med over stigningene. Han er med i teten mot mållinja, og Sky har flere andre i hovedfeltet, men sender de noen til å hjelpe Edvald med å posisjonere seg?

Det er skandaløst å behandle en av verdens beste ryttere slik. Greit, de har hovedfokus på å vinne sammenlagt med Froome, men det hadde ikke hatt noen innvirkning på sammenlagtsjansene om de hadde avsett én mann til å hjelpe Edvald.

Jeg begynner nesten å bli enig med Paul Kimmage i at Edvald bør vurdere å bytte lag.

Skrevet

Var ute så så ikke etappen i dag, men virket jo litt sånn i går også? Dvs at det er 100% på Froome og Edvald har niks hjelp å få.

Skrevet (endret)

Blir spennende å se om vi får en nordmann i gul trøye etter dagens lagtempo :)

Tenkte jeg ikke skulle følge så mye med i år, føler sporten har blitt så svertet av all dopingen at det ikke er vits å følge med. Men jeg klarer ikke å holde meg unna ;)

Endret av Blådiamant
Skrevet

Tja - jeg er enig med Kaggestad at det er mange andre idrett der kontrollen er så slapp at vi ikke ved hvor ille det kan være.. Er jo flere topp tennis-spillere som har sagt at hele dopingkontrollen er en vits om man kanskje blir testet en gang annethvert år der. Syklistene nå i alle fall blir testet veldig mye. Og ja - det var mye doping før, men jeg vil tro at friidrett var ikke noe bedre på 80-tallet og tidlig 90-tallet heller..

Tror jeg må fikse meg noe tv2 sumo greier her.. stuck på kontoret hele juli, inkl helgene så.. hmh.

Skrevet

Dette er, for meg, omtrent like interessant som å se grasset gro.

• Liker 1
Skrevet

Hmh, overrasket å se Sky litt uorganisert, virker ikke som om de har fokus helt og fullt.. ?

Vet ikke, men har rett og slett ikke hatt like sterk inntrykk av Sky i år enn i fjor. De er jo gode, for all del, men i fjor virket de nærmest umenneskelig overlegne. :vetikke:

Skrevet

Hmh, overrasket å se Sky litt uorganisert, virker ikke som om de har fokus helt og fullt.. ?

Vet ikke, men har rett og slett ikke hatt like sterk inntrykk av Sky i år enn i fjor. De er jo gode, for all del, men i fjor virket de nærmest umenneskelig overlegne. :vetikke:

De var litt uryddige på lagtempoen i dag, og det kosta antakelig Edvald den gule trøya. Jeg har imidlertid sykla en del ritt, riktignok på amatørnivå her i Norge, men jeg vet at det skal bare bittelitt uoppmerksomhet til for at lagrulla kommer litt i ulage når man f. eks. går ut av en sving. De har øvd på det, men i dag var Geraint Thomas skadeskutt og kunne ikke bidra slik de har øvd på.

Ellers så mangler de jo to sterke kort fra 2012-laget: Michael Rogers, som ble sparka ut etter at han tilsto dopingbruk i de "skitne åra" i kjølvannet av Armstrongskandalen i fjor, og mitt alterego Bradley Wiggins. Det skal litt til å vinne en lagtempo når man mangler to av verdens beste temposyklister.

Edvald får nok godt betalt for å være luksushjelperytter, men han bør snart få det til i en klassiker eller i et kortere etapperitt hvis det skal være verdt å ofre egne sjanser i TdF.

Skrevet

Er nok det - men det er bare den lille siste prosenten med Sky som ikke helt stemmer i år. Eller kanskje bare inntrykket mitt som begynte med at Wiggins ikke ble med osv..

Men Geraint Thomas er en helt. Måten han kjørte tempo i går, og at han nå i dag med forbaskendes brist i hofta henter vann i stedet for å bare spare seg selv? Vet nesten ikke hva jeg skal si.

Skrevet (endret)

Herregud, hver gang jeg ser de spurt-togene sette seg opp lurer jeg fælt på hvordan de ikke tryner oftere! Det ser så vanvittig kaotisk og vanskelig ut!

---

... og etter jeg sier det er det igjen velt blah..

Vel - Cav-seier bare måtte jo komme! :) Jeg har alltid likt ham også, selv om han har vært noe bøllete. Men han er bare utrolig flink på det han gjør, det skal sies.

24 etappeseiere! Det er jo helt utrolig synes jeg.. !

Endret av Bond
Skrevet

Vel - Cav-seier bare måtte jo komme! :) Jeg har alltid likt ham også, selv om han har vært noe bøllete. Men han er bare utrolig flink på det han gjør, det skal sies.

24 etappeseiere! Det er jo helt utrolig synes jeg.. !

Cavendish er en god spurter, det skal jeg gi ham, men det er også alt han får fra meg. Han er en arrogant jævel som tar seg til rette, men aldri innrømmer egen skyld selv når det er åpenbart at det var hans feil.

Vi som har fulgt med noen år husker etappen i 2009 der HTC prøvde å holde tempoet nede fram mot mål for at George Hincapie skulle komme i gult, samtidig med at Cavendish ville vinne spurten for å få poeng til grønn trøye. To ganger blokkerte Cavendish for Hushovd, men han nekter blankt, selv om det er åpenbart utifra TV-bildene. Han ble dømt bakerst pga blokkeringen, og det viste seg at disse poengene ble utslagsgivende for den grønne trøya. I flere intervjuer i etterkant klaget han over at han var urettmessig dømt på den etappen og egentlig hadde vunnet den grønne trøya.

Ellers så har vi denne episoden, der han kritiserte Haussler. Alle som ikke er blinde kan se at det er Cavendish som kjører inn i Haussler, ikke motsatt:

http://www.youtube.com/watch?v=-RNAYR3KPIg

Skrevet

Joa, husker alle disse episoder jeg, og er ikke uenig at han er bøllete i feltet. Men har fortsett stor respekt for ham for evnene hans. Og jeg mener han er likendes type fordi han er veldig ærlig og oppriktig - går det bra er han så gla at han gråter, går det dårlig er det sutring som et uvær. Og jeg mener også at man må være bittelitt bøllete for å kunne være best i spurter. Er man for høflig, mister man kanskje den siste lille prosenten som skal til for å komme forbi.

Synes i grunn slike idrettsutøvere er gode å ha fordi de skaper momenter (og er helt enig, kanskje av og til for feile grunner, men de gir likevel farge). Jeg liker også Northug, bare det er sagt, av akkurat samme grunn. Liker generelt folk som er suverent gode på det de gjør, uansett felt. Ikke alle kan være gentlemen som Cancellara (selv om jeg mener han er innerst inne litt selvgod også etter hans selvskryt i et intervju jeg så - men er fortsett storfan av ham fordi han er rett og slett helt uslåelig når han er i form).

Uansett - er liten stigning i dag i slutten, så blir spennende å se hvem som kommer seg fram av de som har noe som helst spurtkapasitet :)

Skrevet

Wow wow wow... Sky imponrer så veldig og hvor mange av sammenlagtfavorittene som dettet av som bare det! Oj.. SÅ tidlig?

Porte og Froome??? Herremin altså! :hakeslepp:

Tour avgjørt på 8 etapper?

Gjest hogwash
Skrevet

Hadde ikke trodd det skulle bli SÅ spennende i dag!

Skrevet

Som kommentatorene sa, jeg også trodde noen av favorittene skulle dette av, men at hele gjengen skulle bli så stiv? Den enest som ikke er helt katastrofe er Valverde og til og med han har jo tapt mye.

Jebus..

Gjest hogwash
Skrevet

Veldig spent på å se tidsdifferansene.

Skrevet

Er jo over minutt nå, så får se hva det blir til slutt.. Han har jo økt hele veien.

Skrevet

Største overraskelse var nok Contador.. Selv om han sa han kom til Tour ikke helt ennå i toppform.

Evans virker jo helt ute nå.

Så grundig imponert!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...