Sarabi Skrevet 14. april 2004 #1 Del Skrevet 14. april 2004 Jeg tror hunden vår lider av separasjonsangst... Kan hende det er fordi han bare er 4 mnd gammel. Han dilter hele tiden etter oss, og hvis han ligger å sover og vi reiser oss, så spretter han opp for å sjekke hva vi gjør. Hvis han blir værende alene i stua mens vi dusjer, sitter han å hyler utenfor bad døra til vil åpner. Han har vært alene hjemme i korte perioder (i bur), men ser ikke akkurat ut til å like det. Er det noen her som har noen tips til oss?? Sarabi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Padmee Skrevet 15. april 2004 #2 Del Skrevet 15. april 2004 Jeg har ikke noen konkrete tips å komme med bortsett fra at dere må fortsette med å være tålmodige og jobbe med dette så går det nok over. Det kan være stressfullt for en hund å være skilt fra flokken sin uansatt hvor ung/gammel den er, men blir den lært opp til at flokken alltid kommer tilbake vil det være lettere for den. Så bare vær tålmodig og jobb med å venne valpen til dette sakte, men sikkert. Bruk den tiden hunden trenger og ikke stress med det, det er det beste for både dere og hunden i lengden. Lykke til. p.s. Jeg passet en dvergpuddel før som aldri helt lærte det å være alene, og det var utrolig slitsomt. Hunden hylte bare jeg gikk på do, og det selv om det var andre i samme rom som han. Han anså nemlig ikke dem som sin flokk, det var det bare eierne og jeg som var. Så dette er faktisk ganske viktig å lære dem, men det må skje på en positiv måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cappocino Skrevet 15. april 2004 #3 Del Skrevet 15. april 2004 Et par tips: 1: Gå inn i et rom (eller ut, så lenge ikke hunden er med deg) i korte perioder. Strekk tiden ettervhert som det begynner å gå bra. Men IKKE gå inn til hunden når den hyler, da lærer han bare at den kan hyle på deg så kommer du. 2: gi hunden ben eller leker som han kan være opptatt med mens du går ut og inn av rommet. Hvis hunden ikke liker å være i bur, begynn å gi han mat i buret. Før eller siden kommer han til å syns det er helt ok å være i buret. Det er skikkelig tålmodighetsprøve men som Padmee sa er det veldig viktig at hunden lærer seg å være alene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sarabi Skrevet 15. april 2004 Forfatter #4 Del Skrevet 15. april 2004 Takk for tipsene! Vi må vel bare være tålmodige og prøve oss frem! Det går nok til slutt :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Swop Skrevet 16. april 2004 #5 Del Skrevet 16. april 2004 Min valp var også sånn .. uansett om hun lå å sov, lekte eller bare lå der så tasset hun etter så fort det skjedde noe .. Skulle være med overalt og ble smågal og hu ikke fikk være med på badet eller på do .. Ta det helt med ro .. dette er ganske vanlig. De er så nysgjerrige og skal ikke gå glipp av noe. Dette vil avta mer og mer etterhvert.. Gjorde i alle fall det med min selv om hu støtt og stadig dilter etter enda. Er jo litt spennende å se hva jeg driver med også. Har heller ikke noe problemer med å la henne være alene hjemme heller. Selv om hu kjeder seg litt og tygger i stykker ting i buret så er alt som det skal .. Når det kommer til å venne hunden til å være alene hjemme i bur så er det bare å begynne i det små .. Et skritt omgangen .. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. april 2004 #6 Del Skrevet 16. april 2004 Når hunden din blir trygg på omgivelsene sine og dere og rutiner, så går det seg til av seg selv. En liten valp vil være med dere fordi dette er trygt for den, og trygghet er viktig, særlig når en er liten og usikker :-) . En grei ting dere kan være bevisste på er å si "nanna, vi kommer snart hjem igjen" eller "hadet" el.l. når dere går ut uten hunden. Da lærer den seg at dette betyr at dere går, men dere kommer igjen. Veldig ok rutine. Jeg fikk en hund på ett år med seperasjonsangst for to år siden. Når jeg måtte forlate hunden den første tiden hadde jeg barnevakt. Det syntes jeg var best for min hund. Hilsen Ella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå