AnonymBruker Skrevet 30. juni 2013 #21 Skrevet 30. juni 2013 Ok jeg har alltid ment at en forlovelse er tiden før man gifter seg, at man blir forlovet når man frir og får et ja. Men ja det er mange som er bare forlovet (uten mål og mening) og finner ut senere at man vil gifte seg likevel. Jeg selv ble forlovet da han fridde, og nå er vi gift. Jeg trur ikke jeg ville ha fridd med en ring, for forlovelsering har hun jo allerede?!? Trur jeg heller hadde fridd på en måte og sagt "skal vi ta steget videre fra forlovelse til å gifte oss?"Og kanskje gitt henne et fint smykke eller noe sånt og si jeg ville du skulle få dette et minne for den dagen vi bestemte oss for å gå steget videre, ringene har vi jo allerede? Bare et forslag altså.. Man trenger vel ikke 2 forlovelseringer? Anonymous poster hash: 92ef7...bd5
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2013 #22 Skrevet 30. juni 2013 TS her... Tenker nok slik Suzi skriver her, det er vel ikke ensbetydende at man skal gifte seg selv om man er forlovet..Mange forlover seg nok for å bevise og bekrefte tilhørighet... I vår situasjon har vi valgt å være forlovet pga. økonomiske grunner (etterlattepensjon +++) men føler likevel det blir rett å "fri" og spørre om hun virkelig vil gifte seg en gang i fremtiden (det kan gå 2år, det kan gå 10) og tillbringe resten av livet sitt sammens med meg... Grunnen er vel for at jeg vil ha og trenger den bekreftlesen... Flott å høre at folk har forskjellige meninger om dette, det har jeg full forståelse for... Men da er det bare å snakke med henne om at du trenger en bekreftelse på dette. Nevn gjerne at du ønsker å snakke om ca når dere ser for dere en vielse. Om 2-5 år? 5-10 år? Kanskje beggynne å spare penger sammen på en felles konto? Behøver ikke ny ring, bobler i glass og hele pakka om igjen da. Dere er allerede forlovet! Anonymous poster hash: c0946...755 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2013 #23 Skrevet 30. juni 2013 Men herregud da, hvis mannen har lyst til å være superromantisk og "fri" til kjæresten på nytt, så la han nå bare gjøre det. Han plager da ingen med det? Dette er mellom ham og kvinnen han ønsker å dele livet med, ikke mellom ham og en haug grinete, ultrakonservative kjerringer på et forum, som ikke tåler at noen vil gjøre ting annerledes! Anonymous poster hash: 55333...e4a 1
Pingting Skrevet 30. juni 2013 #24 Skrevet 30. juni 2013 Jeg er en av de som mener at forlovelse betyr at man har helt konkrete planer om å gifte seg. Enkelt og greit. Men så kan det selvfølgelig komme ting i veien, livet går ikke alltid i den retning man ønsker, og så videre. Så å ende opp med å være forlova i en haug med år på grunn av [sett inn høyst variabel grunn her], trenger ikke nødvendigvis bety så mye. Også har jo tydeligvis folk ulike meninger om hva en forlovelse innebærer, så da er det sånn - uansett hva jeg måtte mene om det Normalt sett så ville jeg svart "kjør på - gjør det på måten som passer dere!" Men det som skurrer veldig for meg i denne saken er at du sier du vil gjøre dette fordi du trenger bekreftelsen. Det er ikke et godt tegn i mine øyne. Jeg synes det blir helt feil å skulle fri en gang nr 2 fordi man er usikker på hvordan den andre vurderer forholdet. Dere har barn sammen, og det ser ut som om en av dere har vært gift før. Og jeg ser at du er godt voksen (om 78 i nicket ditt er fødselsåret ditt ihvertfall). Et romantisk frieri kan sikkert sende dere opp på noen rosa skyer i noen mnd, men jeg får en stygg mistanke (uten at jeg skal si noe sikkert, selvfølgelig) om at de usikkerhetene du har også vil være der etter at dere gifter dere - særlig siden dere er veldig godt etablert allerede. I mine øyne er den tryggheten man føler med partneren og for forholdet noe som bør være forutsetningen for et ekteskap - ikke omvendt. Det er ingen ting galt i å ville formalisere og bekrefte offentlig at man har valgt hverandre, men som sagt så synes jeg det skurrer når det er noe du ønsker fordi du trenger den bekreftelsen. Dere må kommunisere, gjør dere ikke det så vil det bli problemer i ekteskapet også. Begynn å snakk med henne om det. Det kan sikkert kombineres med noen mer konkrete bryllupsplaner/et slags frieri, men ikke bruk det som en problemløser! (jeg er klar over at jeg kanskje overtolker deg litt her, så da får du i tilfelle overse svaret mitt ) 1
Undrende78 Skrevet 1. juli 2013 #26 Skrevet 1. juli 2013 (endret) Takk for alle tilbakemeldingene... Må bare få presisere litt, vi har ikke barn sammen og har heller ingen problemer med å snakke sammen.. Tenke bare det ville være en fin ting å gjøre... Må si det er mange her inne som har en forutintatt og konservative holdninger om enkelte ting, kan vel si såpass at de fleste jeg kjenner som er forlovet ikke har planer eller tenkt på å gifte seg i nærmeste framtid... Får se hva det blir til, har iallefall fått tiøbakemeldinger om saken... Endret 1. juli 2013 av Undrende78
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #27 Skrevet 1. juli 2013 Ok jeg har alltid ment at en forlovelse er tiden før man gifter seg, at man blir forlovet når man frir og får et ja. Du KAN jo ikke bare mene noe annet enn det definisjonen er! Forstår du nå banan-eple eksemplet mitt? Jeg kan ikke bare bestemme at banan skal være eple istedet, bre fordi jeg mener det. Jeg kan jo ikke mene det, når det allerede er bestemt ved definisjon at det ikke er det. Anonymous poster hash: 9c0b1...25c 6
Petalouda Skrevet 1. juli 2013 #28 Skrevet 1. juli 2013 å være forlovet betyr at man har en avtale om at man skal inngå ekteskap. definisjonen er hva den er uansett hva man måtte mene om den. 4
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #29 Skrevet 1. juli 2013 Allerede i 2001 begynte betydningen forlovelse = avtale om å inngå ekteskap å endres, bare sånn til informasjon For de som måtte orke å lese om det, så står det en innholdsrik artikkel om dette her, på SSB's sider. Så at forlovelse er ensbetydende med en avtale om å inngå ekteskap er ikke lenger som skrevet i stein Det står blant annet:"Forlovelser inngått i godt voksen alder, er en mulig tredje type forlovelse. De fleste som forlover seg når de har passert 20-årene, er før-gifte. Ved å forlove seg signaliserer de til omgivelsene at de ønsker å bli betraktet som et par selv om de ikke bor sammen. For eldre samboende par som av ulike grunner ikke ønsker å gifte seg, kan forlovelsen bidra til å øke den sosiale legitimiteten av forholdet." Så kanskje det er på tide at også vi her inne på forumet innser at tidene endrer seg, og med det endres også en del tradisjoner. Når vi syns det er vanskelig, hvordan er det da ikke for vår foreldre- og besteforeldregenerasjon? Poenget mitt er: bare fordi noe for oss virker meningsløst og dumt, så betyr det ikke at det er vår oppfatning som er fasit, ikke sant? Men det er et godt poeng lenger opp, at om dette frieriet er kun for å få en bekreftelse fra henne om at hun fremdeles ønsker å dele livet sitt med ts, så er det litt feil måte å gjøre det på. For et frieri - et "vil du gifte deg med meg" - kan jo verken misforstås eller tolkes annerledes. Svarer hun da ja, så er det naturlig at man begynner å planlegge bryllup innen overskuelig fremtid. Anonymous poster hash: 55333...e4a
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #30 Skrevet 1. juli 2013 Allerede i 2001 begynte betydningen forlovelse = avtale om å inngå ekteskap å endres, bare sånn til informasjon For de som måtte orke å lese om det, så står det en innholdsrik artikkel om dette her, på SSB's sider. Så at forlovelse er ensbetydende med en avtale om å inngå ekteskap er ikke lenger som skrevet i stein Det står blant annet:"Forlovelser inngått i godt voksen alder, er en mulig tredje type forlovelse. De fleste som forlover seg når de har passert 20-årene, er før-gifte. Ved å forlove seg signaliserer de til omgivelsene at de ønsker å bli betraktet som et par selv om de ikke bor sammen. For eldre samboende par som av ulike grunner ikke ønsker å gifte seg, kan forlovelsen bidra til å øke den sosiale legitimiteten av forholdet." Så kanskje det er på tide at også vi her inne på forumet innser at tidene endrer seg, og med det endres også en del tradisjoner. Når vi syns det er vanskelig, hvordan er det da ikke for vår foreldre- og besteforeldregenerasjon? Poenget mitt er: bare fordi noe for oss virker meningsløst og dumt, så betyr det ikke at det er vår oppfatning som er fasit, ikke sant? Men det er et godt poeng lenger opp, at om dette frieriet er kun for å få en bekreftelse fra henne om at hun fremdeles ønsker å dele livet sitt med ts, så er det litt feil måte å gjøre det på. For et frieri - et "vil du gifte deg med meg" - kan jo verken misforstås eller tolkes annerledes. Svarer hun da ja, så er det naturlig at man begynner å planlegge bryllup innen overskuelig fremtid. Anonymous poster hash: 55333...e4a Hva SSB resultater viser til endrer ikke det fakta at definisjonen ikke er endret. SNL (Store Norske Leksikon). Definisjonen er enda det samme, som det har vært i mange, mange år. Sjekk også trolovelse. De som mener at forlovelse er noe for å vise at man hører sammen, ja er man ikke da kjærester? Det er jo det kjærester, evt samboere er, er det ikke? Hvorfor skal man da ta ordet forlovelse, og bruke det til noe annet enn det det er? Frem til definisjonen er forandret så er det nettopp et løfte om å gifte seg i nærmeste fremtid. Hvis ikke så er det kun at man har et behov for å vise at man er seriøse (og det kan man da tydligvis ved å ikke bare være samboere) og handler kanskje da mer om trygghet i eget forhold enn noe annet hvis man absolutt må forlove seg for å vise verden at man er sammen.. Til slutt betyr det altså ingenting å være forlovet, da dere har misbrukt det så til det grader at det ikke er lenger noe. Anonymous poster hash: 9c0b1...25c 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #31 Skrevet 1. juli 2013 Hva SSB resultater viser til endrer ikke det fakta at definisjonen ikke er endret. SNL (Store Norske Leksikon). Definisjonen er enda det samme, som det har vært i mange, mange år. Sjekk også trolovelse. De som mener at forlovelse er noe for å vise at man hører sammen, ja er man ikke da kjærester? Det er jo det kjærester, evt samboere er, er det ikke? Hvorfor skal man da ta ordet forlovelse, og bruke det til noe annet enn det det er? Frem til definisjonen er forandret så er det nettopp et løfte om å gifte seg i nærmeste fremtid. Hvis ikke så er det kun at man har et behov for å vise at man er seriøse (og det kan man da tydligvis ved å ikke bare være samboere) og handler kanskje da mer om trygghet i eget forhold enn noe annet hvis man absolutt må forlove seg for å vise verden at man er sammen.. Til slutt betyr det altså ingenting å være forlovet, da dere har misbrukt det så til det grader at det ikke er lenger noe. Anonymous poster hash: 9c0b1...25c Det handlet ikke om statistikk, kjære deg. Hvis du gidder å dra hodet ut av sanda og lese det som står i linken, så vil du se det. Hva leksikonet sier om den opprinnelige betydningen av ordet er én ting, men når samfunnet viser at den opprinnelige betydningen av ordet har vært i ferd med å endres i over 10 år, så må det jo gå an å innse at verden kanskje forandrer seg litt? Og du? Gidder du å la være å rope så høyt, får jo vondt i hue! Anonymous poster hash: 55333...e4a
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #32 Skrevet 1. juli 2013 Jeg kan legge til at artikkelen jeg linka til hos SSB, sto i noe som heter "Samfunnsspeilet". Hvis det navnet/ordet ikke sier deg noe, så har du hodet enda lenger ned i sanda enn du gir inntrykk av. Anonymous poster hash: 55333...e4a 1
Grønt blad Skrevet 1. juli 2013 #33 Skrevet 1. juli 2013 Jeg er blant dem som mener at når man forlover seg, så har man blitt enige om å gifte seg. Likevel synes jeg det er veldig koselig at du vurderer å fri med ring, selv om det blir som smør på flesk. Vær oppmerksom på at selgeren av ringen du lenker til, bruker det samme bildet (nesten, kun litt ulike vinkler) på andre ringer som har større diamant. En diamant på 0,10 karat vil se mindre ut enn diamanten i ringen på bildet. Jeg anbefaler deg å ta turen innom gullsmed Lykke til!
Gjesten Skrevet 1. juli 2013 #34 Skrevet 1. juli 2013 Takk for alle tilbakemeldingene... Må bare få presisere litt, vi har ikke barn sammen og har heller ingen problemer med å snakke sammen.. Tenke bare det ville være en fin ting å gjøre... Må si det er mange her inne som har en forutintatt og konservative holdninger om enkelte ting, kan vel si såpass at de fleste jeg kjenner som er forlovet ikke har planer eller tenkt på å gifte seg i nærmeste framtid... Får se hva det blir til, har iallefall fått tiøbakemeldinger om saken... Da er de ikke forlovet. Fra bokmålsordboken: forlovelse forlovelse m1 avtale om ekteskap inngå, deklarere, heve en f- 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #35 Skrevet 1. juli 2013 Du KAN jo ikke bare mene noe annet enn det definisjonen er! Forstår du nå banan-eple eksemplet mitt? Jeg kan ikke bare bestemme at banan skal være eple istedet, bre fordi jeg mener det. Jeg kan jo ikke mene det, når det allerede er bestemt ved definisjon at det ikke er det. Anonymous poster hash: 9c0b1...25c For en pirk du er!! Anonymous poster hash: 92ef7...bd5 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #36 Skrevet 1. juli 2013 For en pirk du er!! Anonymous poster hash: 92ef7...bd5 Med pirk så mener du brunette, ikke sant? Anonymous poster hash: 901f4...6c8 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #37 Skrevet 1. juli 2013 Men hvorfor fri og fri når man bare har tenkt å gifte seg en eller annen gang? Du kan jo fri hvert femte år til dere dør da... Syns det blir alt for dumt. Frieri og giftermål hører sammen. Om det er for å få bekreftelse blir hele greia litt stusselig. Neida, han plager ingen men spør jo om vår mening og det blir for dumt. Skal han fri igjen om to år når han igjen trenger bekreftelsen? Fri om du har tenkt å begynner å planlegge bryllup, hvis ikke så er du jo allerede forlovet og da blir det meningsløst... Takk for alle tilbakemeldingene... Må bare få presisere litt, vi har ikke barn sammen og har heller ingen problemer med å snakke sammen.. Tenke bare det ville være en fin ting å gjøre... Må si det er mange her inne som har en forutintatt og konservative holdninger om enkelte ting, kan vel si såpass at de fleste jeg kjenner som er forlovet ikke har planer eller tenkt på å gifte seg i nærmeste framtid... Får se hva det blir til, har iallefall fått tiøbakemeldinger om saken... Anonymous poster hash: b6a7f...d3d
plix Skrevet 1. juli 2013 #38 Skrevet 1. juli 2013 Jeg forsto det slik at da de ble forlovet, var det ikke av kun den "romantiske" sorten, men hovedfokuset lå i fordelene på papiret? Isåfall er et nytt frieri, kun for å understreke den romantiske biten i tillegg, forståelsesfullt fra min side 1
Suzi Skrevet 2. juli 2013 #39 Skrevet 2. juli 2013 I gamle dager var nok en forlovelse ensbetydende med at man skulle gifte seg relativt raskt. I dag er ikke det tilfellet i det hele tatt. Det er mange (også som jeg kjenner) som er forlovet i mange år, og jeg har aldri fått spørsmål fra andre om når bryllupet skulle stå når vi forlovet oss for mange år siden. Og det er ikke noe jeg har spurt andre som har vært forlovet om heller. Folk velger å gifte seg når de føler seg klare eller har lyst, ikke fordi det står i et leksikon at det skal gifte seg innen et år. Dere som skriver her at om man forlover seg så skal man gifte seg i løpet av et år mener sikkert at dersom det ikke er tilfellet er det ikke noen vits i å forlove seg. Men en forlovelse er det de involverte legger i det, og for mange er det at man forteller hverandre og omverdenen at det er oss. I vårt tilfelle ble vi enige om å forlove oss for mange år siden uten at det var snakk om å sette noen dato. Når samboeren da faktisk spurte i høst om jeg ville gifte meg med ham var det selvfølgelig en hyggelig overraskelse, men vi hadde sikkert hatt det like fint om vi hadde vært "bare" forlovet i enda noen år.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2013 #40 Skrevet 2. juli 2013 Det handlet ikke om statistikk, kjære deg. Hvis du gidder å dra hodet ut av sanda og lese det som står i linken, så vil du se det. Hva leksikonet sier om den opprinnelige betydningen av ordet er én ting, men når samfunnet viser at den opprinnelige betydningen av ordet har vært i ferd med å endres i over 10 år, så må det jo gå an å innse at verden kanskje forandrer seg litt? Og du? Gidder du å la være å rope så høyt, får jo vondt i hue! Anonymous poster hash: 55333...e4a Gidder du la være å bruke dårlig diskusjonsteknikk, aka "kjære deg" for å få motstander til å virke mindre og dum? Hmm? Kan man ikke ha en diskusjon uten at folk skal bli irriterte på meddebattanter? Ja, det sa seg jo selv at det handlet om statistikk, siden linken var SSB, og statistikk er da hentet fra resultater. Og selv om si f.eks 5000 mener at forlovelse BØR bety noe annet, så spiller det ingen trille hvis definisjonen fortsatt er det samme. Hva var poenget egentlig? Igjen, for å presisere, jeg mener at man ikke bare kan forandre på betydningen av et ord når ordet helt klart har en definisjon. Finn et annet ord og se på dets definisjon, kan man bare endre det som man selv vil ? Er det greit? Da vet vi jo ikke lenger hva vi snakker om hvis det er opp til enhver hva ordet betyr. Anonymous poster hash: 9c0b1...25c 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå