Kaisamaia Skrevet 29. juni 2013 #1 Del Skrevet 29. juni 2013 Jeg har en del bøker som jeg kan klippe i. Har lyst til å dekorere f.eks. skoesker med bilder og tekst fra bøkene. Hvordan får jeg det til å sitte best? Decoupagelim? Hvordan gjør jeg dette? Vil også f.eks. lage bursdagskort med dette. Noen ideer her? Kan jeg bruke sånn lim da også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
estrella Skrevet 12. juli 2013 #2 Del Skrevet 12. juli 2013 Ja, det kan du. Du får kjøpt slik på f.eks Panduro og andre hobbybutikker. Du trenger egentlig ingenting spesielt, annet enn det limer og gjerne noen sånn skumgummibørstegreier for å få påføre limet. Det er kun din egen fantasi som setter grenser. Trenger du tips kan du jo søke opp decoupage på Pinterest Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rux Skrevet 13. juli 2013 #3 Del Skrevet 13. juli 2013 Jeg har en del bøker som jeg kan klippe i. Har lyst til å dekorere f.eks. skoesker med bilder og tekst fra bøkene. Hvordan får jeg det til å sitte best? Decoupagelim? Hvordan gjør jeg dette? Vil også f.eks. lage bursdagskort med dette. Noen ideer her? Kan jeg bruke sånn lim da også? Som det blir sagt over her; du trenger egentlig bare decoupagelakk og påføringsverktøy. Det du må passe på er at du velger riktig lakk, for det finnes flere typer. Først og fremst har du allround, altså lakk som funker på de fleste underlag. Da kan du velge mellom blank og matt. I tillegg får du egen lakk feks for tekstiler eller for glass/porselen. Lakken fungerer både som lim og lakk, så du påfører den både under og over det motivet du skal feste fast på noe. Skal du lage kort er det ikke alltid det lønner seg å bruke decoupagelakk fordi den er flytende, med andre ord kan den bølge underlaget om det feks er av kartong/papir. Men da kan du jo bare bruke vanlig hobbylim i stedet Decoupage er veldig moro og veldig greit å komme i gang med, så det er bare å prøve deg fram :D Et lite tips: Ved bruk av større motiver må du starte i ene enden av motivet og jobbe deg forsiktig bortover slik at du hele tiden skyver lufta vekk. Litt dårlig forklart men... Hvis du legger hele motivet rett ned på underlaget vil det dannes luftbobler her og der, og de er vanskeligere å få vekk når du først har lagt ned motivet. Lykke til, kos deg med den nye hobbyen din Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaisamaia Skrevet 8. august 2013 Forfatter #4 Del Skrevet 8. august 2013 Som det blir sagt over her; du trenger egentlig bare decoupagelakk og påføringsverktøy. Det du må passe på er at du velger riktig lakk, for det finnes flere typer. Først og fremst har du allround, altså lakk som funker på de fleste underlag. Da kan du velge mellom blank og matt. I tillegg får du egen lakk feks for tekstiler eller for glass/porselen. Lakken fungerer både som lim og lakk, så du påfører den både under og over det motivet du skal feste fast på noe. Skal du lage kort er det ikke alltid det lønner seg å bruke decoupagelakk fordi den er flytende, med andre ord kan den bølge underlaget om det feks er av kartong/papir. Men da kan du jo bare bruke vanlig hobbylim i stedet Decoupage er veldig moro og veldig greit å komme i gang med, så det er bare å prøve deg fram :D Et lite tips: Ved bruk av større motiver må du starte i ene enden av motivet og jobbe deg forsiktig bortover slik at du hele tiden skyver lufta vekk. Litt dårlig forklart men... Hvis du legger hele motivet rett ned på underlaget vil det dannes luftbobler her og der, og de er vanskeligere å få vekk når du først har lagt ned motivet. Lykke til, kos deg med den nye hobbyen din Takk for utfyllende svar! :D Så du mener at det er lurere å bruke hobbylim for å lage kort? Lime over bildene også da eller? Hva er det alle disse kortmakerne gjør egentlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
estrella Skrevet 8. august 2013 #5 Del Skrevet 8. august 2013 Takk for utfyllende svar! :D Så du mener at det er lurere å bruke hobbylim for å lage kort? Lime over bildene også da eller? Hva er det alle disse kortmakerne gjør egentlig? Når jeg lager kort hvor jeg skal feste ting så bruker jeg dobbelsidig teip, gluedots, 3d-puter (med lim på begge sider) o.l. Aldri brukt decoupageteknikken på kort. Når du skal lage kort og ting med papir generelt, så kan det være lurt å velge syrefritt, altså syrefri lim f.eks hvis du skal lime bilder på kort. Men da hadde jeg kun brukt lim på undersiden. Som sagt, jeg foretrekker dobbelsidig teip. Favorittteipen er fra Biltema Billigere og bedre enn det man får på hobbybutikker! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
estrella Skrevet 8. august 2013 #6 Del Skrevet 8. august 2013 Vanlig hobbylim bør du ikke bruke over motiver. Det blir bare surr og klissete. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaisamaia Skrevet 18. august 2013 Forfatter #7 Del Skrevet 18. august 2013 Når jeg lager kort hvor jeg skal feste ting så bruker jeg dobbelsidig teip, gluedots, 3d-puter (med lim på begge sider) o.l. Aldri brukt decoupageteknikken på kort. Når du skal lage kort og ting med papir generelt, så kan det være lurt å velge syrefritt, altså syrefri lim f.eks hvis du skal lime bilder på kort. Men da hadde jeg kun brukt lim på undersiden. Som sagt, jeg foretrekker dobbelsidig teip. Favorittteipen er fra Biltema Billigere og bedre enn det man får på hobbybutikker! Takk for svar Jeg tenkte på lim/laminering for å gi bildene mer glans når jeg lager kort... men da trenger man ikke det da? Du bare bruker "rent" papir/kartong osv? Ingen glans? Jeg skal jo klippe ut fra bøker..hmm.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå