AnonymBruker Skrevet 30. juni 2013 #1 Skrevet 30. juni 2013 Har lenge tenkt å fri til min forlovede, og nå byr sjangsen seg når vi skal en uke på "voksenferie" uten unger... Lurer på om det blir feil å gjøre det på måten jeg har tenkt på...? Har tenkt å overaske henne med denne http://www.gullsmedrydeng.no/default.pl?showProduct=5191&pageId=338 i champagneglass uten å si noe på forhånd... Høres dette dumt ut? Vi begge har jo forlovesringene på høyre hånd... Må hun flytte sin forlovedes ring til venstre eller er det "greit" å sette ringen man frir med på venstre hånd? Nå vil sikkert mange synes dette er "smør på flesk" siden vi allerede har forloved oss... Anonymous poster hash: e2626...b80
Stueloff Skrevet 30. juni 2013 #2 Skrevet 30. juni 2013 Hmm... Kan du fortelle hvorfor du skal fri hvis dere allerede er forlovet? 19
Gjest Magdalene Skrevet 30. juni 2013 #3 Skrevet 30. juni 2013 (endret) Er man forlovet så er man jo det. Da har man jo allerede blitt enige om å gifte seg. Så hvorfor fri da? Igjen? Er jo ikke snakk om smør på flesk, men dere har jo allerede blitt enige om å gifte dere, og planlegger bryllup. Vil du gi en ring, kan du jo det UTEN å fri. Endret 30. juni 2013 av Magdalene 1
Gjest Fluttershy Skrevet 30. juni 2013 #4 Skrevet 30. juni 2013 Ringen var pen og det er alltid kjekt med en romantisk gest, men hvorfor i alle dager skal du fri når en av dere tydeligvis har fridd allerede? Er man forlovet så er man jo enige om at man skal gifte seg og mange begynner bryllupsplanlegging ikke så lenge etter en forlovelses. 3
Suzi Skrevet 30. juni 2013 #5 Skrevet 30. juni 2013 Ringen var kjempefin den. :-) Det er ikke nødvendigvis sånn nå i dag at man automatik begynner å planlegge bryllup med en gang man forlover seg. Vi forlovet oss for på en måte å bekrefte at vi hørte sammen, men vi visste begge at det ikke ble noe bryllup med det første. Etter nesten ni år følte samboeren seg moden for det og fridde rett før jul. Uten noen ny ring, og jeg har vel aldri tenkt på at han da burde gitt noen ny ring. Forlovelsesringene våre er flotte og ingen av oss ønsker å bytte dem, de ser vel mer ut som gifteringer også. Så de får bare gravert i seg dato nå. Så jeg synes du skal fri jeg og spørre henne om hun nå faktisk vil gifte seg med deg. :-) Er sikker på at hun blir kjempeglad for det. Du kan selvsagt gi henne en ny ring for å markere det faktiske frieriet, eller du kan spare de pengene til eventuelle gifteringer, bryllupet eller morgengave. Bryllup koster en god del penger, så pengene får ben å gå på da. :-)
panic-attack Skrevet 30. juni 2013 #6 Skrevet 30. juni 2013 Ringen var kjempefin den. :-) Det er ikke nødvendigvis sånn nå i dag at man automatik begynner å planlegge bryllup med en gang man forlover seg. Vi forlovet oss for på en måte å bekrefte at vi hørte sammen, men vi visste begge at det ikke ble noe bryllup med det første. Etter nesten ni år følte samboeren seg moden for det og fridde rett før jul. Uten noen ny ring, og jeg har vel aldri tenkt på at han da burde gitt noen ny ring. Forlovelsesringene våre er flotte og ingen av oss ønsker å bytte dem, de ser vel mer ut som gifteringer også. Så de får bare gravert i seg dato nå. Så jeg synes du skal fri jeg og spørre henne om hun nå faktisk vil gifte seg med deg. :-) Er sikker på at hun blir kjempeglad for det. Du kan selvsagt gi henne en ny ring for å markere det faktiske frieriet, eller du kan spare de pengene til eventuelle gifteringer, bryllupet eller morgengave. Bryllup koster en god del penger, så pengene får ben å gå på da. :-) må si meg enig med denne, vi var også forlovet i over ti år før jeg ga mannen et lite tupp i ræva om at nå var det på tide å få komme seg ned kirke gulvet. Så bare fri til henne du hun blir sikkert i ekstase
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2013 #7 Skrevet 30. juni 2013 Dette høres bare veldig dumt ut i mine øyne. Man frir kun til den samme personen en gang så sant denne personen sier ja den gangen. Det har jo denne damen åpenbart gjort. Om du ønsker å være romantisk, så er det flott. Gi henne gjerne en annen ring i tillegg, og gjerne champange med. Men ikke kall det et frieri, og ikke gi henne en ny forlovelsesring når hun allerede har fått en av deg. DET blir bare for dumt. Romantisk kan du være på så mange andre måter, og det virker jo som om at du absolutt er romantisk anlagt. Hun er åpenbart heldig slik sett, men når dere alt har forlovet dere, så er dette strengt tatt ikke mulig å gjøre om igjen. (Selvsagt er det fysisk mulig, men du skjønner vel selv at det blir misbruk av det å fri?) Vær heller romantisk med henne på andre måter du. Anonymous poster hash: c0946...755 3
Gjest Daenerys Skrevet 30. juni 2013 #8 Skrevet 30. juni 2013 Jeg forstår ikke helt hvorfor dere skal forlove dere en gang til. Men du kan jo gi henne ringen uansett, og si at du syns denne var mer henne verdig?
Gjest Adriane Skrevet 30. juni 2013 #9 Skrevet 30. juni 2013 Tja, det er jo mange som fornyer ekteskapsløftene sine etter de har vært gift en stund, noen også med ny/tilleggsring. Sånn sett tenker jeg at dette blir litt på samme måte, bare da med forlovelse. Hans forlovede vil sikkert sette pris på det! Jeg antar det er sånn at ts nå er klar for å sette en dato, og starte planleggingen av bryllup (for det er da mange som er forlovet langt mer enn 1-2 år før de gifter seg ) Ang den nye og gamle ringen, og hvor de skal sitte, så tror jeg dere må finne ut av det i fellesskap. Hun har antakelig en preferanse på dette selv. Evt kan den kanskje bæres på samme finger som den gamle forlovelsesringen, litt an på hva slags ring hun har fra før? Kanskje vil hun da bruke bare den nye ringen? Tenkte du at hun skal få enda en ny ring når dere gifter dere, eller skal den du frir med også brukes som giftering? Alternativer til å legge ringen i champagneglasset, er å f.eks binde den fast på en rose du gir henne, sette den/få den satt på toppen av et kakestykke, late som du mister noe på bakken og når du reiser deg opp igjen holder du ringen i hånda osv osv osv Til alle dere "skeptikere", så går det jo an å "fri" uten å stille det tradisjonelle "vil du gifte deg med meg"-spørsmålet. Han kan jo f.eks si: "Vil du begynne å planlegge bryllup sammen med meg?"
Undrende78 Skrevet 30. juni 2013 #10 Skrevet 30. juni 2013 (endret) TS her... Tenker nok slik Suzi skriver her, det er vel ikke ensbetydende at man skal gifte seg selv om man er forlovet..Mange forlover seg nok for å bevise og bekrefte tilhørighet... I vår situasjon har vi valgt å være forlovet pga. økonomiske grunner (etterlattepensjon +++) men føler likevel det blir rett å "fri" og spørre om hun virkelig vil gifte seg en gang i fremtiden (det kan gå 2år, det kan gå 10) og tillbringe resten av livet sitt sammens med meg... Grunnen er vel for at jeg vil ha og trenger den bekreftlesen... Flott å høre at folk har forskjellige meninger om dette, det har jeg full forståelse for... Endret 30. juni 2013 av Undrende78
addict Skrevet 30. juni 2013 #11 Skrevet 30. juni 2013 Øøøøh hæ, en forlovelse gir da vel ikke flere rettigheter enn om man ikke er forlovet... Dette ble bare dumt 4
Undrende78 Skrevet 30. juni 2013 #12 Skrevet 30. juni 2013 Øøøøh hæ, en forlovelse gir da vel ikke flere rettigheter enn om man ikke er forlovet... Dette ble bare dumt Hva som ble dumt...? Forlovet istede for å være gift! Hvis du setter deg inn i lover og regler så er det enkelte ting som ikke lar seg gjøre hvis man er gift.
typewriter Skrevet 30. juni 2013 #13 Skrevet 30. juni 2013 Gjør det på en storskjerm på stadioen, sånn at du presser henne til å si ja. 1
Rosa Sitron Skrevet 30. juni 2013 #14 Skrevet 30. juni 2013 Hva som ble dumt...? Forlovet istede for å være gift! Hvis du setter deg inn i lover og regler så er det enkelte ting som ikke lar seg gjøre hvis man er gift. Av uvitenhet, hva da? 1
Gjest Naria Skrevet 30. juni 2013 #15 Skrevet 30. juni 2013 TS her... Tenker nok slik Suzi skriver her, det er vel ikke ensbetydende at man skal gifte seg selv om man er forlovet.. Jo, det er faktisk akkurat det det er. En forlovelse er et løfte om ekteskap, foreligger ikke et slikt løfte er man per definisjon ikke forlovet. Og forlovelse utløser heller ingen juridiske rettigheter eller plikter. 8
Rosa Sitron Skrevet 30. juni 2013 #16 Skrevet 30. juni 2013 Jo, det er faktisk akkurat det det er. En forlovelse er et løfte om ekteskap, foreligger ikke et slikt løfte er man per definisjon ikke forlovet. Og forlovelse utløser heller ingen juridiske rettigheter eller plikter. Helt enig =)
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2013 #17 Skrevet 30. juni 2013 Øøøøh hæ, en forlovelse gir da vel ikke flere rettigheter enn om man ikke er forlovet... Dette ble bare dumt Nei, man får færre Man mister blant annet etterlattepensjonen. Det kan også være arveregler inne i bildet som gjør alt mye mer vanskelig i det øyeblikket en enke/enkemann gifter seg på nytt. Anonymous poster hash: 55333...e4a
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2013 #18 Skrevet 30. juni 2013 Øøøøh hæ, en forlovelse gir da vel ikke flere rettigheter enn om man ikke er forlovet... Dette ble bare dumt Og forlovelse utløser heller ingen juridiske rettigheter eller plikter. Hvis dere leser det TS skriver, så forklarer TS hva som er greia: TS her... I vår situasjon har vi valgt å være forlovet pga. økonomiske grunner (etterlattepensjon +++) men føler likevel det blir rett å "fri" og spørre om hun virkelig vil gifte seg en gang i fremtiden (det kan gå 2år, det kan gå 10) og tillbringe resten av livet sitt sammens med meg... Altså, det er først hvis/når de gifter seg at han eller hun mister blant annet økonomiske rettigheter som etterlatt (det tilsier at en av dem er enke/enkemann). De har med andre ord valgt å være "bare" forlovet, fordi de ved å gifte seg mister disse rettighetene og ytelsene. Det kan også være arveregler som gjør ting en hel del mer komplisert i det en enke/enkemann ønsker å gifte seg på nytt, dersom vedkommende som er enke/enkemann har barn fra ekteskapet med den avdøde. Anonymous poster hash: 55333...e4a
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2013 #19 Skrevet 30. juni 2013 Tja, det er jo mange som fornyer ekteskapsløftene sine etter de har vært gift en stund, noen også med ny/tilleggsring. Sånn sett tenker jeg at dette blir litt på samme måte, bare da med forlovelse. Hans forlovede vil sikkert sette pris på det! Jeg antar det er sånn at ts nå er klar for å sette en dato, og starte planleggingen av bryllup (for det er da mange som er forlovet langt mer enn 1-2 år før de gifter seg ) Ang den nye og gamle ringen, og hvor de skal sitte, så tror jeg dere må finne ut av det i fellesskap. Hun har antakelig en preferanse på dette selv. Evt kan den kanskje bæres på samme finger som den gamle forlovelsesringen, litt an på hva slags ring hun har fra før? Kanskje vil hun da bruke bare den nye ringen? Tenkte du at hun skal få enda en ny ring når dere gifter dere, eller skal den du frir med også brukes som giftering? Alternativer til å legge ringen i champagneglasset, er å f.eks binde den fast på en rose du gir henne, sette den/få den satt på toppen av et kakestykke, late som du mister noe på bakken og når du reiser deg opp igjen holder du ringen i hånda osv osv osv Til alle dere "skeptikere", så går det jo an å "fri" uten å stille det tradisjonelle "vil du gifte deg med meg"-spørsmålet. Han kan jo f.eks si: "Vil du begynne å planlegge bryllup sammen med meg?" AB:10 01 her. Jeg er en av skeptikerne. Jeg er fullstendig klar over at det er ulike måter å fri på. Min mann gikk ikke ned på kne da han fridde, og han hadde heller ikke en ring da. Det er ikke det utradisjonelle der jeg er i mot. Det er det med å gjøre det to ganger. Ingen vits når de allerede faktisk er forlovet. Anonymous poster hash: c0946...755 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2013 #20 Skrevet 30. juni 2013 TS her... Tenker nok slik Suzi skriver her, det er vel ikke ensbetydende at man skal gifte seg selv om man er forlovet..Mange forlover seg nok for å bevise og bekrefte tilhørighet... I vår situasjon har vi valgt å være forlovet pga. økonomiske grunner (etterlattepensjon +++) men føler likevel det blir rett å "fri" og spørre om hun virkelig vil gifte seg en gang i fremtiden (det kan gå 2år, det kan gå 10) og tillbringe resten av livet sitt sammens med meg... Grunnen er vel for at jeg vil ha og trenger den bekreftlesen... Flott å høre at folk har forskjellige meninger om dette, det har jeg full forståelse for... Hva er en bil for deg? Definisjonen av en bil? Ja ,for de fleste ting har en definisjon. Samme som forlovelse. Det betyr faktisk, at man har inngått løfte om å gifte seg i nærmeste fremtid, faktisk rundt +- 1 år. Så, hvis jeg har en banan så kan jeg ikke si at det faktisk er et eple, og ikke en banan. Bare fordi jeg synes det skal hete eple istedet. Forstår du ? Man kan ikke bare forandre definisjoner av ord. Forestill deg hvordan samfunnet skulle vært da. Er dere forlovet så har man allerede inngått løfte om ekteskap. Det å snakke om å fri til en forlovede er som å... ha en brødskrive med smør, og ha smør som pålegg også. Anonymous poster hash: 9c0b1...25c 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå