AnonymBruker Skrevet 29. juni 2013 #1 Skrevet 29. juni 2013 Det er jo mange merker, og man får kjøpt sånne kits, akkurat som sånne tacokits. Lurer litt på å lage sushi hjemme i dag, men vet egentlig ikke hva vi trenger og hva som er best å bruke. Som fisk tenkte jeg laks og kveite og så må vi ha avocado. Og så selvsag ris, sånn sort papir, wasabi, soyasaus og syltet ingefær. Noen som vil hjelpe en skikkelig amatør? Anonymous poster hash: e549a...efb
Topplue Skrevet 29. juni 2013 #2 Skrevet 29. juni 2013 Sånt sort papir kalles nori. Du får kjøpt alt du trenger i innvandrerbutikker eller i vellassorterte matbutikker.
Athene Skrevet 29. juni 2013 #3 Skrevet 29. juni 2013 Det kommer ann på hva slags sushi du ønsker å lage. Nigiri, maki eller sashimi. Jeg lager mye sashimi av laks. Skjerer da salmalaks i tynne skiver, strør over litt hakket vårløk og sesamfrø, og har soya, wasabi og syltet ingefær som tilbehør. For å lage nigiri bruker jeg små plastformer (fra Rema) for å lage risen, og legger en tynn skive fisk oppå. For maki koker man og avkjøler sushirisen, Legger nori på en rullematte (tynne trepinner), fordeler risen utover, legger strimler med for eksempel avocado eller agurk, og fisk eller scampi. Ruller sammen og skjerer i biter. Maki kan varieres mye, blandt annet er det veldig godt med litt rogn eller chilimajones på. Sushiris kokes opp, tilsettes hvitvinseddik og sukker, og avkjøles. Av fisk bruker jeg mest salmalaks, men også tunfisk, kveite og scampi. Friterte scampi er kjempegodt i maki. Det samme er tunfisk hakket sammen med chili og litt sitron (spicy tuna maki). Du kjøper sushirisk, hvitvinnseddik, syltet ingefær og så videre på innvandrerbutikker. Sesamfrø og fisk får du på de fleste dagligvarer.
Topplue Skrevet 29. juni 2013 #4 Skrevet 29. juni 2013 Hvis dere er lei av fisk eller skalldyr i sushien, prøv kylling tempura med mango.
Gjest winston Skrevet 30. juni 2013 #5 Skrevet 30. juni 2013 Noen som har testet vanlig rundkornet ris (grøtris) i stedet for dyr sushiris? Kokes den på samme måte?
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #7 Skrevet 1. juli 2013 Takk for svar alle sammen. Noen merker som er bedre enn andre? Eller er det Blue Dragon som er greia? Anonymous poster hash: e549a...efb
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #8 Skrevet 1. juli 2013 + vinegar må du ha,sukker, skikkelig sushi ris. agurk og gulrot. sesam frø burde ristes. da smaker de best! jeg har prøvd den røde pakken som jeg kjøpte på meny som hadde alt mulig man trenger inni.husker ikke merke. måtte bare kjøpe fisk og grønnsaker og sesam frø i tillegg. Anonymous poster hash: 0a7fe...7f7
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #9 Skrevet 1. juli 2013 Blue Dragon duger den, men koster skjorta. De har bedre utvalg for en billigere penge på innvandrerbutikker. Prøv maki med laks og ost, dyppe rullen i tempurarøre, deretter Panko brødsmuler. Frityrsteke hele rullen, dele i vanlige skiver og nyyyyyte. Mye jobb, men så god! Anonymous poster hash: 67e7a...12a
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #10 Skrevet 1. juli 2013 Btw, for å forme ris til nigiri anbefales det at man knar på en laksebit for å "smøre" hendene så ikke risen klistrer seg til dem. Anonymous poster hash: 67e7a...12a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå