AnonymBruker Skrevet 29. juni 2013 #1 Del Skrevet 29. juni 2013 Jeg har vært deprimert i mange år og har gått på antidepressiva i et par år, og som de fleste andre deprimerte så sliter jeg med søvn. Vanligvis sover jeg for mye (9-15 timer)og er trøtt/utmattet hele tida. Men så har jeg perioder hvor jeg ikke får sove i det hele tatt. Disse "periodene" varer i flere uker/måneder(som oftest typ 2 måneder) og det er ganske slitsomt. Er i en sånn periode nå hvor jeg nesten ikke sover. Sovner når jeg er så trøtt at jeg er på grensen til å besvime, men så våkner jeg etter noen minutter/timer(sover max fem timer før jeg våkner av meg selv, men som oftest er det typ 1-2 timer). Går det an å begynne på sovemedisin selv om jeg bare sliter med søvn i perioder? Anonymous poster hash: f2f84...446 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mandel92 Skrevet 29. juni 2013 #2 Del Skrevet 29. juni 2013 Sovemedisin skal bare brukes i korte perioder, helst ikke mer enn en uke. Sovemedisin er egentlig ikke til å anbefale, og du blir lett avhengig av dem, og må ta flere for å falle i søvn. Jeg gikk for en stund siden på imovane, men etter kort tid sluttet de å fungere. Ei venninne av meg forteller at hun må ta et helt brett med sovemedisin for at hun i det hele tatt skal merke noe til dem. Les heller om søvnhygiene http://nhi.no/livsstil/livsstil/sovnforstyrrelser/sovnhygieniske-rad-1288.html?page=2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2013 #3 Del Skrevet 29. juni 2013 Det finnes medisiner som ikke er sovemedisiner, men som likevel kan gi bedre søvn. Eksempel er forskjellige antipsykotikum, samt vallergan som er et antihistamin. Slike medisiner blir du ikke avhengig av på samme måte som sovemedisiner. Du kan fint ta medisiner for søvn selv om du bare har søvnproblemer i perioder. Anonymous poster hash: d2c7d...add Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 30. juni 2013 #4 Del Skrevet 30. juni 2013 Jeg strever med kroniske søvnvansker, og jeg bruker to typer antipsykotiske medisiner samt Rivotril (B-preparat). Jeg har fått tilatelse av psykiateren å øke dosene når søvnen blir dårligere og redusere igjen når den blir bedre. Snakk med legen din ang. medisiner. Sovemedisin er/bør ikke være førstevalget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2013 #5 Del Skrevet 30. juni 2013 Jeg har god hjelp av Stilnoct (innsovingstabletter, selv om de er avhengighetsskapende. Heller avhengig og søvn, enn lite søvn og ikke avhengig. Bruker sarotex og sobril ved behov. De hindrer tidlig oppvåkning. Sobril hjelper mot angst.Anonymous poster hash: c6786...b1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2013 #6 Del Skrevet 30. juni 2013 Truxal hjelper også for søvn. Allergimedisiner som Vallergan slår meg helt ut hele døgnet Anonymous poster hash: c6786...b1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2013 #7 Del Skrevet 30. juni 2013 min far ble avhengig av innsovningstabletter, som senere gikk over til å bli rusmisbruk. Jeg vil IKKE annbefale dette som første valget. Alt for lite fokus på hvor farlig dette kan være. Prøv andre alternativer først. Jeg har selv, ingen erfaring med medisiner, så kan ikke si så mye om dette. Selv om dette er litt "alternativt" så har forskning på yoga vist at dette har ekstremt gode effekter på søvn, angst og depresjoner. Har fått det annbefalt både av lege og psykolog (vedsiden av annen behandling). Det handler først og fremst om lungekapasitet og pust, som gjør at kroppen blir flinkere til å gå inn og ut av søvn, så det er ikke snakk om noe overnaturlig hokus pokus, men at du blir flinkere til å kontrollere kroppen, og vil lære teknikker som kan hjelpe på spesielt angst og uro. Anbefales på det sterkeste! Selvom det ikke er nok alene i "tøffe" perioder for meg, så merker jeg at det hjelper ekstremt mye (ikke bare i forhold til søvn). Har en innvirkning på det fysiske (lungene, pust, styrke, muskler, du får brukt kroppen og vil naturlig nok bli litt trøttere av dette) psykiske (god samvittighet, endorfiner, meditering, avkobling og avslapning) Anonymous poster hash: fc4af...0aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå