Gå til innhold

kan jeg kjøpe meg egen leilighet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 21 år gammel og har litt mer enn 500 000 kr i egenkapital. Problemet er heller inntekten min, jeg tjener ca. 220 000 kr i året i brutto. Jeg er en ganske dedikert student så jeg har ikke mulighet til å jobbe mer enn jeg gjør nå. Så inntekten kan ikke bli høyere nå. Men jeg er ferdig utdannet om to år og da vil jeg ha ca. 470 000kr i inntekt. Det jeg lurer på er om jeg er i stand til å betjene ett lån på en leilighet? Jeg bor i en by med skyhøye boligpriser, jeg må ut med ca. 2300 000 kr for en leilighet med dagens boligpriser. Er det håp for meg?

Anonymous poster hash: af61a...95d

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Nei, med den inntekten kan du ikke betjene gjeld på en leilighet fil 2.300.000

Gjest Blondie65
Skrevet

Forøvrig ville jeg hørt med banken hva som går an.

I denne byen er det også skyhøye boligpriser, men det finnes da flere her forholdsvis sentralt som ikke koster 2.3 millioner.

AnonymBruker
Skrevet

TS her:

Uff, skjønte egentlig selv at jeg ikke kunne med min inntekt. Da er det egentlig bare åvvente til jeg er ferdig utdannet med skikkelig jobb. Utrolig skipt, hvor høye boligprisene er.

Gjest Blondie65
Skrevet

Bankene bruker ofte 3 x bruttoinntekt som låneramme. I ditt tilfelle betyr det 660.000 + egenkapitalen. Her i Bergen ville du fått deg en liten leilighet for dette - om ikke supersentralt, så i allefall en kort buss eller banetur unna. Det ville mest sannsynlig vært en ett roms leilighet.

AnonymBruker
Skrevet

TS her:

Uff, skjønte egentlig selv at jeg ikke kunne med min inntekt. Da er det egentlig bare åvvente til jeg er ferdig utdannet med skikkelig jobb. Utrolig skipt, hvor høye boligprisene er.

Ikke gi deg med engang. Kontakt banken. Det er mulig med avdragsfrie lån osv. Og du finner nok ikke drømmeleiligheten med engang =)

Anonymous poster hash: 825ce...723

Gjest oreokaka
Skrevet

Ville prøvd å snakke med banken. Kjæresten min og jeg har planer om å kjøpe oss et sted. Vi er bare studenter, men litt helgjobber på siden. Utbetalt rundt 20 000 i måneden. Ikke så veldig mye penger, for å si det sånn. Banken så virkelig potensial i å gi oss et lån på rundt 2 mill. Vi har 300 tusen i egenkapital. Men igjen, så har jeg foreldre som kan stille opp som sikkerhet, noe som var veldig viktig fikk vi høre. Ikke at jeg har planer om å ødelegge noe for mine foreldre, for om vi tar opp lån, så er det vårt problem om noe går galt.

Men hvertfall, snakk med banken. Hør hvilke muligheter du har! Du har jo en grei egenkapital også :)

Skrevet

Sparebank 1 er snillest til å gi studenter lån. Men om du er medlem av en fagforening kan det hende du har studentlånemuligheter der.

AnonymBruker
Skrevet

TS her:

Tvert imot er det gode håp. Du har en solid sum egenkapital, og banken veier ikke bare dagens inntekt men fremtidens inntekt. 1.8 i lån og 0.5 i egenkapital er gode summer. Så lenge du kan:

-sette opp et regnestykke som viser at du kan betjene renter mens du er student (kan du betjene avdrag også er ting i boks)

-vise til en utdannelse som er solid med gode jobbutsikter (lett å få seg jobb og god lønn)

-vise til fornuftig omgang med penger

Om renter på lånet ved 8% er lavere enn leigepriser i ditt område er dette et helt ok prosjekt. Banker er greie å snakke fornuft til - de bryr seg døyten om hva du vil, men legg frem et regnestykke for dem og de strekker seg langt utenfor 3xinntekt.

Jeg fikk lån uten å ha jobb pga: -solid utdannelse (var nedgangstid, men slikt tar slutt) -god egenkapital -god sparehistorikk i banken.

Anonymous poster hash: 74a82...51c

AnonymBruker
Skrevet

Takk for oppmuntrende innlegg, AB over. Du ga meg litt håp tilbake :) Jeg holder på å ta meg en solid utdanning, der jobb mulighetene er svært gode. Jeg tror jeg kan betjene lånet hvis jeg kun betaler renter de første to årene. Jeg har også foreldre som kan stille som garantister hvis noe skulle skjære seg. Men har ikke lyst til å be dem om å stille som garantister i første omgang, vil se om jeg kan greie det på egenhånd først.

Leie priser er ganske så høye i området jeg bor. Men jeg bor gratis hos mine besteforeldre, mot at jeg hjelper dem med daglige gjøremål slik at de slipper hjemmehjelp. Planen er å eventuelt leie utlleiligheten min de første to årene slik at lånet betaler ned seg selv til jeg er ferdig med utdanning og fått meg fast jobb. Men jeg er usikker på om banken vil godta dette, jeg er redd de anser dette som tomme løfter og vurderer meg som en for risikabel låntaker.

Skrevet

Jeg trur du har gode muligheter dersom du avtaler personlig møte med bankene og legger frem din søknad der. En mulighet mange banker tilbyr er avdragsfrihet en gitt periode, det er en god mulighet for studenter med høy egenkapital, lav inntjeneing men utsikter mot god inntjening etter fullførte studier.

Selv kjøpte både jeg og min nåværende mann hver vår leilighet som studenter med slike betingelser, jeg hadde da ingen andre inntekter enn stipend og lån, men veldig gode utsikter for høy inntekt. Nå har bankene endret reglene noe de siste årene, men jeg mener at det på ha 500t i egenkapital og 220t i inntekt som student er solid nok til at bankene vil ønske å ha deg som kunde.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du mulighet for å stille en garantist for lånet (foreldre)? I så fall er det neppe noe problem.

Ellers har jeg fått avslag på å låne 1.2 millioner med 600k i egenkapital og en lønn på ca 300k i en leilighet med utleiemulighet (og leieboer som skulle flytte inn). Nå kan det virke som om din utdanning kan gi deg fordeler hos den rette banken/ansatte i bank i større grad enn jeg kunne vise til. Uansett så er det like greit å spørre om dette hos forskjellige banker enn her på forumet. De får betalt for å hjelpe deg med spørsmål som dette.

Anonymous poster hash: 3fbce...f71
Skrevet

Banken tar vel også hensyn til hvor egenkapitalen din kommer fra. Har du klart å spare opp 500 000 i en alder av 21 år, er utlånsviljen ofte større enn hvis det f.eks. er arv. Min erfaring er også at banken tar hensyn til utdanning og fremtidige jobbutsikter, så det skader absolutt ikke å prøve med et par banker!

AnonymBruker
Skrevet

Sparebank 1 er snillest til å gi studenter lån. Men om du er medlem av en fagforening kan det hende du har studentlånemuligheter der.

Dette er ikke min erfaring. Vi hadde samlet 500 i året ca (mannen i jobb, jeg student), og vi fikk ikke lån på mer enn 800 hos spareban 1. Prøvde å forklare dem av vi allerede betalte 8000 i husleie der vi leide, og at vi skulle klare tilsvarende på lån, men nei. De mente vi ikke hadde kapasitet til mer enn feks 3000 i lån, og 3000 i husleie (noe som tilsvarer mindre enn vi betalte i leie) Og når jeg sa at det blir litt vrient å flytte inn i såpass liten leilighet man får for den prisen, fikk jeg beskjed om at da fikk jeg heller kvitte meg med ting...

Hos dnb derimot, fikk vi låne såpass at vi nå har kjøpt egen enebolig, uten kausjonist. Og vi betaler mindre enn når vi leide, så vi sparer faktisk penger i måneden på å betale ned våres eget lån.

Men ts, hadde jeg vært deg, hadde jeg heller leid en liten og billig leilighet i mellomtiden, og spart opp så stor egenkapital som mulig innen du er ferdig utdannet og i jobb. Husk at det koster å både kjøpe og selge leilighet. Da vil du fått spart opp en flott egenkapital i mellomtiden, og kan kjøpe deg noe som du forhåpentligvis kan ha over tid med en gang. :)

Anonymous poster hash: 321dc...b22

AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke min erfaring. Vi hadde samlet 500 i året ca (mannen i jobb, jeg student), og vi fikk ikke lån på mer enn 800 hos spareban 1. Prøvde å forklare dem av vi allerede betalte 8000 i husleie der vi leide, og at vi skulle klare tilsvarende på lån, men nei. De mente vi ikke hadde kapasitet til mer enn feks 3000 i lån, og 3000 i husleie (noe som tilsvarer mindre enn vi betalte i leie) Og når jeg sa at det blir litt vrient å flytte inn i såpass liten leilighet man får for den prisen, fikk jeg beskjed om at da fikk jeg heller kvitte meg med ting...

Hos dnb derimot, fikk vi låne såpass at vi nå har kjøpt egen enebolig, uten kausjonist. Og vi betaler mindre enn når vi leide, så vi sparer faktisk penger i måneden på å betale ned våres eget lån.

Så rart. alle mine venner sm har gått til sparebank 1 har fått lån. Noen ganske høye lån også. Mens de ikke fikk hos f.eks dnb. Men det viser iallfall at det lønner seg å gå til mer enn en bank i løpet av prosessen. =)

Skrevet

Så rart. alle mine venner sm har gått til sparebank 1 har fått lån. Noen ganske høye lån også. Mens de ikke fikk hos f.eks dnb. Men det viser iallfall at det lønner seg å gå til mer enn en bank i løpet av prosessen. =)

Aner ikek hvordan denne ble anonym, men er meg iallfall =)

AnonymBruker
Skrevet

Så rart. alle mine venner sm har gått til sparebank 1 har fått lån. Noen ganske høye lån også. Mens de ikke fikk hos f.eks dnb. Men det viser iallfall at det lønner seg å gå til mer enn en bank i løpet av prosessen. =) Anonymous poster hash: 825ce...723

Hehe, og her har det vært helt omvendt. Alle jeg kjenner som har vært i den lokale sparebanken her, har omtrendt fått nei før de kom inn døra, og mange av de samme har fått lån i dnb. ;) (normale lån, ingen av de jeg kjenner som har lånt over evne).

Men ja, man bør absolutt sjekke flere plasser, det har du helt rett i! :)

AnonymBruker
Skrevet

500.000 i egenkapital skulle jeg gjerne hatt..

noen som vet hvor mye bankene vektlegger fremtidig forventet inntekt? jeg har fått jobb i en av de fire store revisjonsselskapene, men startlønnen er ikke ekstremt høy - på 400.000 kr. Kan imidlertid fovente at lønnen raskt vil stige. Er det mulig å få mer enn 3 ganger bruttoinntekt i lån da?

Anonymous poster hash: 379c9...fab
Skrevet

500.000 i egenkapital skulle jeg gjerne hatt..

noen som vet hvor mye bankene vektlegger fremtidig forventet inntekt? jeg har fått jobb i en av de fire store revisjonsselskapene, men startlønnen er ikke ekstremt høy - på 400.000 kr. Kan imidlertid fovente at lønnen raskt vil stige. Er det mulig å få mer enn 3 ganger bruttoinntekt i lån da?

Anonymous poster hash: 379c9...fab

Ja, du kan helt sikkert få mer enn 3x inntekt med en gang. Ikke bare er du garantert at lønna stiger bra fremover, men du kommer til å være garantert mye ekstra inntekt fra overtid også. Sjekk gjerne om firmaet ditt får ekstra gode avtaler i en spesiell bank, jeg vet bla at Handelsbanken på Skøyen gir gode avtaler for Deloitte-ansatte. (Usikker på om det gjelder Handelsbanken generelt eller bare den på Skøyen som jo er "lokalbanken").

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...