Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så er jeg igang igjen og vurderer å ta opp igjen den hersens matematikken.

Jeg har strøket tre ganger. Men jeg vil ikke gi helt opp!

Men jeg får det ikke helt til. Vil så gjerne. Og sist hadde jeg god hjelp av to lærere som jeg fant på egenhånd, som var flinke. Jeg betalte hun ene veldig godt, og surt at de pengene gikk i vasken. Likevel strøk jeg. Og Det gikk veldig innpå meg. Jeg var lei og deprimert lenge.

Jeg er 32 og er fagarbeider i barne og ungdoms faget. Har jobbet siden jeg var lærling og 18 år. Underveis tok jeg opp fag så jeg kunne få generell studiekompetanse. Fikk en sekser og femmer og ellers helt greie karakterer.

Men så strøk jeg i matte og når man stryker i ett fag får man ikke hele pakken på generell studiekompetanse. Jeg testet meg for dyskalkuli, og fikk påvist dette med stor tvil. Grunnen er at jeg er flink med tall når det gjelder min egen økonomi og budsjett.

Jeg vil så gjerne videre og ikke bli gammel i barnehage.

Jeg trives veldig, men føler at jeg vil videre. Tjene litt mer penger. Utfordre meg selv. Få brukt hjernen på en annen måte.

Noen som har tips og som selv har slitt med matte?

Anonymous poster hash: 4230e...ba7
Skrevet

Hva er det du vil studere da? For noen studier kan man få dispensasjon fra kravet om generell studiekompetanse hvis man har dokumentert dyskalkuli.

AnonymBruker
Skrevet

Det er jeg ikke sikker på enda.

Bare det ikke inneholder mer matematikk. Jeg har egentlig ikke satt meg ett mål, før akkurat dette blir oppnådd. Har tenkt at matte må gjennomføres før jeg kan ta friheten til å begynne å drømme om hva jeg vil videre. Først da kan jeg se mulighetene.

Hvordan kan jeg finne ut av hvilke studier det er?

Anonymous poster hash: cf256...748
Skrevet

Skal æ hjælp dæ?

AnonymBruker
Skrevet

Det siste du må gjøre er å gi opp. Jeg strøk matteeksamen 3 GANGER og det var veldig sårende hver gang.

Fokuser på det som ALLTID kommer på eksamen og utgjør en stor del av poengsummen.

Eks: 1P matte; UTMERKET kontroll over bruk av de fire regneartene, forstå enkle problemstillinger, AREAL og OMKRETS, PROSENTREGNING og SANNSYNLIGHET.

Nøkkelen til en god karakter er å jobbe JEVNT og det er viktig å FORSTÅ.

Jeg hadde en lærer, en gang i uken, i tre måneder og jeg greide å bestå på mitt fjerde forsøk.

Anonymous poster hash: 2c55e...8a9
Gjest JakeGreen
Skrevet (endret)

Kjøp boken Matematikk På Nytt av John Haugan og start med den:

1. Bruk penn og papir og ta notater av stoffet mens du leser. Det kan gjerne være bare stikkord, men sørg for at du aktivt leser og studerer.

2. Regn gjennom alle oppgavene og ikke gi opp før du har fått de til. Regn alltid gjennom oppgaver som er relatert til stoffet du har lest like etterpå.

3. Skriv ned relevante regler på post-it lapper og heng de på en tilgjengelig plass.

4. Når du er ferdig med Matematikk På Nytt, begynner du med 1P. Om du har Sigma bøkene, anbefaler jeg deg å kaste de eller bruke de til oppfyring. Jeg har ikke erfaring med 1P eller 2P, men læreverket for 1T er i hvert fall helt elendig for selvstudium og jeg har hørt lignende om de andre bøkene i serien.

5. Repeter steg 1, 2 og 3 for 1P og 2P.

6. Sett av 3-4 uker for regning av eksamenssett. Anbefaler å kjøpe eksamensbøkene på bokhandelen, da de har løsningsforslag også.

7. Gå på eksamen og få 6.

Jobb med matematikk jevnlig hver dag. Logg av internett og KG og fokuser på det du skal gjøre. Kom deg gjerne på en lesesal om du har en skole eller et bibliotek i nærheten.

Prøv så godt du kan å løse oppgavene selv, men om du sitter fast er det bare å spørre om hjelp her inne eller på matematikk.net. Jeg skal hjelpe deg så godt jeg kan om du sitter fast.

Anbefaler deg virkelig å gjøre dette. Selv om du ikke går videre med noe innen matematikk, vil det gjøre underverker for selvtilliten din og dine intellektuelle ferdigheter. Skal du gjøre det bra, krever det faktisk mye jobb, så vær forberedt på det. Matematikk er et fag hvor man rett og slett må jobbe mye for å gjøre det bra (i hvert fall de fleste av oss).

Er du forresten sikker på at du trenger 2P for Generell Studiekompetanse?

Uansett, lykke til!

:)

Endret av JakeGreen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...