AnonymBruker Skrevet 29. juni 2013 #1 Skrevet 29. juni 2013 Jeg har lite erfaring med nav, papirmølla og regelverk, og er skikkelig forvirret nå. Setter stor pris på om noen kan nøste litt opp i dette for meg Jeg er gravid, 9 uker. Ble 100% sykemeldt den 21.6 på grunn av bekkenløsning og tung fysisk jobb (kan ikke tilrettelegges). Skulle ikke jobbe før 24.6. Jobber fulltid, fast stilling. Har jobbet i bedriften siden mars, altså straks fire mnd. De vet ikke at jeg er gravid enda, tenkte å fortelle det etter 12 uker. Skal ha avtalt ferie fra 4.7-1.8. Så til spørsmålene. Arbeidsgiverperioden kan bli refundert til arbeidsgiver om de søker, NÅR de vet at jeg er gravid, riktig? Hva teller som arbeidsgiverperioden her, 21.6 og utover, eller 24.6- og utover siden det var da jeg skulle jobbe? Og teller avtalte feriedager med i denne arbeidsgiverperioden eller begynner det på nytt etter ferien min? Tenker på når je skal sende sykemelding del d til nav i stedet for arbeidsgiver, har blitt forespeilet sykemelding fremover også, da legen tror jeg vil bli verre heller enn bedre. Når nav skal regne ut sykepenger etter ferien min, da regner de ikke med den mnd jeg har hatt ferie og ikke hatt inntekt, sant? De ser på flere mnd? Og når jeg har litt varierende inntekt hver mnd og timelønn, hva er da grunnlaget for sykepenger? Og teller kveld/helg-tillegg med? Er jo en del av inntekten også. Puh, det ble masse rot, hjelp mottas med stor takk, har googlet meg helt blind nå og bare surrer.Anonymous poster hash: 32f7a...d0e
kaprifolen Skrevet 30. juni 2013 #2 Skrevet 30. juni 2013 Etter en kjapp gjennomgang kan jeg jo si at ja, arbeidsgiver får refundert det du er syk så lenge det er pga svangerskap. Arb.giverperioden vil nok telle fra første dag du er sykmeldt, tror jeg. Uansett har du nok en lønningsansvarlig som kan videresende til Nav om du sender feil, eller du kan ringe han/henne og høre på forhånd.. Vedkommende har taushetsplikt, og kan ikke fortelle andre at i er gravid! Nav kan se på et snitt av inntekten, så ferien ødelegger ikke. Tillegg telles! 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2013 #3 Skrevet 30. juni 2013 Litt usikker på om jeg fikk med meg alle spørsmålene... Hvor lenge er du sykemeldt? Har du levert sykemeldingen?? Du må si fra til arbeidsgiver at du er gravid. Deretter må arb.giver sende et søknadsskjema til Nav for å få refusjon. Har du fastlønn? Arb.giverperioden gjelder fra den datoen du er sykemeldt, 21.06. Det står øverst på de ulike delene av sykemeldingene hvem som skal ha disse. Del a er sendt fra legen til nav, og der skal det være krysset av for at sykdommen er svangerskapsrelatert. Du vil få feriedagene dine til gode og kunne bruke de senere. Hvis du er sykemeldt resten av året kan du overføre dem til neste år og utsette permisjonen med ferie. Hvis du har en jobb der du ikke kan jobbe som gravid bør du få lege/jordmor til å søke om svangerskapspenger, ikke gå på sykemelding.Anonymous poster hash: 00230...a7d 2
Kara W Skrevet 30. juni 2013 #4 Skrevet 30. juni 2013 Jeg skjønner at dette kan være forvirrende. Det er arbeidsgiver som skal fylle ut og sende inn skjemaet for hvilke dager som er i arbeidsgiverperioden. Dersom du jobber et såpass stort sted at lønnsansvarlig ikke er en kollega hadde jeg gitt h*n beskjed om at det gjelder graviditet. Hvis ikke kan de søke om refusjon på etterskudd også. Sykepenger kan regnes ut på flere måter, men det høres ut som om det bør brukes snitt-lønn på deg. Vanligvis er det de 6 beste av de siste 10 mnd som teller, men er usikker på hvordan dette blir når du bare har jobbet i 4 mnd. Dersom du egentlig er i stand til å jobbe, men jobben ikke kan tilrettelegge så skal du ha svangerskapspenger og ikke sykepenger. Dersom du blir 100% sykemeldt før ferien starter har du krav på å få denne utsatt. Fint for deg, for da kan du bruke denne til å forlenge permisjonen. Du får da sykepenger for den tiden du skulle hatt ferie. Jeg håper det svarer på alle spørsmålene dine, hvis ikke er det bare å spørre på nytt. 1
Semydfe Skrevet 30. juni 2013 #5 Skrevet 30. juni 2013 Men hvis du skal få ferien utsatt pga sykemelding så må du selv søke om dette. Det er ingen automatikk i det. Stort sett er søknaden bare en formalitet, men må leveres inn til arbeidsgiver. 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2013 #6 Skrevet 30. juni 2013 Men hvis du skal få ferien utsatt pga sykemelding så må du selv søke om dette. Det er ingen automatikk i det. Stort sett er søknaden bare en formalitet, men må leveres inn til arbeidsgiver. Dette går automatisk der jeg jobber!Anonymous poster hash: 00230...a7d
Semydfe Skrevet 30. juni 2013 #7 Skrevet 30. juni 2013 Dette går automatisk der jeg jobber!Anonymous poster hash: 00230...a7d Det er mange steder det går automatisk, men det er store forskjeller fra arbeidsgiver til arbeidsgiver.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2013 #8 Skrevet 30. juni 2013 Tusen, tusen takk for god hjelp! Forstår mye mer nå! Lønnsansvarlig hos oss er min nærmeste leder, så ønsker ikke å gi beskjed om at det er svangerskapsrelatert helt enda, men godt å høre at de kan søke refusjon i ettertid. Er ikke i stand til å arbeide nå nei, har fått tidlig bekkenløsning, og har en jobb hvor jeg står/går/bøyer/løfter og stresser 8 timer i strekk. Legen nevnte at siden det ikke er noen måte å tilrettelegge på kunne jeg kanskje få svangerskapspenger likevel, i stedet for sykepenger, for han trodde jeg ville bli verre heller enn bedre fremover, og at jeg kom til å bli borte fra jobb lenge. Får se nærmere på det. Det med ferie visste jeg ikke. Legen sykemeldte meg frem til ferien min (sykemeldingen er altså fra 21.6-4.7), for da skulle jeg jo ha fri uansett. Er 100% sykemeldt ja. Ut i fra hva dere sier er jo dette litt dumt for meg, går det an å endre dette tror dere? Ang. sykepengegrunnlaget, jeg har jobbet i mer enn fire mnd, men kun fire mnd i denne jobben, utgjør det noen forskjell da? AB, post 3: har levert sykemeldingen ja. Uten å si noen ting om grunnen til den. Sykemeldingen er i utgangspunktet fra 21.6-4.7, legen tok ikke med ferien jeg uansett skal ha til 1.8, og jeg skal tilbake på ny sjekk og sannsynligvis forlenge sykemeldingen da, legen mente jeg kom til å være sykemeldt ut svangerskapet. Ser jo av kommentarene deres her at det med ferien ble litt dumt... Har ikke fastlønn, timelønn m/helg/kveld/helligdagstillegg. Har fast jobb og kontrakt med 100% stilling. Igjen takker jeg så mye for at dere har tatt dere tid til å hjelpe meg, det setter utrolig stor pris på! (Helt rørt jeg. hormonell...hehe!) Anonymous poster hash: 32f7a...d0e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå