Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er et par med et lite barn.

Vi har inntekt på 850.000 brutto til sammen.

Vi har 1,8 i lån på bolig som kostet 2,2 mill i 2011. Vi har til sammen 250.000 i studielån.

Vi har 150.000 på BSU.

Ingen bil.

Er gjelden uforsvarlig stor?

Anonymous poster hash: 36532...0b7

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Nei, deres gjeldsgrad er 80 % av samlet inntekt eller i overkant av 2,4 ganger bruttoinntekten.

I tillegg har dere en buffer i form av BSU som dere kan bruke i neste boligkjøp eller som nedbetaling på den boligen dere har nå. Jeg ville jo både beholdt og spart på denne kontoen så lenge dere får skattefradrag for det. Når den aldersgrensen er nådd kan dere gå over til å spare i IPS (pensjon) isteden.

I utgsngspunket ser dette ut som en sunn økonomi og det bør være godt rom for å leve godt med dette.

Skrevet

Nei, det høyres ut som ganske romsleg familieøkonomi.

AnonymBruker
Skrevet

Det høres kjempebehagelig ut!

Når jeg er feridg utdannet så kommer jeg til å tjene rundt 410000 kr i året og ha 400000kr i studiegjeld, og min samboer har omtrent akkurat det samme, så jeg misunner dere mtp å betjene boliglån. Vi kan nok bare drømme om å kjøpe noe!

Anonymous poster hash: e7ff7...7c6
Skrevet

Ærlig talt.. Må dere ha folk på KG til å fortelle dere om dere har for stor gjeld eller ikke? Burde dere ikke merke dette når dere driver og betaler ned på denne gjelda?

Skjønner ikke helt denne jeg.. :vetikke:

• Liker 7
Gjest Blondie65
Skrevet

Det kan jo være helt andre grunner til at man spør. F.eks kan det jo være at man ikke har en krone igjen når måneden er omme og derfor tror det står dårligere til enn det gjør. Det kan også være at de er veldig uenige om økonomi i familien - den ene mener alt må spares og den andre vil bruke og argumentet er at de har dårlig råd?

Og så er det ikke alle gitt å forstå økonomi eller regne ut belåningsgrad.

Skrevet

Helt standard.

Gjest Skogkar
Skrevet

Dette er innenfor segmentet fornuftig nok.

AnonymBruker
Skrevet

Ærlig talt.. Må dere ha folk på KG til å fortelle dere om dere har for stor gjeld eller ikke? Burde dere ikke merke dette når dere driver og betaler ned på denne gjelda?

Skjønner ikke helt denne jeg.. :vetikke:

Gjeld er ikke bare gjeld. Renten kan endre seg, inntekt kan endre seg, boligprisene kan stupe. Det er mange som er usikre i våre dager. Heller spørre på et forum enn å ligge søvnløs og bekymre seg!

AnonymBruker
Skrevet

Vi er et par med et lite barn.

Vi har inntekt på 850.000 brutto til sammen.

Vi har 1,8 i lån på bolig som kostet 2,2 mill i 2011. Vi har til sammen 250.000 i studielån.

Vi har 150.000 på BSU.

Ingen bil.

Er gjelden uforsvarlig stor?

Vi har ca 900 000 totalt brutto. Bare litt mer enn dere, altså.

Har 1 mill mer i boliglån enn dere (2,8), bil, to barn og 400 000 totalt i studielån.

Og jeg synes VI har det romslig. Har råd til å unne oss det vi vil i hverdagen, spare litt til reparasjoner på huset etc, og dra på de ferieturene vi vil.

Ville slappet av og kost meg med økonomien min hvis jeg var deg. :)

Anonymous poster hash: e1ab6...7fb

Skrevet

Du har absolutt ingenting å bekymre deg for mener jeg. Vi har 4,7 ganger inntekt i lån, men sover bekymringsløst så lenge renta holder seg så lav ;-)

Skrevet

Vi har huslån på 2,3 mill, samla brutto inntekt på 900 000,-, 4 barn, 1 bil og studielån på 150 000.

Eg synest vi har det knapt!

Føler at vi har vert blakke sidan vi bygde huset... vi har hatt 2 ungar i barnehagen sidan då..(1 år hadde vi 3), og det kjem vi til å ha i 2 år til. Så den utgifta er nok den "verste" oppå huslånet.

Vi har ikkje kunne reist på helgeturar hit og dit som eg ser mange andre gjer. Shoppingturar er også ganske dødfødt. Samme med ferietur til utlandet.

Har lenge lurt på korleis folk greier å få råd til alt det der... andre med mykje meir huslån enn oss reiser jo overalt, har råd til å update huset annankvar veke og gå på fest kvar helg.

Vi har 42 000 i gjennomsnitt i faste utgifter kvar mnd (inkl. mat/diesel). Så seier seg sjølv då at det ikkje blir så veldig mykje til overs.....

Gjest Nigiria
Skrevet (endret)

.

Endret av Nigiria
AnonymBruker
Skrevet

Vi har huslån på 2,3 mill, samla brutto inntekt på 900 000,-, 4 barn, 1 bil og studielån på 150 000.

Eg synest vi har det knapt!

Føler at vi har vert blakke sidan vi bygde huset... vi har hatt 2 ungar i barnehagen sidan då..(1 år hadde vi 3), og det kjem vi til å ha i 2 år til. Så den utgifta er nok den "verste" oppå huslånet.

Vi har ikkje kunne reist på helgeturar hit og dit som eg ser mange andre gjer. Shoppingturar er også ganske dødfødt. Samme med ferietur til utlandet.

Har lenge lurt på korleis folk greier å få råd til alt det der... andre med mykje meir huslån enn oss reiser jo overalt, har råd til å update huset annankvar veke og gå på fest kvar helg.

Vi har 42 000 i gjennomsnitt i faste utgifter kvar mnd (inkl. mat/diesel). Så seier seg sjølv då at det ikkje blir så veldig mykje til overs.....

4 barn er jo svindyrt! Ts har bare ett! :)

• Liker 2
Skrevet

4 barn er jo svindyrt! Ts har bare ett! :)

Ja, det har man ofte når man tar opp huslån (eller 0), og gløymer å rekne på at man mest trulig får fleire i framtida når man kalkulerer på om man klarer et lån eller ikkje...Og at man kanskje treng ein bil eller to også. Men no spurde jo trådstartar om økonomien deira sånn dei hadde det i dag, så skjønnar svaret ditt :) Ville berre gje en liten peikepinn på korleis det kunne bli i framtida om dei ville ha fleire barn, osv.

Når det er sagt er det jo forskjell på å ha 2 mill i huslån når man eiger leilighet/lite hus enn når man eiger stort hus med hage med like stort lån. Då vert det straks meir å betale i straum, vedlikehold osv osv. Så dette med lån og om man har råd og slikt er utrulig individuelt; som nokon over her skreiv; alt avhenger av kva man må bruke pengar på i tillegg til lånet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...