Gå til innhold

Samvær i ferie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har vært skilt fra barnets far siden barnet var 1 år, barnet er nå 10 år.

Far forlanger 3 uker sammenhengende samvær i ferien i år. Jeg og min mann har ferie i 4 uker, og det samme har far og hans samboer. Dvs at far krever at de skal være sammen 3 uker i ferien, mot at vi skal få 1 uke... Han refererer til barneloven ang 3 uker, og truer nå med advokat. Greit at han har rett på 3 uker, og ingen nekter han det, men det skal vel ikke gå på bekostning av våre uker? Synes det er utimelig av hsn. Ingen nekter han en xtra uke, men det må bli utenom vår ferie. Jeg og min mann jobber fullt, jeg jobber turnus med jobb hver 3. Helg pluss en hinkehelg på 12 uker. I tillegg er hun hos far annenhver helg og annenhver jul nyttår osv. Synes det er ganske så urimelig av far. Det var avtalt tidligere at han skulle ha 2 uker i ferien. Men i dag tidlig kom det melding fra hans samboer om at de krever 3 uker, de skulle ha henne 3 uker, uke ditt og uke datt. Kjenner jeg blir så matt og lei. Er bestandig bråk fra den kanten, mest hans samboer som går i strupen på meg ang samvær og andre ting, uten at hun har snakket med far om det. Og når jeg tar kontakt med far og sier det som det er, er røkla i gang... Da blir hun sur på han og meg for at jeg "sladret" og han blir sur på henne for at hun gikk bak hans rygg med å kontakte meg. Uff, blir så lei av alt. At voksne mennesker kan oppføre seg slik... Vi har forøvrig planlagt våre to ferieuker for lenge siden. Og nå slenger far ut st han sier til barnet at det ikke blir ferie med dem i år pga at de ikke får 3 uker... Og ja, jeg har svelget en del kameler å hevet meg over mye fra dem... Skal sies at jeg giftet meg med min nye msnn lenge før han traff henbe så jeg er ikke sjalu på stemor og at det er derfor jeg skriver.. Er bare så oppgitt at jeg har lyst å be de dra til helvete snart, er då dritt lei av at alt skal bli bråk, fordi vi ikke finner oss i alt mulig fra den kanten... Er jeg urimelig som nekter en xtra uke på bekostning av vår ferie når dette var avtalt for lenge siden? Så kommer de i dag og krever uke 3, i vår ferie... Og nekter å ta en xtra uke før eller etter vår ferie? Kjenner jeg snart får magesår av dem... Ble rotete men men...

Anonymous poster hash: be0dc...32b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

samboeren som har tråkket det igjennom. Hun bestemmer ikke over deres barn.

Det er mye styr å få sammen ferien hos oss også, men jeg har da forlangt at han tar ferie tidlig 1 år og sendt året etter, så vi får våre uker som vi har krav på. Du får forhandle med barnefaren ingen andre.

Skrevet

Uff, for en røre. Skjønner godt at du blir oppgitt.

Jeg har ikke noe råd direkte på situasjonen med ferien, jeg vet for lite til å kunne gå inn i det. Men jeg har noe mer generelt:

Ser ut på det du skriver som om det er innblandingen fra eksen sin samboer som vanligvis skaper problemer. Dette har hun ikke egentlig noe med, heller ikke sett fra det offentliges synspunkt - det er han som er barnefaren og han som bør ha kontakten med deg, med mindre dere er enige om noe annet.

Om du har snakket med ham om dette og han ikke har fulgt opp, så kan kanskje mekling være et alternativ? Mekling tror jeg du kan bestille også selv om det ikke gjelder barnefordeling direkte, men litt usikker her. Uansett, så hadde kanskje det vært en idè? Jeg er klar over at det kan lage enda mer røre en stund, men om situasjonen er uholdbar slik den er så vil det sannsynligvis bli bedre likevel.

Det du kan gjøre ved en slik mekling er å ta opp problemene med at samboeren tar direkte kontakt med deg når det gjelder hvordan ting praktisk skal ordnes med samvær. De vil sannsynligvis anbefale at faren tar over denne biten. I og med at dette blir mer formelt, så har han også et "pressmiddel" overfor samboeren sin i og med at det da foreligger en avtale om at det skal gå gjennom ham, og ikke henne. Og du kan bare vise til den og nekte å ta slike ting med henne om hun ringer om det.

Det krever jo selvsagt at du også følger opp og er konsekvent når du nekter å diskutere det med henne. Om hun vil ha viljen sin, så tvinger du henne dermed til å gå på ham istedenfor deg, og det kan bare være positivt.

Håper du finner en løsning. Lykke til :)

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg har heller ingen gode råd til deg, men kjenner igjen kaoset...

Har lignende problemstilling innimellom og vet hvor utmattende det kan være.

Jeg er veldig konsekvent på å ikke tillate at " stemor" får forhandle. Så lenge hun er fars problem og ikke barnet eller mitt sitt mare, så går det greit. Hun har forsøkt iherdig å markere seg og viktigheten av at de er ny familie som på et-eller-annet vis gir henne retten til å innkalle til familiekontoret for å korrigere oppdragelsen min fordi hun vil ha et strengere regime enn meg....say no more..

Av og til kan man få lyst til å stikke fingrene i øra, rekke ut tunga og trykke på fast forward-knappen.Men så var det nå den barndommen man gleder seg over da ;-)

Anonymous poster hash: 77826...217

Gjest Magdalene
Skrevet

Forstår at det føles urettferdig.

Men da har dere alle lært til neste år. Fra når får dere bytte på å ha ferie seint og tidlig, så hun får ferie med dere begge.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Forstår at det føles urettferdig.

Men da har dere alle lært til neste år. Fra når får dere bytte på å ha ferie seint og tidlig, så hun får ferie med dere begge.

Vi har hatt annahver sen/tidlig i alle år. Helt til for 1 mbd siden da far annonserte at han har byttet feriepulje men glemt å si fra til meg/oss. Så derfor delte vi de 4 ukene men nå skal de altså ha en tredje uke ig, som de krever k vår ferie. Blir helt mat....

Anonymous poster hash: be0dc...32b

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vet mange gjør slik at man velger uker annen hvert år, men da skal den andre foreldren ha beskjed innen 1 april/mai (noe som også er vanlig å gi beskjed til sin arbeidsgiver) hvilke uker de velger det året.

F.eks i år: Mor velger sine uker først, og far må da føye seg etter det denne sommerferien (barnets sommerferie). Far må da få beskjed innen 1 mai (evt 1 april slik at det kan bli bedre tid til planlegging.

Neste år velger far sine uker med barnet for sommeren først.

Kanskje noe å ta fra neste år?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...