AnonymBruker Skrevet 30. juni 2013 #1 Skrevet 30. juni 2013 Beregnes foreldrepenger ut i fra siste lønning før permisjonen eller et gjennomsnitt de siste 6 månedene? Jeg har jobbet 80% ett år, men går opp i 100% stilling 1.8. Permisjonen starter i romjula. Er det min desemberlønn/janualønn som NAV tar utgangspunkt i?Anonymous poster hash: cdace...2b8
Favole Skrevet 30. juni 2013 #2 Skrevet 30. juni 2013 Det er vel et gjennomsnitt av de beste seks mnd fra de ti siste mnd. Tror jeg.
cookies Skrevet 30. juni 2013 #3 Skrevet 30. juni 2013 Jeg har fire-fem måneder med 100% lønn og resten på 80%. Det blir i alle fall bedre utgangspunkt enn hvis jeg fortsatt skulle jobbet 80%.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2013 #5 Skrevet 30. juni 2013 Jeg tror at så lenge endringen i stilling er permanent så er grunnlaget 100%Anonymous poster hash: 38f32...2c7 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2013 #6 Skrevet 30. juni 2013 Hovedregelen er at det er den inntekten du har når permisjonen starter som legges til grunn. Har du 100% stilling når permisjonen starter kan du regne med at det er denne de vil beregne fra. Det er kun de som mottar dagpenger før de starter permisjonen som får bruke de 6 beste mnd av de siste 10... Hilsen veileder på foreldrepenger Anonymous poster hash: 8630c...337
Nerine_ Skrevet 30. juni 2013 #7 Skrevet 30. juni 2013 Hovedregelen er at det er den inntekten du har når permisjonen starter som legges til grunn. Har du 100% stilling når permisjonen starter kan du regne med at det er denne de vil beregne fra. Det er kun de som mottar dagpenger før de starter permisjonen som får bruke de 6 beste mnd av de siste 10... Hilsen veileder på foreldrepenger Anonymous poster hash: 8630c...337 Eller de som tar ekstravakter.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2013 #8 Skrevet 30. juni 2013 Eller de som tar ekstravakter. Nei, det er KUN de som mottar dagpenger som får bruke de 6 beste mnd. Har man variabel inntekt (som ekstravakter ofte er) skal arbeidsgiver regne et snitt over en representativ periode - som oftest siste 3,6 eller 9 mnd. Det er som sagt arbeidsgiver som gjør dette - så skal ikke se bort fra at det er en del som faktisk bruker de 6 beste mnd - men ordlyden på skjemaet de bruker er at man ved variabel inntekt skal legge et lengre tidsrom enn de siste 4 uker til grunn. Summen man kommer fram til skal best mulig representere den inntekten man ville hatt om man ikke hadde tatt ut permisjon. Hilsen veileder på foreldrepenger Anonymous poster hash: 8630c...337
Nerine_ Skrevet 30. juni 2013 #9 Skrevet 30. juni 2013 Nei, det er KUN de som mottar dagpenger som får bruke de 6 beste mnd. Har man variabel inntekt (som ekstravakter ofte er) skal arbeidsgiver regne et snitt over en representativ periode - som oftest siste 3,6 eller 9 mnd. Det er som sagt arbeidsgiver som gjør dette - så skal ikke se bort fra at det er en del som faktisk bruker de 6 beste mnd - men ordlyden på skjemaet de bruker er at man ved variabel inntekt skal legge et lengre tidsrom enn de siste 4 uker til grunn. Summen man kommer fram til skal best mulig representere den inntekten man ville hatt om man ikke hadde tatt ut permisjon. Hilsen veileder på foreldrepenger Anonymous poster hash: 8630c...337 Når jeg har søkt om permisjon har arbeidsgiver sendt en oversikt over de siste måndene, også har nav gjort jobben med å regne gjennomsnittet.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2013 #11 Skrevet 30. juni 2013 Når jeg har søkt om permisjon har arbeidsgiver sendt en oversikt over de siste måndene, også har nav gjort jobben med å regne gjennomsnittet. Det kan hende noen forvaltninger godtar dette, men de aller fleste mener at denne jobben er arbeidsgiverens. Det står også på skjemaet de bruker. Hilsen foreldrepenge veileder Anonymous poster hash: 8630c...337
Gjest Magdalene Skrevet 30. juni 2013 #12 Skrevet 30. juni 2013 Nei, det er KUN de som mottar dagpenger som får bruke de 6 beste mnd. Har man variabel inntekt (som ekstravakter ofte er) skal arbeidsgiver regne et snitt over en representativ periode - som oftest siste 3,6 eller 9 mnd. Det er som sagt arbeidsgiver som gjør dette - så skal ikke se bort fra at det er en del som faktisk bruker de 6 beste mnd - men ordlyden på skjemaet de bruker er at man ved variabel inntekt skal legge et lengre tidsrom enn de siste 4 uker til grunn. Summen man kommer fram til skal best mulig representere den inntekten man ville hatt om man ikke hadde tatt ut permisjon. Hilsen veileder på foreldrepengerAnonymous poster hash: 8630c...337 Dette kan variere, avhengig av hvem du snakker med, og hvilket navkontor du tilfeldigvis prater med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå