Gå til innhold

Hvorfor skal samværsforelder hente og bringe med mindre annet er avtalt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det samværsforelder som alltid skal hente og bringe dersom ikke annet er avtalt? Hvorfor er det ikke vedtatt 50/50? Samværsforelder skal hente/bringe, men man skal dele på utgiftene. Hvordan deler man utgifter når man må kjøre 2 timer hver gang? Bensin og slitasje på bilen? :P Hadde vært bedre med henting på en og bringing på en, vel??

Anonymous poster hash: ff131...7d4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor ikke avtale noe annet da? Er jo naturlig at den som har samvær skal hente, da det også er en form for samvær...

AnonymBruker
Skrevet

Jo, det er jo også en form for samvær. Prøver å forstå min kjæreste. Han er irritert for at han alltid må hente, men kanskje han er mest irritert for at de ikke deler utgiftene? Men kanskje han føler det "smålig" å skulle dele utgiftene hver gang når det er snakk om ikke så store summer hver gang (tror jeg) og reiseutgitene skal deles ut fra inntekt. Tror ikke det blir mye hu skal betale da. Men i lengden blir det vel det. Hvis du sier 15 kr på ei mil x 20 = 300 kr hver gang i bare bensin.

Så er det visst ikke bare bare å avtale noe annet.. men han har altså lov til det i følge det som står, men teit at det står at det i utgangspunktet er samværsforelder som skal hente/bringe... Ja, det er en type samvær, men hvis f.eks. hu hadde henta barnet når det skulle hjem, så hadde han jo fått "vært lenger" hos far, hjemme hos far. Om man skal se det på den måten.

Tenker med gru på hvordan det blir hvis far flytter til andre siden av landet....

Skrevet

Tenker med gru på hvordan det blir hvis far flytter til andre siden av landet....

Skal han ha samvær med barna sine, så bør han droppe det!!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Skal han ha samvær med barna sine, så bør han droppe det!!

Selvsagt bør han HELST droppe det, men det kan jo hende vi velger det. Det går da vel an det også? Ikke alle som bor i samme by... TS

Skrevet

Selvsagt bør han HELST droppe det, men det kan jo hende vi velger det. Det går da vel an det også? Ikke alle som bor i samme by... TS

Bør iallefall vente til ungene er store nok til å reise selv, uten lapp rundt halsen. Har man fått unger, har man tatt på seg et ansvar. Andre siden av landet ligger der når ungene er voksne også.

• Liker 3
Skrevet

Trodde det var slik at den ene bringer til, og den andre fra. Men det er kanskje noe min slue eks har lurt meg til å tro det da kanskje. Ville i så fall ikke overraske meg.

AnonymBruker
Skrevet

Trodde det var slik at den ene bringer til, og den andre fra. Men det er kanskje noe min slue eks har lurt meg til å tro det da kanskje. Ville i så fall ikke overraske meg.

Har du ikke lest reglene? :P Det står jo at samværsforelder skal hente og bringe med mindre annet er avtalt. Kanskje din eks mener dere har "avtalt" noe annet da. :P

AnonymBruker
Skrevet

Bør iallefall vente til ungene er store nok til å reise selv, uten lapp rundt halsen. Har man fått unger, har man tatt på seg et ansvar. Andre siden av landet ligger der når ungene er voksne også.

Ja, hvor gamle må de være da? 12? Joda, man kan flytte senere også, men man må jo også ta hensyn til sin nye familie. TS

AnonymBruker
Skrevet

* For barn fra fylte fem år og til 12 år kreves følge til flyavgangen.

Det betyr vel at når barnet er 12 år kan det reise uten lapp rundt halsen da?

Skrevet

Ja, hvor gamle må de være da? 12? Joda, man kan flytte senere også, men man må jo også ta hensyn til sin nye familie. TS

Tja, må man det? Eller bør man ta mest hensyn til de barna man har, før man skaffer en ny familie? Er det greit at man fraskriver seg ansvar man har tatt på seg? Bare fordi man har funnet ny dame?

Jada, jeg vet at veldig mange mannfolk dropper barna sine pga ny dame, men jeg klarer ikke å være enig i at det er positivt, eller nødvendig.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tja, må man det? Eller bør man ta mest hensyn til de barna man har, før man skaffer en ny familie? Er det greit at man fraskriver seg ansvar man har tatt på seg? Bare fordi man har funnet ny dame?

Jada, jeg vet at veldig mange mannfolk dropper barna sine pga ny dame, men jeg klarer ikke å være enig i at det er positivt, eller nødvendig.

Tilfeldig at du glemmer å nevne det største og vanligste problemet? Mødre som flytter langt unna pga ny samboer og tar barnet langt vekk fra sine fedre?

Er det en helt annen sak som du synes er greit?

Anonymous poster hash: c4762...972

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eh, ja, man MÅ ta HENSYN til sin nye familie. Om det innebærer å flytte eller ikke vil jo være ulikt. Jeg mener at hvis man klarer å finne en løsning på samværsordningen, så går det bra om far bor en 2 timers flytur unna. Det betyr jo ikke at han dropper barnet! TS

Gjest Gjest
Skrevet

Det som ville ha vært det beste for ungene, og mest naturlig var jo at faren kom dit ungene var. Er jo sikkert ett sted han kan bo der mens han sammen med ungene. Helt meningsløst at barn må reise så langt pga at en forelder velger å flytte til andre siden av landet.

AnonymBruker
Skrevet

Det som ville ha vært det beste for ungene, og mest naturlig var jo at faren kom dit ungene var. Er jo sikkert ett sted han kan bo der mens han sammen med ungene. Helt meningsløst at barn må reise så langt pga at en forelder velger å flytte til andre siden av landet.

Jo, det ville selvfølgelig vært best, men hvis far jobber turnus vil ikke dette gå opp om han skal være sammen med sin nye familie også. TS

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge man har barn sammen så bør man sette egne ønsker til side og prioritere barnet. Jeg hater denne byen jeg bor i, men av hensyn til barnet og faren så velger jeg å bo her sånn at jeg ikke ødelegger samværet.

Om 7 år er barnet så gammelt at jeg kan flytte, gleder meg!!!

Anonymous poster hash: 251a0...655

• Liker 3
Gjest Gjest
Skrevet

At samværsforelder skal hente bringe er noe som henger igjen fra gammelt av da far kjørte bil. Nå kjører mor like mye. Feministene har beholdt denne ennå.

Billigste reise skal regnes selv om bruker dyrere. Den som skal betale har bevisbyrden på at det ikke er benyttet billigste om det er konflikt.

Kan i midlertid ikke samværsforelder hente/bringe eks. pga. sykdom kan fylkesmannen pålegge bostedsforelder hente/bringe.

Utgifter ledsager og overnatting kan i noen tilfeller være nødvendig.

Det rare er at NAV ikke kan hjelpe kreve inn reisekostnader men med bidrag kan de. Merkelig men det henger vel sammen med feministregjeringer som har herjet. Som regel far som transporterer og da er det ikke så farlig at han får dekket det han skal om mor ikke vil betale sin andel.

Det er en brosjyre på regjeringen.no

Gjest Violetta
Skrevet

* For barn fra fylte fem år og til 12 år kreves følge til flyavgangen.

Det betyr vel at når barnet er 12 år kan det reise uten lapp rundt halsen da?

Når barnet har fylt tolv år reiser det som voksen.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvorfor er det samværsforelder som alltid skal hente og bringe dersom ikke annet er avtalt? Hvorfor er det ikke vedtatt 50/50? Samværsforelder skal hente/bringe, men man skal dele på utgiftene. Hvordan deler man utgifter når man må kjøre 2 timer hver gang? Bensin og slitasje på bilen? :P Hadde vært bedre med henting på en og bringing på en, vel??

Hvorfor vedta noe som helst?

Gjest Gjest
Skrevet

Folk er så utrolig smålige og egosentriske. Hvilken rolle spiller det om det koster deg noen kroner å få være sammen med egen BARN? Så fort man er blitt skilt, skal man krangle og lage bråk om alle slags smålige detaljer. Og hvem får svi for dette? Selvfølgelig barna, selv om mange svever i den villfarelsen at de straffer eksen sin.

Og å med viten og vilje flytte så langt unna sine egne barn at de må ta fly for å ha samvær, er intet mindre enn bunnløst egoistisk. Stakkars unger, sier jeg bare.

Jeg er selv skilt og har to barn (de er voksne nå), men var det en ting eksen og jeg fikset, så var det å skjerme ungene for alt slikt tull voksne kan finne på å konstruere for å gjøre livet vanskelig for den andre.

Vi klarte å bruke sunn fornuft. Passet det best at den ene hentet og den andre leverte, gjorde vi det. Om far ikke kunne ha dem den helgen han egentlig skulle, byttet vi helg. Om jeg hadde store utgifter i forbindelse med ungene, bidro han med penger.

Det er foreldrene som har tatt avgjørelsen om å skilles. Da bør de jammen se å gjøre barna sin hverdag best mulig også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...